Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nybakt eier av en brukt E87 (116i) med regnsensor. Men jeg er ikke videre fornøyd med akkurat den funksjonen.

Problemet er at sensoren reagerer alt for treigt, altså at det tar for lang tid før den kjører i gang viskeren. Ruta har alt for mye vanndråper før sensoren våkner til liv, og dermed blir jeg sittende og kjøre viskeren manuelt, og det er jo ikke helt meningen..

Jeg har prøvd å vri intervall-bryteren helt opp i max (som såvidt jeg skjønner skal gi økt følsomhet på sensoren) men jeg synes ikke jeg merker noe særlig forskjell.

Det er ikke noe tvil om at sensoren som sådan virker. Den går altså ikke bare på intervall, slik jeg har sett noen andre har problemer med.

Men det jeg lurer på er: Er BMW-sensorene generelt treige... eller kan det være noe galt med min? Kan BMW-verksted øke følsomheten ytterligere? Dette er en 2006-modell.

Skrevet

At BMW har en treigere sensor enn andre tviler jeg på :wink:

Jeg har alltid hatt min på det laveste intervallet. Altså minst følsom, og det fungerer ypperlig. Hvordan dette er på en E87 vet jeg ingenting om..

Skrevet

2006 modell ja, da er det bare og farte til et orginalverksted og hyle og skrike at dette ikke er godt nok :)

(Men ta det på en pen måte da, da er det ofte lettere og få hjelp....)

Jeg har regnsensor på min 98 modell Og den har fungert perfekt, så dårligere med åra har nok ikke sensoren blitt.

Skrevet

Takk for innspill. Syntes også det ville være rart om BMW hadde funnet ut at deres bilkjøpere fikk finne seg i å dårlig sikt....

Jeg har time på Bavaria i Oslo førstkommende uke pga. treige dørhåndtak på ytterdør (de går ikke inn igjen når det er kaldt/fuktig ute). De skal sende søknad til BMW om å få utbedret dette på garanti, selv om garantitiden er over. Jeg får ta med problemet med regnsensoren også, og se hva de sier...

Skrevet

Har en E39 med regnsensor og synes at viskeren går selv med for lite regn på ruta og stilt på minimum. Men ellers så fungerer den fint.

Skrevet

resete sier du, kan du resete med å ta av batteriet i 15 minuter?

har samme prolem i min, det kom etter att batteriet var tomt for strøm da vil viskerene kun gå på en hastighet i interval.

har ikke prøvd å ta av batteriet enda, venter på nytt nå(gamle er 9år)så det har vel gjort nytten sin.

Skrevet

Det er jo først og fremst litt avhengig av hvor mye regn på ruta man "tåler" før man føler behovet for at viskeren skulle tatt bort regnet. Mange "tåler" så vidt å se en dråpe på ruta før man får helt panikk :lol: I så fall er regnsensor nok litt for treig.. Men hvis det er sånn at ruta er helt dekket av regndråper før den slår inn så er det jo noe galt. Har hørt at sterkt trafikkfilm på ruta kan redusere følsomheten.

Jeg hadde nylig min (E61) inne for feil på regnsensor, men da virket ikke sensor i det hele tatt. Verkstedet (ikke Bavaria hvor service er fullstendig fraværende) som har maskin for å koble til software gikk inn på regnsensor og restartet denne og plutselig virket den optimalt. Tok kun 3-4 minutter. Kanskje det hjelper for din del også å restarte. Spør verkstedet og be dem gjøre det mens du venter. Bavaria skulle ta min bil inn og sette av en hel dag til jobben og jeg måtte nok betalt et par tusen for jobben.. Nå er garantien gått ut på min, så for deg vil det jo stille seg litt annerledes..

Skrevet
Nå er garantien gått ut på min, så for deg vil det jo stille seg litt annerledes..

BMWs 2 års garanti er jo ute på min også, men tenker du på at jeg fortsatt er innenfor 5 års-regelen iht. kjøpsloven? Hvor sterkt står man egentlig i forhold til den? Er det slik at man i praksis har fem års garanti? Lurer på hvordan BMW praktiserer dette. Noen som har efaringer?

Skrevet
Nå er garantien gått ut på min, så for deg vil det jo stille seg litt annerledes..

BMWs 2 års garanti er jo ute på min også, men tenker du på at jeg fortsatt er innenfor 5 års-regelen iht. kjøpsloven? Hvor sterkt står man egentlig i forhold til den? Er det slik at man i praksis har fem års garanti? Lurer på hvordan BMW praktiserer dette. Noen som har efaringer?

Kommer vel ann på din påståelighet. Virker som om de fleste forhandlere har vegring mot og gi noe på garantien.

Skrevet

Hvis bilen er mer enn to år så gjelder jo 5 års reklamasjon regelen, men min erfaring (og mange andre sin) er at forhandleren kommer med den ene dårlige forklaringen etter den andre om feil bruk etc etc..

BMW har jo goodwil-garanti og dette må forhandles direkte med der bilen var kjøpt visst nok (i alle fall det jeg fikk beskjed om hos Bavaria), og da fikk jeg problemer siden jeg har tatt bilen fra Tyskland..

Men oppsummert så tror jeg faktisk BMW har det mest elendige serviceopplegget av samtlige bilmerker. Virker som om de kun er ute etter nye nybilkunder med hvit snipp og så lenge bilen er rullet ut av butikken så driter de en lang i kundepleie.. Eller kanskje bare meg og min omgangskrets som har disse erfaringene :roll:

Skrevet

Case solved! :)

Jeg var oppom Bavaria Autozentrum i dag, som fixet problemet med regnsensoren min.

De foretok en re-set av sensoren, og dermed fungerer den som den skal.

På verkstedet mente de at frontruten kanskje kan ha vært skiftet på bilen, og at regnsensoren da ikke ble resatt (noe som kreves etter ruteskift).

Uansett - i dagens møkkavær i Oslo fikk jeg virkelig testet sensoren, og den funker perfekt.

Det eneste jeg fortsatt stusser over er at det ikke virker som om følsomheten til sensoren endrer seg når jeg skyver på den lille spaken på vindusviskerhendelen. Iflg. instruksjonsboka skal denne styre følsomheten til sensoren, men på Bavaria mente de at så ikke er tilfelle. Ikke vet jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...