Gå til innhold

Hjelp - Bilen "døde" i går. E36

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var ute og kjørte i går når bilen bare plutselig "døde". Var akkurat som om bensin tilførselen ble kuttet. Da jeg prøvde og starte den igjen bare snurret den på starteren uten noen form for tenning. Testet med startgass gjennom luftfilteret og da "startet" den så det skulle tilsi at det er gnist og at den delen av systemet fungerer.

Har tauet den hjem nå og skal ut og skru. Tenkte og begynne med og sjekke at det kommer bensin inn på dyse "railen" og sjekke koblinger osv på bensinpumpe.

Håpet kanskje at noen her hadde opplevd liknende og/eller kunne gi noen tips om andre steder og sjekke...

Bil er 94 mod E36 med M50B20 motor.

Alle tips mottas med takk i kulda ;-)

Skrevet

Takker for svar... Har "rotet" rundt og sett at releet også kan være et problem som den nevnes her. Noen som har en enkel måte og sjekke releet på? Kan jeg ev sette strøm rett på pumpa for og sjekke denne eller er det noe som tar kvelden da?

Har ikke holdt på med dette så mye på BMW'n før så tips er gull. Ikke dagen og svi av noe i dag liksom ;-)

Skrevet

Har testet tilførsel til dyse "railen" og det kommer bensin der når jeg skrur på tenninga. Kan jeg da friskmelde bensinpumpa eller vil det komme bensin men ikke med rett trykk? Kom ganske mye i en stor stråle...

Kan ev relee fortsatt være feilen?

Skrevet

Har sjekket videre... Tok en slange og hørte på releet. Det klikker og høres ut som det slår inn normalt når tenninga skrus på.

Har tatt ut baksetet og åpnet inspeksjonsluka till bensinpumpa. Hører ikke noe når tenningen skrus på, så det henger jo helt sammen med det som sies at pumpa ikke går før motor er i gang.

Har kjørt rundt på starter og heller ikke da hører jeg noe mer fra bensinpumpa. Bør jo få signal fra sensor da? Eller må motor gå for egen maskin for at pumpa skal starte?

Litt vanskelig og sjekke når den ikke starter :-)

Skal sjekke strømtilførselen på pumpa også, må bare finne ut hvilken kontakt som er pumpe og hvilken som er tankmåler...

Skrevet
Du kan sette strøm rett på pumpa ja, for å se om den funker. inga problem:) koble feks rett til et bilbatteri:)

Da skal jeg ut og prøve det nå... Vet ikke hvilken av de to kontaktene under setet som er til pumpa.... Kan kanskje sjekke ved og dra ut den ene og se om tankmåler fortsatt virker?

Kanskje du eller andre vet hva som er pluss og minus i kontakten?

Skal sjekke nærmere i boka, mulig det står der også...

Skrevet

Etter hva jeg skjønner skal jeg heller ikke få gnist hvis ikke veiv sensor er operativ. IOM at bilen starter på startgass vil jeg tro at veivsensor er OK og fungerer. Da skal vel også bensinpumpa starte hvis den er avhengig av denne sensoren før strømmen går helt fram til pumpa?

Skal som sagt prøve og sette strøm på og sjekke strøm til pumpa nå så hvis det er dødt på pumpa med strøm på så må jeg bite det i meg og kjøpe ny pumpe....

Er dere enige i teorien min?

Skrevet

Takker for alle tips.

Har sjekket og det kommer 12V i en liten puls ved tenningspåslag og så 12V igjen konstant når jeg kjører på starteren. Skjer ikke noe med pumpa :-( Så satt jeg 12V rett på pumpa og fortsatt ikke noe action... At det kommer litt bensin foran kommer kanskje av at jeg åpner resten av systemet når tenninga skrus på...

Alt peker hvertfall mot at pumpa er gåen...

Ny er bestilt og kommer på lørdag, ble 1450kr (halv pris av hva BMW skulle ha). Er det den som skal til er ikke det så ille...

Da får jeg vente til Lørdag og se om det blir liv i den igjen :-)

Man lærer hvertfall av og holde på, så får ta med seg det ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...