Gå til innhold

bygge subbkasse i e36 sedan (ferdig)


Anbefalte innlegg

Hei, noen her som har bygd kasse i en e36 sedan? har 2x12" Alpine R som skal i. Vet ikke helt selv, men tror det er best å ha høytalere mot setene ? Og vil egentli ikke ha noen porta som skal opp gjennom hattehylla eller noe, syns de trykker godt nok.

Prøvde å søke men søke funksjonen funker ikke her hos meg :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 2 12" i lukket kasse baki e36 sedanen min. dynabel elementer og 2x75w forsterker. det spiller meget godt. kassen er bygd slik at den går akkurat mellom hjulbrønnene bake. 30 cm dyp mener jeg på. ingen bassporter inn i coupeen. god bass selv på lavere nivå. kan legge til at jeg ikke har de plastikboksene til høytalerene i hattehyllen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte å bygge kasse mellom hjullbrønnene bak ja, vil egentli ha subbene mot settene bak, håper jeg ungår at bakluka rister så jævli, det gjorde det i min gamle bil men subbene var mot bakluka da. TEnkte eneste om noen hadde bilda eller kunne lede meg fram til en tråd der jeg kunne se hvordan en enkel anlegg ble bygd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkbil å bygge i, alt skrangler baki der, fikk tilslutt sparket inn ei kicker l5 ferdigkasse bak i bilen til bestekompisen min, men syns det skrangler bra jeg, men den kassa er portet og med denna største solid audio blokka som han låner av meg, syns jeg det er mye støy i karroseriet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt eller bygd anlegg i en e36, hadde en audi 80 før og der var det god trykk, kassa jeg brukte der var noe drit...men subbene fikk levert nok så de trykte sånn at folk nesten ikke kunne sitte i baksette.

Syns bilen min er ganske bra isolert, er en 96mod 320.

Men det jeg kom fram til er å bygge en lukka kasse på 80x32x38cm

Utifra det jeg beregna ble det 35liter per subb. Skal bruke MDF plate 20mm eller 22mm

Tenkte å ha subbene mot setene mot "skipose" hullet liksom. Regner med det blir bra.

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om det å snu kassa med elementene vil gi så veldig mye mindre vibrasjoner i koffertlokket. Jeg la inn dynamat extreme i hele koffertlokket og det gjorde underverker. Vibrerer og skarangler litt enda, men kanskje ikke så rart med 4*15". Eneste som skrangler helt sjukt er låsetappen som stikker ut. Men E36 virker gjennerelt som en vibrasjons villig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mine subber stående mot seteryggen før og kan love deg at det skrangler like høyt enten de står mot lokket eller seteryggen.

Hvis du vil ha best lyd lar du de stå vendt mot lokket, med mindre du kjører med seteryggen nede som jeg gjorde :P

De står nå mot lokket og det dunker ganske så bra selv med sete oppe. Skiltet mitt rister så sinnsykt, men sliter med ødelagte gjenger på skiltfestet så får ikke festet det skikkelig :( Må vel til med noe dempematter jeg og :\

EDIT:

Leste nå at du har skipose hull, da blir det definitivt best lyd med subbene mot seteryggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen bilder hvis jeg finner de. :) Regner ned de fleste seriøse bilstereo butikkene har eller kan ta in litt Dynamat Extreme.

Jeg kjøpte en pakke for bagasjelokket første gangen jeg la inn. Tror den pakken kostet 1800 kr da. Siden den gang har jeg bare kjøpt Bulk pakker. Koster mer, men inneholder også mer for pengene og platene er større. Og dyna extreme er utrolig lett å legge på. Selvklebende og trenger ikke varme. Bare gjøre rein overflaten og klistre det på. bare kjelt å ha en rulle for å få trykket det skikkelig på plass. Det fungerer bare der det har kontakt med plåten. Skal lete etter bildene jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg begynt på kassa. har fått kappa opp platene på skolen i dag og begynt å "prøvemontere" .

men lurer på en ting, hvilken lim skal jeg bruke?

tenkte å gå over med silikon invendig etterpå også.

kassa skal også trekkes om så det blir litt gjennomført og simpelt.

her e noen bilder av "kassa" :P

P1160006.jpg

P1160007.jpg

P1160010.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk ett godt trelim som ikke ekspanderer. Så om du vil kan du jo dra over med en sica fuge på innsiden. Ikke sikkert du trenger sica siden kassen din ser veldig nøyaktig ut. Det er limet som holder kassa sammen og ikke skruene. Så ikke overdriv bruken av skuer det vil bare svekke MDFen. Husk å for borr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...