Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et ekstremt stort problem. Jeg skulle bytte den ene ABS/ASC giveren på førersiden bak på min 97' E39 da denne knak så nå står bare den biten som er inne i navet bak igjen, har prøvd å skru inn en skrue to ganger men den smuldrer bare opp! Jeg tør liksom ikke å bore så langt inn heller, redd for at jeg treffer på noe! :?

Så det jeg lurer på er hvordan jeg kan få ut denne? Er det vanskelig å demontere den og slå den ut fra innsiden?

Skrevet

Du må være veldig forsiktig når du graver ut restene av giveren, ellers skader du magnetskiven på hjullageret og da må du bytte hjullager!

Skrevet

Heisann, ikke uvanlig å borre disse ut, men skjønner din skepsis. Da jeg skiftet abssensor framme, tok jeg ut det dekslet som ligger i senter og inn mot føleren. Vet ikke om det er likens bak.

kxh6wzf5opnwqnsn3w54.png

Da var det også lettere å gjøre rent.

Hvis du ser nøye på bildet ser du at den øverste bolten er knekt :twisted: , det bare gav etter som smør da jeg brukte skralla på den. Lyktes ikke å bore den ut.

Skrevet

Tvilsomt at du kommer til om de ser den. For bak har du også trommelen med bremseskoene til handbrekket, itillegg ligger den sensoren ganske nært opp mot magnetfeltet på hjullagret.

Tror det ska gå bare godt å borre den ut. Ta en borr som er omtrent like stor som sensoren, så bruker du en støvsuger til å supe ut spon etterhvert som du borrer den i biter. Den siste centimeteren har jo en spesiell utskjæring som du vil se når kommer så langt.

Du kan jo evt merke borren hvor langt du kan borre inn ved å måle den nye sensoren som du har liggende.

Bare gi gass :D

Skrevet

Er det enklere hvis jeg løser ned hjullageret? Vil ha det skikkelig når jeg først holder på! Gikk over håndbrekket også, her må mye skiftes! Var ihjelrustet det meste inni der!

Skrevet

Bytte/ta løs hjullager er vel noe av det verste jobben du kan ta i fær med på bilen din :roll: Mye arbeid som fordrer godt verktøy og goood tolmodighet. Så ta hjullagerbytte hvis du mot formodning skulle borre forlangt inn og ødelegge magnetstrip lageret.

http://www.autopower.se/mekartips/default.asp

Når det trommelsystmet til handbrekket måtte jeg bytte alt i fjor, fullsteding fastrusta.

Skrevet

Har tatt av bremseskive og bremseskjold, er det ikke bare å løsne opp navet, og de fire skruen rundt på "klokka" som hjullageret sitter på, og dra det ut? Det jeg er skeptisk til hvis jeg borer, så vil det bli masse plastikspon etc inne i lageret som kanskje kan skape problemer senere?

Det må da være noen andre som har hatt trøbbel med dette før? Hvordan gjorde dere det? :?

Skrevet

For to år siden fikk jeg hele sensoren igjen på bak førersiden. Da jeg dro ut sensoren, så røket ledningen. Jeg brukte en liten ståltrå med litt sving (omkrets som en nål) slik at jeg stakk inn og dro ut skitt som lå mellom sensoren og veggen. Spylte med rustløser og dro ut skitt. Boret inn i sensoren ca 2 cm lang med en liten bor (2 mm).

Jeg brukte en skrue litt strørre enn gifplateskrue. Skruet forsiktig inn og dro ut med en tang mens jeg spylte inn med rustløser.Da kom hele sensoren ut. Husk å vaske hullet godt før du setter inn nye sensoren.

Jeg knakk også en skrue som holder sensoren.Det var bare en skrue som holdt igjen sensoren.

:wink:

• 1 month later...
Skrevet

Hva bør jeg smøre sensoren med igjen, for å unngå at den evt setter seg fast igjen? Tenkte på kopperpasta eller grease? Vil tro at kopperpasta vil vare best i lengden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...