Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken av de to motor er beste!?

Gjenom tida så har det vært forskjelige type V8(4L/4,4L) og V12(5L/5,4L).. men hvilken er den beste hvis man tenker på trimme den litt, tenkte på grove kammer + smått Eks fjærne cat ,mappe++

V12 til Bmw har jeg lest flere steder at den er slite sterk men med tanke på at den har 24 ventiler vs V8 med 32ventiler ,så virker v12 teknologi litt gammeldag(minner om m20/m30 motorer) mens V8 virker moderne ,og med tanke på at den har 32v vil jeg tro at man får litt mer hk i den med grove kammer i forhold til v12.

Åssen er bensin forbruk på v8 og v12 som orginal? da jeg har aldrig prøvd noen av de! :(

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

vet ikke mye om noen av motorene. men jeg ville gått for 4,4 V8. har hørt V12 har veldig dyre motordeler som har en tendens til å ryke ofte. og hviss du setter kompressor fra ESS på 4,4 får du 411 HK ;)

Skrevet

Men kompressor koster jo rundt 50k hvis ikke tar feil,da kan man like gjærne kjøpe V8 M motor(400hk)....hvorfor bruker alle kompressor på v8 og ikke turbo? er mye som skal til for å få turbo på en V8?

Skrevet

Jeg har selv V8 4,0 i en e34 og er veldig fornøyd med den. Men 4,4 skal jo ha lavere forbruk såvidt jeg forstår og også mer dreiemoment på bunn.

V12n (5,0) min står i vrak bilen(750il) enda så den har jeg bare såvidt prøvd. Den virker som den har mer dreiemoment tidligere enn v8, men kjentes ikke så mye sprekere ut ellers. Det kan jo såklart være vekta på bilen som gjør dette, det er også 4 trinns i e32 og 5 trinns i e34 så det er jo noen forskjeller ute og går.

540 kjører jeg på mellom 0,9 på langkjøring og 1,3 til og fra jobb med litt ivrig gassbruk. 750 derimot så ut til å ligge på 1,3 og opp. Men så har jeg ikke kjørt den no særlig så det kan sikkert variere, men helt klart mer.

V12 skal jo være veldig fin å trimme med turbo pga lav kompresjon, men såvidt jeg har forstått veldig vanskelig å borre opp pga materialet i sylinderne. Her har jeg egentlig lite peiling igjen, jeg har lyst på turboer på min, men først må den i en ny bil. V8 kompressor blir jo heller aldri feil... Uten at jeg har sett no mer på det så ser jeg for meg at NA trimming blir grusomt dyrt pga at det er så mange av alle bitene.

De vanlige problemene er jo beskrevet ganske bra på autopower forumet. V8 har løs oljepumpe, ventilhuspakninger og innsugsmembra.

V12 har vel hatt problemer med varme for høye avgass verdier mener jeg. Begge skal i utgangspunktet gå langt og oppføre seg pent med skikkelig vedlikehold.

Skrevet

Her er noen tall jeg har på disse to. Alt unntatt vekten er jeg 99,9% sikker på.

V8 M60B40:

286 HP @ 5800rpm

400Nm @ 4500rpm

ca 285 Nm @ 1000rpm

rødmerking: 6500rpm

Vekt: 203 kg (av det jeg klarer å finne)

V12 M70B50:

300 HP @ 5200rpm

450Nm @ 4100rpm

ca 350Nm @ 1000rpm

rødmerking: 6000rpm

Vekt: 240 (fortsatt så vidt jeg klarer å finne)

Jeg kan laste opp grafene om det er ønskelig, men da må jeg trikse litt....

Skrevet

Nå har jeg hørt at 5.4litern som jeg har skal være ganske mye mer stabil en den gamle 5litern.. men, ikke sikker på dette..

denne motoren har rett under 330hk 328? ellno, husker it helt...

og 490nm.. vekt og slik har jeg ikke så mye peiling på, har bare hørt at de er unormalt lett til v12 og være...

ikke lett og borre pga. alu blokk, du må ha no stål hylse å sette inn viss man borrer opp for alu er ikke slitesterkt :)

Skrevet

Nei, bare jeg som ikke huska eksakt sifre :D rett under 330hk skrev jeg :) men, 326 stemmer nokk bra :) huska bare det va no rett under 330hk :)

det som er mest imponerende med v12a syns jeg er den enorme bånndraget og effekt fra 0 :D

samt. med orginal sprut så kutter den jo ned til 6syl og opp til 12syl ved behov.. og langkjøring har jeg klart på 0.87l/m :) som jeg syns er meget bra til en slik motor og være.. billig når man trenger og effekt/forbruk når man vil :D

eneste jeg skulle ønske var å forlenge 5giret i automaten litt lengre.. giret den ned litt..

Skrevet

Ok... nå er jeg i tvil! leste i bilsport blad at v8 er en av de beste motor bmw har laget.

hvis det er bare dreimoment som skiller v12 så har jo den også mer vekt!(tror det holder med min ekstra vekt..heheheh).

Men som info jeg fikk litt lengere opp i tråden så virker v8 mer vill/sprek en v12 med tanke på RPM...

V8 med kompressor virker bra, men jeg vil prøve den med turbo,da jeg vil ha ut litt mer enn 411hk. virker som kompressor lader litt mer begrenset enn turbo (forbehold om jeg ikke er flink på sånne ting) :oops:

Vet noen om det fins trimme deler til v8er som til eks m50b25....tenker på forsterka ventil fjører..osv ?

Skrevet

Har du ikke lest forumet til han som trimma denna V12 med turbo? :D

6-700hk på orginal innmat :D å det var vell den gamle 5litern :)

jeg har hatt en bmw 730 riktignokk bare 3litern og v8 den var pinglete.. nå er sikkert 4.4litern mye mer puff i :)

jeg har hatt en supra 3.0i turbo som var lett trimmet til 300hk på bakhjula :)

fremdeles syns jeg 750 går best :) sitter med planer for denne svenske kjærra når jeg flytter tilbake til moderlandet :D ska skal vogna ribbes, turboreres og gatebileres :D har ikke sett noen E38 på rudskogen enda :D

Skrevet

men hadde han drift sikkre hester ? vil bruke tid på motor under bygging , men orker ikke å skru den etter hver hardkjøring!!!!

foresten jeg har følgt med på prosjekte hans....han var flink og erfarne!!!!

Skrevet

E30-Big sin bil?

Han kjørte vel en hel sesong med v12 twinturbo uten problem, og med singelturbo på ny motor sesongen etter. Uten å gjøre noe med innmaten..

Men hadde vel et motorbygg på gang også, som singelturboen skal over på..

Tror ikke det er noe mindre holdbart enn andre turbobygg rundtom, det blir vel hva man gjør utav det..

Skrevet

Hmm...singel turbo viste jeg ikke om !!!

På v12 så er det lettest å bygge med twin turbo,da den har to LMM.

Og v8 må vøre lettest å bygge om til singel turbo ,noe du sparer mye tid og penger på vil jeg tro

Skrevet

blir jo en del rør sveising hvis du skal ha singelturbo på en v-motor, alle røra bør jo være like lange. motoren i Mclaren f1 er jo basert på s70b56, som er motoren i 850csi, den igjen er jo basert på m70b50, er jo driftsikkre motorer dette, men er dyre å vedlikeholde, det kan jeg bekrefte da far har en e32 750ila. s70 motoren har jo 48V så det er nok ikke fordi de ikke kan at m70 bare har 24V men heller at det er mer driftsikkert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...