Fuzzy Skrevet Januar 12, 2009 Share Skrevet Januar 12, 2009 Har akkurat tatt en "hjemmeservice" på min 2000 modell E46 320DAT, og oppdaget at reimene på motoren (viftereim og AC-reim) begynner å få sprekkdannelser; 1) Er det noen fare om en slik reim ryker? (Skjønner at man må stoppe men skjer det noen følgeskader?) 2) Når jeg skal bytte reimene (så ut som en grei jobb i følge TIS), bør jeg da bytte noe mer slik som strammere, løpehjule, lager etc? (Gått 172.000 km). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasB Skrevet Januar 12, 2009 Share Skrevet Januar 12, 2009 1) JA, reima kan "kollapse", det er da kun fibertrådene i reima som er gjennkjennelig, disse skader: vannpumpe osv osv, (egenerfart). 2) jeg bruker bytte bare reimene, såfremt det ikke er ulyder fra noe sted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet Januar 12, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2009 Takk for svar; Er min konklusjon med at bytting er en grei skuring en korrekt antagelse? Ser ut som at korrekt stramming etc ordnes "automatisk" av strammehjulene, og at alt som behøves av spesialverktøy er en "teltplugg" og evt en "arm" for å stramme til korrekt moment på vifta, men det kan man vel fikse med en stor skiftenøkkel og litt "normal" håndkraft skulle jeg tro? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasB Skrevet Januar 12, 2009 Share Skrevet Januar 12, 2009 hmm......ikke helt med her, du slakker på strammehjulet(som har selvspenn), tar av reima, setter ny reim på, og slipper strammehjulet. enten er det en tapp på strammehjulet for fastnøkkel, eller så er det et deksel over strammehjulet med en umbrako spor under. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet Januar 12, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2009 For å komme til må jeg nok av med radiatorvifta. Dernest må vel AC-kompressor-reima av for å komme til viftereima som går litt "hit og dit" foran motoren. AC-kompressor-reima løsnes ved å trekke ned strammehjulet med en fastnøkkel eller skralle, mens selve viftereima som går "hit og dit" foran på motoren løsnes ved å ta en forlenger til 1/2" skralle og presse ned strammehjulet og så låse denne med en "teltplugg" slik at reima kan taes av og ny settes på. Hvor er det du ikek er helt med her? Har jeg misforstått arbeidsbeskrivelsen i TIS? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasB Skrevet Januar 13, 2009 Share Skrevet Januar 13, 2009 skal ikke være nødvendig ta av radiatorvifta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet Januar 13, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2009 Kjempebra Da er det jo en kjempegrei jobb som burde være mulig å få unnagjort på under en time (Både AC-reima og dynamo/servo/vannpumpe-reima)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasB Skrevet Januar 13, 2009 Share Skrevet Januar 13, 2009 Skal være fort gjot, det som oftest tar tid er at man må finne ut hvordan multireima satt på, vil derfor anbefale deg å printe ut et skikkelig bilde av hvordan reima skal sitte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuzzy Skrevet Mars 4, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 4, 2009 Helt sikkert at radiatorvifta på en 320D med automat ikke må av? På denne bilen drives radiatorvifta mekanisk av veivakslingen og multireima må i så fall tres over denne vifta om den ikke taes av? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasB Skrevet Mars 5, 2009 Share Skrevet Mars 5, 2009 ja, men hva er problemet med å tre reima over vifta? reima er kjempelang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå