Gå til innhold

Bilen bakker seg varm, men blir aldri varm i kupe.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en lignende tråd fra 2006 - denne tråden gjelder samme bil, men muligens et annet problem.

Jeg har -lenge- vært plagd med at bilen ikke klarer å få varmluft inni kupeen når den står på tomgang. Hvis jeg f.eks har bilen i ro og ruser den til ca 2500rpm, så kommer det litt lunken luft, men hvis bilen bare står og bakker, så blir kupeen fylt med luft som har samme temperatur som utelufta.

Det som også er ille, er at temp.måleren viser at motoren er overopphetet etter ca. 15min på tomgang. Ingen varmluft i kupe, men nålen viser rødt!

Den eneste måten jeg nå får varme på, er at jeg må kjøre i et lavt gir på ca 3000 rpm hele veien for at det blir varme. Må jeg stå i et kryss lenge, så må jeg bare ruse den til 2500rpm for at den ikke skal begynne å servere kaldluft.

Dette er IRRITERENDE da jeg ikke gidder å kjøre den høyt på turtall når den er kald - dvs. at jeg kjører rundt i en fryseboks mesteparten av tiden.

Noen tips til hva dette kan være?

Jeg har luftet kjølesystemet utallige ganger tidligere, og etterfylt kjøleveske osv. Skal kontrollere veskenivået etter jobb og etterfylle / lufte om nødvendig.

Men jeg begynner å lure på om det kan være vannpumpe eller toppakning nå.. any suggestions?

Edit: Vet ikke om det hjelper noen, men kan legge til at den "varmlufta" som kommer inn i kupeen lukter helt jævlig. Skikkelig svidd støv-lukt, å alt bare dugger som faen.

Skrevet

Hei, stroker.

Jeg hadde et lignende problem i vinter 06, da kjøpte jeg en ny thermostat - dette hjalp ikke.

Forresten, så fungerte den gamle thermostaten jeg også bytta ut - mener at jeg testet dette i varmtvann...

Skrevet

Hehe :-)

Ja det er mye mulig at vannpumpa er dårlig. Er frista til å levere den inn på et verksted med ei ny vannpumpe å bare få dem til å bytte.

Vet ikke om det hjelper noen, men kan legge til at den "varmlufta" som kommer inn i kupeen lukter helt jævlig. Skikkelig svidd støv-lukt, å alt bare dugger som faen.

Skrevet

hmm.. høres egentlig ut som om at du har en lekasje på kjølesystemet.. entn det, eller så har du koblet feil på slangene inn på varmeaparatet. :)

Skrevet

Lekasje er også en mulighet, men at noen av slangene skal være feilkoblet tviler jeg på. Har egentlig ikke vært å koblet så mye der. Når termisen ble skifta, var det en mekaniker som gjorde dette, og jeg tviler på at han har koblet av to slanger samtidig å kobla dem sammen på feil plass elns.

Skrevet

Det at motoren blir varm og samtidig ingen varmluft tyder på luft i systemet, men kan også være som nevnt at en slange er feilkoblet. Luft i systemet pleier og tidvis gi varmluft for deretter og bare blåse kaldt. Når det gjelder vannpumpen så sies det at enten virker den eller så virker den ikke. Hvist da ikke BMW har en vannpumpe som kan være "delvis" gåen. Siden du har hatt problemet over tid så regner jeg med at du både har prøvd og skifte thermostat og også luftet systemet.

Skrevet

Hei,

jada jeg har skifta thermostat en gang i 07 trur jeg. Det hjalp ikke. Som jeg nevnte over, så var heller ikke thermostaten som jeg skifta ut defekt, så det ble naturligvis ingen endring på problemet.

Lufte har jeg også gjort. Har vel lufta 5-6 ganger på de siste 2 åra. Alt fra å stå i motbakke/nedoverbakke samtidig som jeg fyller og kjører motoren opp på turtall til å bare skru opp når motoren er kald. Det har alltid kommet masse luft å bobler ut da...

Skrevet

Det er stort sett alltid en liten bagatell som er årsaken, men det er og finne den. Jeg tror jeg vil ha tømt hele kjølesystemet og så fyllt opp igjen. Om det er til hjelp vil vise seg men jeg ville ha prøvd det.

Skrevet

Har problemet vært der siden før du kjøpte bilen? Ingen mulighet for at tidligere eier har koblet bypass utenom varmeregisteret og tilfeldigvis glemt å fortelle det ved salg? Pga lekkasje her?

Ellers er det billigste tipset å stille bilen i bratt oppoverbakke og la den gå på tomgang med lufteskruen åpen, etterfyll væske om nødvendig. Gjerne 20-30 minutter.

Neste blir vannpumpa :?

Skrevet

Hei igjen,

nei denne bilen har vært helt suveren. Kjøpte den i 2005 (200 000km), nå har den gått over 300 000km, og bortsett fra dette problemet, sviver og går den som bare det.

Problemet har altså oppstått lenge etter at jeg kjøpte den.

Hadde en mekanikerkompis på besøk i går, å jeg er ganske sikker på at vi fant feilen.

Vi fylte kjøleveske (måtte inn med nesten 1L), så stod bilen å bakka til normaltemp, men slangene ut fra radiatoren ble ikke varm. Dvs, vannet ble ikke sirkulert rundt.

Når han ba meg gasse opp til 2000rpm, så kjente han med en gang at det ble trykk i slangen ut av raddisen, og den ble varm i løpet av kort tid (det ble det inni kupeen også). - Tydeligvis er det noe galt med vannpumpa, den vil i hvert fall ikke svive på tomgang. Bestiller ny i dag, så håper jeg at det går bedre med vogna når den har blitt skifta. Jeg kan skrive her når det har blitt gjort, til alle dere som lurer :-)

Skrevet

Snedig at ingen observante sjeler av gutta /jentene med noenlunde kunnskap skrek vannpumpe med engang.. Til opplysning, at man har dårlig lunk i apparatet ved stille kjøring betyr ikke alltid luft, om vannet ikke sirkulerer, så får man heller ingen varme i kupè. Logisk? Ja.

Om man må ruse opp for å få noe varme, så kan det tyde på luft da du trenger litt "fart" for og få vekk luften og få noenlunde vann igjennom. Og det er her åpenbart at trådstarter har prøvd og lufte flere ganger (sagt det selv), da gjenstår vannpumpe.

At nålen står i pigg ved tomgang (en stund) er ikke snedig, om vannet ikke sirkulerer. (tenk over hvor temp føler til instrument ligger, samt til ECU).

Bytt vannpumpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...