Gå til innhold

Bypass-rør som erstatter EGR-ventilen

petterjacobsen
 Share

Anbefalte innlegg

Monterte min i dag.

Ikke noe problem, var gjort på 30 min.

Av med luftfilter innsug, av med motordeksel. Ventilen sitter veldig fordelaktig til. 4 skruer, 2 slangeklemmer. Tette vakumslangen med en liten skrue.

Bilen gikk jevnere og på meg virket den noe sprekere. Om det er placebo eller ekte er vankelig å vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR ventilen tillater en viss mengde eksos i å returnere tilbake i innsuget for å bli forbrent en gang til.

Dette resulterer i igjennsotede og oljete innsug som hindrer frisk-luft strømmen.

Da kan man oppleve fusking, økt dieselforbruk, mindre kraft osv. Som kjent liker biler kald frisk luft, ikke forurenset, oljete varmluft.

EGR bypass ventilen tetter rett og slett røret som slipper eksosen tilbake i innsuget.

Hvis du ser på det siste bilde jeg postet så ser du sikkert det "blanke" røret helt fremst på motoren som går inn på siden av EGR ventilen.

På den originale EGR ventilen sitter det et spjeld som slipper inn eksos, på EGR bypass ventilen er dette en "dummy", dvs kun et feste til dette røret.

Slenger inn et bilde som viser eksosstrømmen og kaldluftstrømmen.

Eksosstrømmen blir tettet med denne EGR bypass ventilen.

motoregr2eksos.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må være klar over at det på noen biler kommer opp feilmelding og lys i varsellampen. Det gjør det på min 320d fra sent -04 når du kobler ut den originale EGR ventilen.Det skal visstnok gå på modeller før -04, men dette bør du sjekke opp før du handler inn ny ventil.

Jeg kunne godt tenkt meg å bytte, men som sagt gikk det ikke.

BMW kalle forresten denne ventilen AGR i sine delelister, hva er det som gjør at den her blir kalt EGR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Eg har en slik bypass liggende. Monterte på min 320D som er bygget november 04. Fikk feilmelding etter 1 min kjøring. Satt på originalen igjen og feilmelding gikk bort etter ca 2 min kjøring. Innsuget er fullt i drit. Skulle ønske det gikk å montere denne på min bil og. Ventilen kan selges om det er noen som trenger. Skal kunne brukes på alle modeller før seint 04 etter det eg har funnet rundt på nettet. Monterte en lik på en 530D og dette har ikkje vært problemer med. På diagnose på BMW verksted ser de at den er byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Kom over denne tråden (vet denne tråden er gammel, men spør no bare):).

Noen som forsatt selger slike bypass?

Har ett spørsmål til dere som byttet til denne bypassen funker det på en 320d 1999 uten å få opp feilmelding?

OG hvordan går det på eu-godkjenning, slipper man å måtte bytte tilbake?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...