Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det finnes knapt snø på veiene, men det er "mye" i terrenget. Ellers må du være ops på at det kan være glatt enkelte steder. Vi har hatt svært skiftende værforhold i det siste, med frost og varmegrader om hverandre. Underkjølt regn er nok ikke usannsynlig.

De er generelt mye kaos pg.a. arbeid i Oslo sentrum. Hold deg derfor unna tetteste sentrum, og da spesielt Jernbanetorget. Grunnet alt arbeidet har man mange steder litt uvanlige kjøremønstre som nok kan være forvirrende for de som ikke er kjent, så følg skiltingen.

Om du kommer til Oslo om natten kan helgefylla by på et problem. Mye bråk og folk som vandrer rundt i gatene er relativt vanlige scenarior, noe som igjen gjør at det kan være vanskelig å komme frem med mindre du har planer om å kjøre på folk.

God Tur.

FLYFOTO__MG_4325.jpg

Illustrasjon av Jernbanetorget slik det så ut før arbeidet begynte.

:)

Skrevet

Så sant det ikke kommer seriøst snøfall mens du kjører, så er E18 aldri noe problem. Den har prioritet på salting og brøyting.

Men... Du kan få problemer om værmeldingen til yr.no slår til. Jeg bor ca. 10 mil før Oslo, og her er det for øyeblikket meldt 30-50 cm snø fredag og lørdag. Slår det til, så har vi nytt kaos.

Skrevet

herlig tråd! :D

jeg skal kjøre fra stavanger til oslo på lørdag ettermiddag/natt eller søndag morgen.

Da velger jeg å kjøre stavanger-kristiansand.

for deretter å komme meg videre til oslo.

Er veien fra stavanger til kr.sand også like prioritert mtp salting? :)

Skrevet

Kjenne eg får vondt i magen nå :P

Skal bare gå rundt i oslo(reptilparken osv:)) på lørdagen på dagen, så kjører jeg ned til tønsberg.

Takk utrolig mye for alle tips og råd =)

Jeg kjører fra stavanger i 2400tiden på fredagen, så da er jeg i oslo rundt 0800 om alt skulle gå bra.

Så om du er ute å cruser og ser en Carbonsvart E-39 med M-pakke og TS regnr så blink på meg :P

Skrevet

hjelp..

jeg skal hente bil i stavanger på lørdag. overnatter der til søndag.

så tar jeg veien med "minst sjans for dårligst vær" direkte fra stavanger til kr.sand.

så drar jeg videre etter ei lita matpause til oslo.. Så finner jeg veien videre hjem derfra.

blir en laaaang søndag :)

håper den strekningen går smertefritt? hehe. er jo vinterhjul på bilen så går vel bra!?? :D

Skrevet
hjelp..

så tar jeg veien med "minst sjans for dårligst vær" direkte fra stavanger til kr.sand.

så drar jeg videre etter ei lita matpause til oslo.. Så finner jeg veien videre hjem derfra.

håper den strekningen går smertefritt? hehe. er jo vinterhjul på bilen så går vel bra!?? :D

Her lukter det køkjøring lang vei...

E18 mot Oslo klokken 18-21 en søndag #-o (midtskillere på lange strekker av veien frem til ca. Tønsberg)

+ Eventuell snø :shock:

= #-o](*,):evil:

Skrevet
hjelp..

Her lukter det køkjøring lang vei...

E18 mot Oslo klokken 18-21 en søndag #-o (midtskillere på lange strekker av veien frem til ca. Tønsberg)

+ Eventuell snø :shock:

= #-o](*,):evil:

hehe... godt at jeg da har bil med smg giring for 1.gang i mitt liv :P

det letter nok i allefall litt på trykket.

også er det visst navi m/ tv i bilen. aldri hørt om, men får jo kanskje sett litt tv i samme slenge:P

Skrevet

Kjør langs e18, ingenting er bedre..

Skal også opp dit natt til lørdag, evt lørdag formiddag.

Så en utforkjøring på riksveien her nede forigår, pga underkjøling.. rett ut i skauen i 80kmt.. heldigvis kom føreren krabbende ut av bilen som lå på taket og jeg slapp finne frem nødhjelpskunnskapene mine.. strøbilen kom 2 min etterpå... helt jævlig, så kjør forsiktig!

Skrevet

Er veien fra stavanger til kr.sand også like prioritert mtp salting? :)

Statens Vegvesen utgir brosjyrer som viser hvilket vintervedlikehold de forskjellige veiene i hvert fylke har. Disse oversiktene har også ligget ute på vegvesenets nettsider, men nettsidene har blitt forandret i det siste, så jeg har ikke noen link for deg.

Imidlertid ligger E39 naturlig nok langt oppe på prioriteringslisten, så jeg mistenker at det er bar-vei strategi på strekeningen Stavanger-Kristiansand.:)

Men kommer det 30-50cm nysnø på kort tid, skal det bare noen få dårlig forberedte utenlandske vogntog til, før kaoset er en realitet...

Skrevet

E18 og E39 er greieste vei Oslo-Stavanger, men på sommeren er det kortere å kjøre Notodden -> Dalen -> Setesdalen og Brokke-Suleskar over til Sirdalen. Men det er en kronglevei, og Brokke-Suleskar er stengt til juni.

Alternativet da er å kjøre av E18 ved Arendal og kjøre indre veien til Evje og så via Tonstad.

Vi kjører ofte Tønsberg - Bryne, og kjører konsekvent E39 og E18 via Kristiansand. Det er den greieste veien, men det er 22 fotobokser den ene veien og 25 den andre, så pass på farten.

Når det gjelder forholdene på de veiene, så er det ulykker som kan skape problemer. Det skal mye til at snø i seg selv setter stopper for noen på den strekningen. Det er ikke som at man må ha en rigga Defender eller Landcruiser for å kjøre der akkurat... ;)

Skrevet

Har kommet frem til det, at jeg parkerer bilen i oslo en plass. Så tar jeg taxi ditt jeg skal.

Oslo sentrum er ikke en plass å kjøre bil for normale folk :P

Skrevet
Har kommet frem til det, at jeg parkerer bilen i oslo en plass. Så tar jeg taxi ditt jeg skal.

Oslo sentrum er ikke en plass å kjøre bil for normale folk :P

Oslo er ingen sak.

verre med feks københavn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...