SigurdE36 Skrevet Januar 13, 2009 Skrevet Januar 13, 2009 Hei Har en 1996 E36 coupe. Jeg har problemer med knirking/gnissing, høres ut som det kommer fra området rundt høyrebakhjul. Lyden kommer bare av og til, og blir borte etter noen minutter, og hvor kraftig lyden er, varierer veldig. noen som har peiling på hva denne lyden kommer av?
Jay-O Skrevet Januar 13, 2009 Skrevet Januar 13, 2009 Er det kaldt (minusgrader / frost) når lyden kommer? Er det noe som kommer når du starter den kald og kjører eller random?
SigurdE36 Skrevet Januar 13, 2009 Forfatter Skrevet Januar 13, 2009 Har jo bare kommet i vinter, men kommer når det er plussgrader også. Det virker egentlig som det kommer helt random.
Jay-O Skrevet Januar 13, 2009 Skrevet Januar 13, 2009 Ok, da kan ikke jeg helpe - på min splitter nye (!) bil så kom det sånne lyder når det var kaldt ute og jeg begynte å kjøre - fant utav det, var en gummiforing bak som gnisset inntil stål (eller, far fant utav det, ikke meg )
///Mysild Skrevet Januar 13, 2009 Skrevet Januar 13, 2009 tørr jeg vedde på gåent brekk? kjør og dra i håndbrekket litt fram og tilbake, og hør om det endrer seg...
SigurdE36 Skrevet Januar 14, 2009 Forfatter Skrevet Januar 14, 2009 Det med gåent brekk kan høres riktig ut, fordi brekket mitt virker nesten ikke. Det har ikke knirka noe når jeg har kjørt i dag, så jeg har ikke fått prøvd å dratt i brekket når det bråker. Men en sammenheng er kanskje at når jeg står parkert med brekk på, så knirker det vis jeg legger litt press på rompa på bilen, mens dette ikke skjer når jeg ikke har på brekket. Kan du spessifisere litt mer en gåent brekk, hva er grunnen til at det knirker? Har ikke så mye peiling på det tekniske, så er veldig takknemlig får svar.
///Mysild Skrevet Januar 14, 2009 Skrevet Januar 14, 2009 det er 3 ting som kan være galt: 1: bremseskoene inni bakskivene kan være utslitte, så det kommer metal mot metall og da bråker det... 2: håndbrekket må strammes fordi du har slitt bort deler av "bremsen" (nesten det samme som 1) dette strammes ved å skru på skruene inni bilen under posen til brekket 3: håndrekskablene kan være såpass strekte at de må byttes og du da ikke får justert mer... jeg byttet sko og alt rundt, hadde fortsatt lyden, så strammet jeg brekket både inni bilen og bak... samme lyden... så jeg må bytte kabler har bare skrudd alt løst foreløpig... lyden min kom av og til den også... men prøv å kjør, og trekk i brekket... hvis det bråker da... pleier å komme hvis bilen har stått litt, eller bremseskoene blir varme så metallet utvider seg...
///Mysild Skrevet Januar 14, 2009 Skrevet Januar 14, 2009 kom også på at de små tappene som holder skoene på plass kan løsne i mange tilfeller, og da bråker det godt
Scampi Skrevet Januar 14, 2009 Skrevet Januar 14, 2009 Og når de låsetappene løsner, kan det lugge noe jævlig bakfra. Hullet som tappen festet i på bremseskjoldet hadde rusta seg større og større, og en da slapp tappen taket. Den ble med noe nrunder rundt og dro med seg fjærer og litt forskjellig. Da er det bare å jekke opp og fikse brekket.
SigurdE36 Skrevet Januar 26, 2009 Forfatter Skrevet Januar 26, 2009 Hadde bilen på verksted i dag, og det viste seg at det var utslitte bremsesko. Så da sattser vi på at bilen er frisk igjenn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå