Kobar Skrevet Januar 15, 2009 Skrevet Januar 15, 2009 Når bilen står lenge nok på tomgang, eller jeg står i kø over lengre tid, så begynner lysene å flimre, stereoen kutter, og varmeapparatet kutter. og abs lyset blinker! For at jeg skal holde bilen igang, skrur jeg av alt som trekker strøm, inkl lys! og ruser opp motor, og passer på å holde den på rundt 3-4000rpm over en periode, så kan jeg skru på lys igjen, og alt funker som ingenting har skjedd... Noen som vet hva problemet kan være? Er en 318is M42 -93mod Jeg har en anelse om at dynamo kansje burde vært skiftet, men er det noen form for laderelè på denne bilen? Kansje skifte dette først..?
S.Nilsen Skrevet Januar 15, 2009 Skrevet Januar 15, 2009 er vell børstene på dynamoen din som er gåen..
Kobar Skrevet Januar 15, 2009 Forfatter Skrevet Januar 15, 2009 er vell børstene på dynamoen din som er gåen.. den har vært slik siden romjula... er liksom ikke noe problem enda, men kan fort bli det dersom den lader mindre og mindre med tiden.. Går det an å fikse gamle dynamoen? eller like greit å kjøpe ny? noen som går overens fra andre modeller? 316i 318i etc...
Kobar Skrevet Januar 15, 2009 Forfatter Skrevet Januar 15, 2009 bare å bytte børster i 99% av gangene må jeg ut med dynamo og åpne den? hva koster nye børster da, og hva kalles dem om jeg skal bestille dem fra gs/koed e.l...
PIIIPower Skrevet Januar 15, 2009 Skrevet Januar 15, 2009 Er ikke bare børster på disse.. må bytte regulatoren.. ca 1000-1700.- avhengig av type... Du må finne ut hvilken dyno du har og bruke delenr herifra http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=12&fg=22 Kan limes inn i "handlekurven" på koed.no (gs er DYRT) Men en dyno på høggern koster ca 850.- ...
Helleberg Skrevet Januar 15, 2009 Skrevet Januar 15, 2009 Men få noen til å måle volten for deg når den står på tomgang da så vet du sikkert. Hørt om folk med løs reim også
|Ole| Skrevet Januar 15, 2009 Skrevet Januar 15, 2009 er vell børstene på dynamoen din som er gåen.. i mitt tilfelle var det regulatoren som var dårleg
Kobar Skrevet Januar 15, 2009 Forfatter Skrevet Januar 15, 2009 Men få noen til å måle volten for deg når den står på tomgang da så vet du sikkert. Hørt om folk med løs reim også kan jeg ikke bruke vanlig måleinstrument til det? hvor mye spenning skal det gå ut? løs reim tviler jeg på, da dette forekommer kun når den står på tomgang over lengre tid
SteffenM2 Skrevet Januar 15, 2009 Skrevet Januar 15, 2009 Bruker helt vanlig måle instrument til dette ja. Skal vel måle et sted mellom 13,8 og 14,2v Om den måler det vet du jo at dynamoen fungerer, og at det er noe annet som trekker for mye strøm..
Kobar Skrevet Januar 16, 2009 Forfatter Skrevet Januar 16, 2009 Bruker helt vanlig måle instrument til dette ja.Skal vel måle et sted mellom 13,8 og 14,2v Om den måler det vet du jo at dynamoen fungerer, og at det er noe annet som trekker for mye strøm.. på kondensatoren til anlegget er den helt nede i 11 når bilen har stått lenge på tomgang. er den jeg bruker å se på når problemet inntreffer. når den når 14.2 er det bare å fyre på me lys og anlegg og varme igjen...
E36Cab1 Skrevet Januar 16, 2009 Skrevet Januar 16, 2009 Mål ladespenning,sjekk spenningstap på + og - siden og sjekk cellevekta på batteriet(ca 1.27 på rundt 20grader). Da finner du ut hva som må utbedres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå