phiche Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Hei.. kan noen fortelle meg hvordan jeg nullstiller servicevarsel på 07 E60? Har gjort det en gang tidligere men har natuligvis glemt dette:) Rekner med at det er et klokt hode her inne som kan dette her:) Hva er typiske svakheter på disse bilene med tanke på sjekkpunkter på service. bilen har gått ca 50k nå.
Skands1 Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Tror nok det er ganske stor forskjell på om det er bensin eller diesel. Har selv diesel og skal ha service i neste uke. Jeg var innom et verksted som har rett maskin for å koble på software, og da kom det opp ting som bør gjøres med bilen. Service er visst blitt mer nøyaktig og avansert nå enn den tradisjonelle Insp. I og II som de litt eldre modellen har. Kanskje de helt nye bensinmotorene fortsatt praktisterer dette? Når verkstedet koblet til SW fant de at det bl.a måtte skiftes kamsensor, partikkelfilteret måtte kjøres med "tvungen rens" (maskinen kobles til SW og bilen kjøres med ca en halvtime for å konstant rense filteret). I verste tilfellet måtte hele filteret skiftes.. Ellers var det en del småting og litt på bremser etc. Totalt ca kr 7.000,- inkludert KN filter... Antar bensinmotorene er ikke er så omfattende å ta service på, særlig ikke på 50' km... Men det var ganske bra at verkstedet komblet til maskinen og at jeg selv kunne se hvor mange % som var igjen av filter, bremser etc etc.. Og jeg kunne være vitne til hva som måtte skiftes og ha service på ut i fra hva SW viste. Så ringte verkstedet meg opp etter et par timer med pris... Bra måte å gjøre det på og ikke minst troverdig. Troverdighet er viktig for min del da jeg har vært borti alt for mange eksempler hvor jeg mistenker verksteder for å ta betalt for deler/jobb som de faktisk ikke har gjort noe med i det hele tatt... Jeg ber også om at verkstedet legger ved deler de evt skifter for å se at de faktisk er skiftet.
phiche Skrevet Januar 17, 2009 Forfatter Skrevet Januar 17, 2009 Dette dreier seg om en diesel. 170 hk. ang hvor mange % som er igjen av filtret, rekner med at de da mener dieselpartikkelfilter, og disse "tømmer seg under normale forhold. å har ingen ting med vanlig service og vedlikehold å gjøre. renseprossessen er det de kaller regenerering. denne foretas automatisk under kjøring, uten at du merker noen ting, men om du har noen feil på motoren, som til eks kamsensoren din kan dette forårsake at DPF fylles fortere enn bilen selv klarer å rense det selv. vet at på VAG biler skal man kjøre i ca 20 min "konstant" i ca 80 kmt hvis lampen for DPF lyser. og hvis det da ikke er noen feil på motoren ellers vil lampen slukke.
Skands1 Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Software oppga at filteret egentlig måtte skiftes, men ved å koble til maskinen og kjøre konstant rensing i ca 30 min så kunne det øke temperaturen i filteret så pass mye i forhold til den automatiske renseprosessen at det kunne gjøre at filteret kunne brukes i mange km til.. Altså slippe å skifte det helt ennå.. Men hvorfor skal du nulllstille selv? Er det ikke verksted som foretar service? Kan aldri tenke meg det er så enkelt å gå i iDrive å nullstille som du f.eks kan nullstille nivåregulering, punkteringsvarsel o.l...
phiche Skrevet Januar 17, 2009 Forfatter Skrevet Januar 17, 2009 Tar servicen selv ja. jobber til daglig som Audi tekniker så dette går nok bra:) Jeg vet at man kan nullstille Servicevarsel kun med noen enkle håndgrep. det gjøres ikke i idrive nei, men med noen enkle ting som å holde inn en knapp, tenning av på osv.. Den automatiske rensingen skjer ved at motoren går noe fetere for å få opp temperaturen på filteret. tror det står noe om dette i instruksjonsboka eller??
S.Arnesen Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Tar servicen selv ja. jobber til daglig som Audi tekniker så dette går nok bra:) Jeg vet at man kan nullstille Servicevarsel kun med noen enkle håndgrep. det gjøres ikke i idrive nei, men med noen enkle ting som å holde inn en knapp, tenning av på osv.. Den automatiske rensingen skjer ved at motoren går noe fetere for å få opp temperaturen på filteret. tror det står noe om dette i instruksjonsboka eller?? Om du er audi teknikker syns jeg du skal holde deg langt unna bimmern
Rogeren Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 Det er via iDrive, men er litt for lenge siden til at jeg husker akkurat hvordan du gikk inn....
melmac Skrevet Januar 17, 2009 Skrevet Januar 17, 2009 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=56300 NB! Test gjerne nokre gongar utan å nullstille så du er sikker på at du nullstiller korrekt serviceindikator, kjedelig å nullstille feil.
phiche Skrevet Januar 17, 2009 Forfatter Skrevet Januar 17, 2009 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=56300NB! Test gjerne nokre gongar utan å nullstille så du er sikker på at du nullstiller korrekt serviceindikator, kjedelig å nullstille feil. Takker:)
phiche Skrevet Januar 17, 2009 Forfatter Skrevet Januar 17, 2009 Tar servicen selv ja. jobber til daglig som Audi tekniker så dette går nok bra:) Jeg vet at man kan nullstille Servicevarsel kun med noen enkle håndgrep. det gjøres ikke i idrive nei, men med noen enkle ting som å holde inn en knapp, tenning av på osv.. Den automatiske rensingen skjer ved at motoren går noe fetere for å få opp temperaturen på filteret. tror det står noe om dette i instruksjonsboka eller?? Om du er audi teknikker syns jeg du skal holde deg langt unna bimmern hahaha.. samma dritn uansett merke:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå