brumle Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Har en BMW Z3. Varmtvannspumpen er nylig skiftet. Varmeapparatet blåser bare kald luft når den går på tomgang. Øker jeg turtallet på motoren skifter den etter noen sekunder over til varm luft. Temperaturen på motoren er stabil hele tiden. Oppdaget dette først etter en tur over en "snøskavel" rett etter å ha kjøpt den. Usikker på om dette var et problem som oppstod før eller etter mitt lille kræsj. Noen tanker? Har fyllt på godt med kjølevæske og prøvd å luftet ut. Har liten kompetanse på dette området.
brumle Skrevet Januar 4, 2009 Forfatter Skrevet Januar 4, 2009 Hvordan kan jeg få fjernet denne luften?
JIMVP Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 høres egentlig ut som om at du har fått en knekk i radiatoren din under krashen din.. men viss det ikke minker med vann så må du prøve å lufte systemet.. la motoren gå på tomgang. så åpner du bare på lufteskruen som er på toppen av radiatoren..(ikke helt opp, bare 2 omdreninger ca.) det begynner med å frese litt der, men etter vert kommer det bare vann ut.. da stenger du lufteskruen. pass på å fylle etter med vann når du gjør dette.. enkel sak egentlig. lykke til
E36Cab1 Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Er mangen tråder her inne om problemet med lufting av M50/52 motorene,og mange har litt ulike teorier. Prøv å søk. Men generelt sett: Fyll opp med kjølevæske med lufteskruer åpne og motor av. Start opp og kjør varm,hold auge med nivået og etterfyll om nødvendig. Steng lufteskruer når kun kj.væske kommer ut. Testkjør og sjekk temp og nivå. Er lurt å ha varmeapp. på full varme under lufteprosedyre for å få full gjennomstrømming.
brumle Skrevet Januar 4, 2009 Forfatter Skrevet Januar 4, 2009 Det er ingen synlig lekasje av kjølevæske fra radiatoren, men det var nokk den som fikk verste støyten i sammenstøtet med snøkanten. Bilen stod og vippet på kanten ut i grøfta. Ble rar lyd i fløyten først, men denne normaliserte seg etterhvert. Skal utluftingen gjøres i oppoverbakke? Jeg hadde den en rask tur inne på et verksted og de prøvde å lufte ut systemet der inne og fylle på mer kjølevæske, men det ble ikke bedre av det.
JIMVP Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 kansje du har fått en trykk oppi radiatoren sånn at den har gått hallveis tett??
brumle Skrevet Januar 4, 2009 Forfatter Skrevet Januar 4, 2009 Interessant teori med tett radiator. Understellet av motorrommet fikk hard medfardt. Dekselet under ble blandt annet revet bort.
MortenK Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Faren min har akuratt det samme problemet på sin Z3, har hele tiden tenkt å lufte kjølesystemet, men har ikke fått fingern ut. Håper det er så enkelt at det bare trengs lufting for vår begges skyld
E36Cab1 Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Mistenker du at den er skada ville eg testa gjennomstrømminga på den.
brumle Skrevet Januar 4, 2009 Forfatter Skrevet Januar 4, 2009 Hvordan tester man gjennomstrømmningen? Hvis jeg setter den på en bokk vil man vell kunne se om radiatoren er trykkt inn fra undersiden vil jeg anta.
MortenK Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Når jeg tenker meg om så hadde faren min den på service en gang pga varmluft problemer. De på verkstedet strammet reimen som er i fronten av motoren (den som strammes ved å presse dynamoen ut fra selve motoren). Dette hjalp, men som sagt så har det oppstått ett nytt problem.
traction Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Det er ingen synlig lekasje av kjølevæske fra radiatoren, men det var nokk den som fikk verste støyten i sammenstøtet med snøkanten. Bilen stod og vippet på kanten ut i grøfta. Ble rar lyd i fløyten først, men denne normaliserte seg etterhvert. Skal utluftingen gjøres i oppoverbakke? Jeg hadde den en rask tur inne på et verksted og de prøvde å lufte ut systemet der inne og fylle på mer kjølevæske, men det ble ikke bedre av det. Er flere bmw'er som er vanskelig å lufte, men det bruker å hjelpe å gjøre det i oppoverbakke er jekke den opp foran. Prøvde faktisk i et par timer på min (M50) med farlig varm motor til tider, jekka den opp foran og ferdig 5 min etter.
MortenK Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Hva er det som gjør at det er bedre å lufte motoren i oppover bakke? Har lest det før en plass, men fikk ikke noen grunn til hvorfor det er lettere/bedre..
Simpel Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 For å få det høyeste punktet i kjølesystemet enda høyere vil jeg tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå