PenguiN- Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Dersom selger har 200 000,- i gjeld på bilen og jeg skal kjøpe den for 100 000,- hva skjer egentlig da? jeg mener, bankene må jo ha en løsning for dette? jeg tenker å flytte resterende lån over på f.eks en annen bil selger har eller noe annet? eller er det slik at dersom du har 200 000,- i lån på bilen, men noe forringer bilens verdi såpass mye at du ikke får solgt den for mer enn 100 000,- ...er det noen som har vært borti å kjøpe en bil for mindre enn hva heftelsene som stod i den var? hva gjorde selger da?! takker for raskt svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Før du betaler noe i det hele tatt ville jeg skrevet en skikkelig kontrakt angående lånet / heftelsen. Gjerne med en ansvarlig fra hannes / hennes bank. husk dette: F.eks. heftelse 100K---> nedbetalt 90K -> 10K igjen av lånesummen men heftelsen står fremdeles på 100K i registeret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Januar 20, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2009 ja, alt det er en selvfølge. MEN hva skjer med di resterende 10k i eksemplet ditt olezz ? går bankene som har utstedt heftelsen ut ifra at man alltid får nok eller mer når man selger bilen sin? det kan umulig være slik! spm var ikke hvordan å sikre seg, det vet jeg. men hva skjer med restbeløp i heftelse dersom kjøper ikke betaler nok fo bilen til å løse inn hele lånet ibilen? vil banken ta hensyn til at man faktisk ikke får nok til å dekke lånet og dermed gjøre om lånet til et vanlig / annet lån eller går det annt å overføre det på en av selgers andre biler?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW E93, nå E63:-) Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 ja, alt det er en selvfølge. MEN hva skjer med di resterende 10k i eksemplet ditt olezz ? går bankene som har utstedt heftelsen ut ifra at man alltid får nok eller mer når man selger bilen sin? det kan umulig være slik! spm var ikke hvordan å sikre seg, det vet jeg. men hva skjer med restbeløp i heftelse dersom kjøper ikke betaler nok fo bilen til å løse inn hele lånet ibilen? vil banken ta hensyn til at man faktisk ikke får nok til å dekke lånet og dermed gjøre om lånet til et vanlig / annet lån eller går det annt å overføre det på en av selgers andre biler?? Det går ikke å føre lånet over på andre biler. Hvis du skal kjøpe en bil til kr 100 000 og det gjenstår 200 000 kr på lånet på bilen må han du kjøper bilen av betale ned lånet sitt slik at det gjenstår 100 000. Da vil lånet når du har betalt inn det du må gi for bilen (100000) være innfridd. Hvis selger ikke kan betale ned på lånet slik at det gjenstår 100 000 kr så har dere et problem. Hvis du likevel velger å kjøpe bilen vil heftelsen ikke bli slettet og i verste fall kan du risikere å overta den heftelsen. Skjønner? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Januar 20, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2009 synes det høres merkelig ut at bankene/låne instansene ikke har noe måte å løse dette på for eier av bilen..at lånet kan bli omgjort til et annet lån..ser ikke for meg at alle som selger biler får akkurat det di har i gjeld på bilen sin..jaja, får se hva som skjer. såklart skal det gjøres i bank med kyndige og såklart skal jeg ikke ha noe heftelse innbakt i en nybil nei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 synes det høres merkelig ut at bankene/låne instansene ikke har noe måte å løse dette på for eier av bilen..at lånet kan bli omgjort til et annet lån..ser ikke for meg at alle som selger biler får akkurat det di har i gjeld på bilen sin..jaja, får se hva som skjer. såklart skal det gjøres i bank med kyndige og såklart skal jeg ikke ha noe heftelse innbakt i en nybil nei. Poenget med hele heftelsessystemet er at man tar f.eks. opp 200.000 i lån på en bil man betaler 230.000 for. De resterende 30.000 er egenandel. Så skal nedbetalingsraten være større eller lik som verditapet på bilen. Ergo, når selger så skal selge bilen igjen om 3 år, for kanskje 150.000, så skal han ha betalt ned 80.000 slik at det kun gjenstår 120.000 på lånet. Poenget er da at dersom kunden misligholder lånet sitt, så kan banken ta bilen og selge den billig for 120.000 lapper, så får de solgt den lett og får igjen det de har utestående. Heftelsen som står i Brønnøysundregisteret er den opprinnelige heftelsen. En god del av denne kan være nedbetalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikL Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Heftelser følger bilen. Undersøk med banken hvor mye selger skylder på bilen og så betaler du inn det som gjenstår ved kjøp. Ergo, hvis du kjøper for 200000 og det gjenstår 150000 på heftelsen, får selger 50000 av deg. Hvis du betaler mindre for bilen enn det gjenstår på heftelsen, overtar du gjelden til selger, så fremt selger unnlater å innfri sin del. ALDRI kjøp bil privat dersom du må stole på at selger skal innfri en del av heftelsen etter kjøpet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Nå i disse dager er det tydeligvis mange som har latt seg friste av billån med lav innbetaling pr.måned. Har hørt om folk som har fullfinansiert bruktbiler på 10 års nedbetaling... Dette skjer som regel pga folk kjøper bil som de egentlig ikke har råd til.. Det som da ikke blir så nøye vurdert er hva som skjer når man en gang skal bytte bil. Da har man i 98% av tilfellene mye større gjeld enn hva man får for bilen. Alternativene er da: A: Beholde bilen inntil lånet er nedbetalt B: Finne fram penger man ikke viste fantes for å dekke verdidifferansen. Et billån blir stående med bilen i pant inntil lånet er 100% innfridd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonr- Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Hei. Du kjøper hans bil for 100k. Saken er grei. Du ber han kontakte sin bank/finansieringsselskap skriftilig med en forespørsel på å slette pant uten full innfrielse. Om han er en "ønsket" kunde (grei inntekt, punktlig bet.), så vil de muligens gå med på dette. DA kommer dog spm. Hvorfor har bilen synket så mye i verdi? Han må da redegjøre for det store verditapet. Om de går med på å gjøre om lånet hans til et usikretlån/blanko lån, så sender de selger en skriftlig bekr. på dette. De sletter altså pant. Pant i kjøretøy med regnr bl ablabl, slettes ved innbet. av 100k. (bare pass på at det virkelig er restlån på tot. 200k og ikke mer. Rest.lånet beholder selger og renta går til himmels på de rest. 100k. Bare som en straff for at han trolig krasja bilen pga fyllekjøring eller lignende. På lån med pant er det forutsatt at det er full kasko forsikring på bilen. Og da forsikringsselskap ikke liker å dekke noe særlig om fører har vært full, så la jeg 2+2 sammen Trenger ikke være sånn, men er lov å tro. Om alt dette går på skinner, så får du kjøpt deg bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw pat Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Du må få selger til å innfri det beløpet som overskider det som du gir for bilen. Har ikke selger mulighet til dette, ved å låne pengene inn i et huslån, et usikret lån eller lignende så er det bare å kikke etter en annen bil. Problemet i dag er at bankene lånefinansierer biler 100%. Det sier seg nesten selv, at en person som ikke har klart å spare seg opp noen egenkapital, kommer heller ikke til å klare å betale ned et verditap på en dyrere bil. Etter en stund blir en sittende igjen med en bil som er mindre verdt en det som en har i lån. En sunn regel er at en klarer å betale inn 10% av bilens verdi i avdrag årlig. 10% verdifall er et vanlig verditap på en bli som er 3 år og eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå