Glennski Skrevet Desember 30, 2008 Skrevet Desember 30, 2008 Hei. Tenkte jeg skulle skaffe meg en kompressor og lakksprøyte for å lære meg lakkering av bil. Ikke for å bli profflakkerer, men for at resultatet skal bli sånn passe greit. Noen som har noen tips å komme med?
DJ RS2 Matrix Skrevet Desember 30, 2008 Skrevet Desember 30, 2008 når du skal lakke så er det ein fordel med minst 10 plussgrader eller helst meir. du skal bevege handleddet minst mulig, sprøyta skal helst vere rett imot lakkområdet heile tida. ha ein 25 - 30cm avstand imellom lakkorådet og sprøyta spray tynne lag om gangen så slepper du renninger men for å få eit godt resultat på lakken så må det vere gjort eit godt forarbeid på sparkling og pussing det er kun å prøve seg framting som du ikkje skal bruke i starten så finner du ut av ein del ting da EdIt: Husk å reingjer sprøyta godt etter bruk
Glennski Skrevet Desember 30, 2008 Forfatter Skrevet Desember 30, 2008 når du skal lakke så er det ein fordel med minst 10 plussgrader eller helst meir.du skal bevege handleddet minst mulig, sprøyta skal helst vere rett imot lakkområdet heile tida. ha ein 25 - 30cm avstand imellom lakkorådet og sprøyta spray tynne lag om gangen så slepper du renninger men for å få eit godt resultat på lakken så må det vere gjort eit godt forarbeid på sparkling og pussing det er kun å prøve seg framting som du ikkje skal bruke i starten så finner du ut av ein del ting da EdIt: Husk å reingjer sprøyta godt etter bruk Takk for nyttig informasjon
MonicaM3 Skrevet Desember 30, 2008 Skrevet Desember 30, 2008 skal det ikke være mer enn 20 grader da?
DJ RS2 Matrix Skrevet Desember 30, 2008 Skrevet Desember 30, 2008 20 - 25 grader er vel rundt optimalt
MonicaM3 Skrevet Desember 31, 2008 Skrevet Desember 31, 2008 bilen min skal hellakkeres i helgen og da kan jeg prøve å huske å se etter tempen på boksen men jeg vet det er over 20.
LarsFromasj Skrevet Desember 31, 2008 Skrevet Desember 31, 2008 I lakkboksen er det gjerne rundt 60 grader ved tørking.
DJ RS2 Matrix Skrevet Desember 31, 2008 Skrevet Desember 31, 2008 I lakkboksen er det gjerne rundt 60 grader ved tørking. ved tørking ja, men ikkje under sjølve lakkeringa
Glennski Skrevet Januar 21, 2009 Forfatter Skrevet Januar 21, 2009 Når man da skal lakkere, lakkerer man først med valgt farge og deretter klarlakk, eller blandes dette sammen i sprøyta?
JoCCe Skrevet Januar 21, 2009 Skrevet Januar 21, 2009 er bil lakkerer, å begge boksene våre holder 21* på sprøyting, å 75* på tørk Ang siste spm, kommer ann på, om du lakker med 2 skikts lakk, altså baselakk(farge) og så klarlakk, dette er på de aller aller fleste nye biler, med untak av noen meget kjipe kina biler da hehe Å så har du tett farge, da blir lakker hard og blank uten klarlakk, altså en lakk du tilsetter herder (2k) Å er ikke noe vits å legge på mange tynne strøk, da vil du ikke klare å sprøyte en farge lik 2 ganger, så riktig sprøytebilde og luft trykk, og så jevn som mulig sprøyting MED flyt, helst uten sig er best. Er du får kjip med klarlakken blir det tørt å ikke pent. Slører du på feks sølv metalic, blir det MEGET skjoldete :/ Håper det ikke ble får my "bjeffing" hehe men dårli å skrive å masse å si
Glennski Skrevet Januar 21, 2009 Forfatter Skrevet Januar 21, 2009 er bil lakkerer, å begge boksene våre holder 21* på sprøyting, å 75* på tørk Ang siste spm, kommer ann på, om du lakker med 2 skikts lakk, altså baselakk(farge) og så klarlakk, dette er på de aller aller fleste nye biler, med untak av noen meget kjipe kina biler da hehe Å så har du tett farge, da blir lakker hard og blank uten klarlakk, altså en lakk du tilsetter herder (2k) Å er ikke noe vits å legge på mange tynne strøk, da vil du ikke klare å sprøyte en farge lik 2 ganger, så riktig sprøytebilde og luft trykk, og så jevn som mulig sprøyting MED flyt, helst uten sig er best. Er du får kjip med klarlakken blir det tørt å ikke pent. Slører du på feks sølv metalic, blir det MEGET skjoldete :/ Håper det ikke ble får my "bjeffing" hehe men dårli å skrive å masse å si Litt forenklet altså, så kjører jeg på med baselakk først og deretter klarlakk da. Hvor lenge bør jeg vente før jeg påfører klarlakk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå