Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Tenkte jeg skulle skaffe meg en kompressor og lakksprøyte for å lære meg lakkering av bil. Ikke for å bli profflakkerer, men for at resultatet skal bli sånn passe greit.

Noen som har noen tips å komme med?

Skrevet

når du skal lakke så er det ein fordel med minst 10 plussgrader eller helst meir.

du skal bevege handleddet minst mulig, sprøyta skal helst vere rett imot lakkområdet heile tida.

ha ein 25 - 30cm avstand imellom lakkorådet og sprøyta

spray tynne lag om gangen så slepper du renninger

men for å få eit godt resultat på lakken så må det vere gjort eit godt forarbeid på sparkling og pussing

det er kun å prøve seg framting som du ikkje skal bruke i starten så finner du ut av ein del ting da

EdIt: Husk å reingjer sprøyta godt etter bruk

Skrevet
når du skal lakke så er det ein fordel med minst 10 plussgrader eller helst meir.

du skal bevege handleddet minst mulig, sprøyta skal helst vere rett imot lakkområdet heile tida.

ha ein 25 - 30cm avstand imellom lakkorådet og sprøyta

spray tynne lag om gangen så slepper du renninger

men for å få eit godt resultat på lakken så må det vere gjort eit godt forarbeid på sparkling og pussing

det er kun å prøve seg framting som du ikkje skal bruke i starten så finner du ut av ein del ting da

EdIt: Husk å reingjer sprøyta godt etter bruk

Takk for nyttig informasjon :)

  • 3 weeks later...
Skrevet

er bil lakkerer, å begge boksene våre holder 21* på sprøyting, å 75* på tørk ;)

Ang siste spm, kommer ann på, om du lakker med 2 skikts lakk, altså baselakk(farge) og så klarlakk, dette er på de aller aller fleste nye biler, med untak av noen meget kjipe kina biler da :P hehe

Å så har du tett farge, da blir lakker hard og blank uten klarlakk, altså en lakk du tilsetter herder (2k)

Å er ikke noe vits å legge på mange tynne strøk, da vil du ikke klare å sprøyte en farge lik 2 ganger, så riktig sprøytebilde og luft trykk, og så jevn som mulig sprøyting MED flyt, helst uten sig er best. Er du får kjip med klarlakken blir det tørt å ikke pent. Slører du på feks sølv metalic, blir det MEGET skjoldete :/

Håper det ikke ble får my "bjeffing" hehe men dårli å skrive å masse å si :P

Skrevet
er bil lakkerer, å begge boksene våre holder 21* på sprøyting, å 75* på tørk ;)

Ang siste spm, kommer ann på, om du lakker med 2 skikts lakk, altså baselakk(farge) og så klarlakk, dette er på de aller aller fleste nye biler, med untak av noen meget kjipe kina biler da :P hehe

Å så har du tett farge, da blir lakker hard og blank uten klarlakk, altså en lakk du tilsetter herder (2k)

Å er ikke noe vits å legge på mange tynne strøk, da vil du ikke klare å sprøyte en farge lik 2 ganger, så riktig sprøytebilde og luft trykk, og så jevn som mulig sprøyting MED flyt, helst uten sig er best. Er du får kjip med klarlakken blir det tørt å ikke pent. Slører du på feks sølv metalic, blir det MEGET skjoldete :/

Håper det ikke ble får my "bjeffing" hehe men dårli å skrive å masse å si :P

Litt forenklet altså, så kjører jeg på med baselakk først og deretter klarlakk da. Hvor lenge bør jeg vente før jeg påfører klarlakk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...