Gå til innhold

Varmeapparatet blåser bare kaldluft på tomgang


brumle
 Share

Anbefalte innlegg

Har en BMW Z3. Varmtvannspumpen er nylig skiftet. Varmeapparatet blåser bare kald luft når den går på tomgang. Øker jeg turtallet på motoren skifter den etter noen sekunder over til varm luft. Temperaturen på motoren er stabil hele tiden. Oppdaget dette først etter en tur over en "snøskavel" rett etter å ha kjøpt den. Usikker på om dette var et problem som oppstod før eller etter mitt lille kræsj. Noen tanker? Har fyllt på godt med kjølevæske og prøvd å luftet ut. Har liten kompetanse på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres egentlig ut som om at du har fått en knekk i radiatoren din under krashen din.. men viss det ikke minker med vann så må du prøve å lufte systemet.. la motoren gå på tomgang. så åpner du bare på lufteskruen som er på toppen av radiatoren..(ikke helt opp, bare 2 omdreninger ca.) det begynner med å frese litt der, men etter vert kommer det bare vann ut.. da stenger du lufteskruen. pass på å fylle etter med vann når du gjør dette.. enkel sak egentlig. lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mangen tråder her inne om problemet med lufting av M50/52 motorene,og mange har litt ulike teorier. Prøv å søk.

Men generelt sett:

Fyll opp med kjølevæske med lufteskruer åpne og motor av.

Start opp og kjør varm,hold auge med nivået og etterfyll om nødvendig. Steng lufteskruer når kun kj.væske kommer ut.

Testkjør og sjekk temp og nivå.

Er lurt å ha varmeapp. på full varme under lufteprosedyre for å få full gjennomstrømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen synlig lekasje av kjølevæske fra radiatoren, men det var nokk den som fikk verste støyten i sammenstøtet med snøkanten. Bilen stod og vippet på kanten ut i grøfta. Ble rar lyd i fløyten først, men denne normaliserte seg etterhvert. Skal utluftingen gjøres i oppoverbakke? Jeg hadde den en rask tur inne på et verksted og de prøvde å lufte ut systemet der inne og fylle på mer kjølevæske, men det ble ikke bedre av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om så hadde faren min den på service en gang pga varmluft problemer. De på verkstedet strammet reimen som er i fronten av motoren (den som strammes ved å presse dynamoen ut fra selve motoren). Dette hjalp, men som sagt så har det oppstått ett nytt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen synlig lekasje av kjølevæske fra radiatoren, men det var nokk den som fikk verste støyten i sammenstøtet med snøkanten. Bilen stod og vippet på kanten ut i grøfta. Ble rar lyd i fløyten først, men denne normaliserte seg etterhvert. Skal utluftingen gjøres i oppoverbakke? Jeg hadde den en rask tur inne på et verksted og de prøvde å lufte ut systemet der inne og fylle på mer kjølevæske, men det ble ikke bedre av det.

Er flere bmw'er som er vanskelig å lufte, men det bruker å hjelpe å gjøre det i oppoverbakke er jekke den opp foran.

Prøvde faktisk i et par timer på min (M50) med farlig varm motor til tider, jekka den opp foran og ferdig 5 min etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...