haugens Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Hei Har en E39 520 -01 modell- Idag når jeg var ute å kjøre syntes jeg det kunne lukte kjølevæske. Stoppet etter litt og da så jeg at det rant væske. Åpnet panser og så at det kom fra luftekrue v/ekspansjonstank. Dro hjem å prøve å fylle på mer, med samme resultat. Har luftet den nå etter metoden nevnt av Aloebiz.net her : Motor skal IKKE gå og heller ikke være varm! 1: Skru opp begge lufteskruene. Sett på tenninga (du hører det surrer i no pumper under panseret) og la den stå på under hele påfyllingen av kjølevæske. 2:Sett varmeapparatet på full varme (nei, vifta trenger ikke stå på fullt, bare tempen!)! 3:Fyll på kjølevæske FORSIKTIG helt til det renner vann uten luftbobler ut av lufteskruene.. skru så igjen begge lufteskruene ordentlig.. sett på lokket på espansasjonstanken. 4:Start opp og kjør den varm! sjekk at du har ordentlig varme i varmeappartet også når motoren går på tomgang etterpå. Stopp motor og klem litt på den øvre radiatorslangen og hør at det ikke surkler alt for mye.. IKKE skru opp lufteskruene igjen for da suger den inn masse luft med en gang og du må gjøre hele lufteprosessen på nytt... MEn et samme skjer - kjølevæseke kommer fremdelesopp av lufteskruen. Ikke den på termostat, bare den ved ekspansjonstank. Bilen gikk seg god å varm, men det fortsatte å komme væske. Forslag til feilsøking ?
Simpel Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Kommer det kjølevæske ut av en igjenskrudd lufteskrue er det vel lufteskruen eller lufteskruehullet som er ødelagt. Skjedde med min. Ny lufteskrue koster 26 kroner eller noe sånt
wabby Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Mente E39 måtte stå i en helling når de skulle luftes jeg...........
haugens Skrevet Januar 3, 2009 Forfatter Skrevet Januar 3, 2009 Kommer det kjølevæske ut av en igjenskrudd lufteskrue er det vel lufteskruen eller lufteskruehullet som er ødelagt. Skjedde med min. Ny lufteskrue koster 26 kroner eller noe sånt Kan det være så enkelt da... ? Så kanskje for meg at den skruen skulle sørge for en "automatisk lufting" av noe slag jeg ? Man kanksje du har rett - flere som har innspill på den teoriet ? Ellers har jeg lest litt om bil i helling / ikke, og mange sier det ikke er nødvendig dersom du har varmen på full i varmeapparatet ditt. Kanksje verd et forsåk med å sette den i bakke e.l dersom vi ikke finner ut av dette.
Bjørn 320 Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Kjem det ut kjølevæske av lufteskruen heile tid, eller kun når den er varm? Så lenge den er kald skal det ikkje komme noko trur eg, men den fungerer vel også som sikkerheitsventil i tilfelle du får for høgt trykk i kjølesystemet (f.eks ved koking).
haugens Skrevet Januar 3, 2009 Forfatter Skrevet Januar 3, 2009 Kjem det ut kjølevæske av lufteskruen heile tid, eller kun når den er varm? Så lenge den er kald skal det ikkje komme noko trur eg, men den fungerer vel også som sikkerheitsventil i tilfelle du får for høgt trykk i kjølesystemet (f.eks ved koking). Ja det var godt spørsmål. Jeg har også lest på forumether nå om den lufteskruen, og det ser ut til at den skal fungere som en slags "sikkerhetsventil". Etter å ha fylt på kjølevæske sto bilen på tomgang og det kom væske ut med en gang (da var bilen ganske kald). Etterhvert som bilen ble varm stoppet ikke "lekkasjen", men det kunne virke som det kom mindre etterhvert. MEN, når vi kjørte opp litt turtall kom det en god del mer igjen. Jeg forstår jo at det nok blir for mye væske i eks.tanken når man fyller/lufter på overnevnte måte, men hvor lenge skal eventuell overflødig kjølevæske komme ut da tro... ?
S.Nilsen Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Kjem det ut kjølevæske av lufteskruen heile tid, eller kun når den er varm? Så lenge den er kald skal det ikkje komme noko trur eg, men den fungerer vel også som sikkerheitsventil i tilfelle du får for høgt trykk i kjølesystemet (f.eks ved koking). Ja det var godt spørsmål. Jeg har også lest på forumether nå om den lufteskruen, og det ser ut til at den skal fungere som en slags "sikkerhetsventil". Etter å ha fylt på kjølevæske sto bilen på tomgang og det kom væske ut med en gang (da var bilen ganske kald). Etterhvert som bilen ble varm stoppet ikke "lekkasjen", men det kunne virke som det kom mindre etterhvert. MEN, når vi kjørte opp litt turtall kom det en god del mer igjen. Jeg forstår jo at det nok blir for mye væske i eks.tanken når man fyller/lufter på overnevnte måte, men hvor lenge skal eventuell overflødig kjølevæske komme ut da tro... ? Skal jo ikke komme lenge ut av lufteskruen..er jo og stramme til den og se når det har" boblet"så skal det være greit viss ikke er jo det merkelig
Simpel Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 En lufteskrue er vel egentlig bare en skrue med et spor i. Er skruen skrudd helt igjen skal det ikke komme ut noenting. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
S.Nilsen Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Når den er skrudd opp skal det komme ut veske,viss ikke skal det ikke komme ut noe,mener jeg og
Ballder Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Lufteskrue skal være tett uansett hvor mye trykk det skulle bli i systmet. Er påfyllingslokket som skal slippe ut overtrykk dersom det blir for høyt.
bmw pat Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Disse lufteskruene er dårlige. Når plasten blir gammel knekker dem for et godt ord. Skru den ut og se om den har delt seg. Det skal ikke være lekasje via skuen. Dette er ikke en overtrykksventil. Enten en nok skruen knukket på midten, ellers så mangler pakningen på skuen, ellers er den ikke skrudd skikkelig til.
Silver87 Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 pakninga er gåen tenker jeg. har akkurat skiftet termostat på min e34, og tappet radiator helt.. er alltid et helvette å skifte kjøleveske, men sikkert fordi jeg knøder litt med lufta. får alltid ei luftlomme som plager. Denne gang var det som ditt problem, at lufteskruen har gåen pakning og det endte med gjengetettingsstoff. Da blei ting i orden!
Simpel Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Det følger med en pakning når du kjøper ny lufteskrue. Både skrue og pakning for 26 kroner. En fantastisk verden Trådstarter, du kan jo prøve å se om den kan skrues til mer før du øser ut 26 kroner
haugens Skrevet Januar 4, 2009 Forfatter Skrevet Januar 4, 2009 Har prøvd å skrudd lufteskruen litt til, og det som skjer at at den "glipper". Kan altså virke som om gjengene begynner å bli dårlige. Skal få tak i ny lufteskrue så fort som mulig - høres ut som en logisk feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå