Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg skrev om den 4. des. ble jeg stoppet i storkontroll utenfor oslo. Se evt HER

Vel.. på torsdagen var dagen jeg skulle på kontroll. Jeg stod opp tidlig for å være først i køen på drop in`en på risløkka. Som sagt så gjort, jeg havnet aller først. (var tidlig ute ja)!!

Inn bar det presis kl 8 når de åpnet.

"Har du senka bil?" Ja.

"Ok, kjør inn på port 2."

Xenonlys er fjernet ja, bremselys i orden.

Skal bare hente en bmw-mann til å høre på den eksosen din jeg.

Ble bedt om å gi gass, så sa han bare: jaja! Er ikke noe å si på det der.

Så målte de selvsagt høyden på bilen med 11cm regelen. Han fikk ikke den trebetan sin under bilen i det hele tatt, men han sa bare at han ikke gadd å mase om det. Bare hev bilen når du kommer hjem du fikk jeg høre. Utrolig nok.

Så slik kan det gå.

Mitt første gledelige møte med biltilsynet :)

Skrevet

Hehe, kanskje de så køen på utsiden og bestemte seg for å ta helg så fort som mulig? Dårlige spøker til side, det er godt å høre at man kan dumpe borti rasjonelle mennesker hos biltilsynet også.

Men hva er den 11 cm regelen du skriver om?

Skrevet

Bilen skal ha en bakkeklaring på 11cm. Ny regel. De har et hjemmemekka tool til å sjekke det. De kjører da bilen opp på en bukk og setter en plankebit med føtter på hver side og drar den langs kjørebanene på bukken under hele bilen. Den skal gå klar av bilens underside hvis ikke er det for lavt. Men virka ikke som det var så farlig for han som kontrollerte min.

Skrevet

tror det er samme karen som godkjente senkesettet på bilen til en på jobben. der ga de også faen i den planken som butta over alt under bilen hans

Skrevet

jeg har hørt at den tingen som er under 11cm skal var minst 1meter brei for at det skal var ulovelig. så vist at en del av fronten er under 11cm så er den lovelig bare ikke den er over 1meter brei og samma med eksos annleget

Skrevet
Så om bilen er under 11 cm foran, pga GT splittere, så er det egentlig greit? :)

Hvis du har normal senk bak så er det faktisk ikke GT splitterne som er problemet, men karroseriet under. Starter to rammer, en på hver siden, ca ved torpedovegg, de ligger lavere.

Skrevet

Når jeg godkjente mitt justerbare i vognkortet måtte jeg ha en viss lengde mellom hjulsenter og skjerm. Husker ikke mål, men sikkert noen andre som gjør det. Og den 11cm regelen gjelder nok uansett vil jeg tro. Er bilen lavere blir det værre, men ikke umulig å godkjenne det. Du har alltid noen som overser litt ting!

Skrevet

Gratulerer. Skal selv på Biltilsynet snart med en lang liste som skal i vognkortet. De er som regel greie å ha med å gjøre så lenge man er seriøs og har dokumentasjon på ting :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...