Gå til innhold

Clutchen min på E36 318i cab forsvant plutselig i rundkjørin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Var ute og kjørte her en dag,kom til en rundkjøring og skulle trykke inn clutchen men da kjentes den helt rar og tok ikke helt som den skulle,den har virket helt fint før,har ikke skamkjørt bilen heller!

En mekaniker sa at clutchen ikke forsvinner sånn BANG med en gang,han mente på at det muligens var noe med hydraulikksystemet?

Jeg har funnet slavesylinderen som er festet på girkassa men jeg ser ingen lekkasjer der,heller ingen tegn på at slangen er på vei til å gå istykker!

Noen som vet hvor Mastersylinderen er hen?

Jeg regner med at jeg burde se lekkasjen på slavesylinderen om problemet ligger hos den?

Jeg får kjørt bilen men clutchen tar ikke som den skal og om jeg trykker inn gasspedalen mens jeg holder f.eks 50km/t så ruser jeg bare motoren!

Noen som har tips?

Takker for alle svar på forhånd!

Mvh Eirik

Skrevet

må være noe med væske systemet ja hvis den plutslig ble så mye dårligere.

blir vel litt som med luft i bremse systemet det siden luft kan komprimeres mye mer enn væske.

det kan ikke ha kommet luft i systemet da, hvis du ikke ser noen tydelig lekasje, nå er det jo ikke snakk om noen stor lekasje da men.

Skrevet
indre lekkasje i en av sylindrene kanskje.

Kan jo være lekkasje på tettningen rundt selve sylinderen på slavesylinderen uten at det vises, det er jo drenering på den fremre delen av girkassa men det er jo en ganske liten lekasje det er snakk om så det trenger jo ikke vises.

Skrevet

Det er vel en tetning som er gåen. Hadde samme problemet med en 635 csi. Var en liten jobb på verksted. Tror ikke jeg ville ha begynt med dette selv.

Skrevet

hmm ja kan virke som en tetning en plass,jeg har ikke råd til verksted akkurat nå så tror jeg prøver meg på en selvreparasjon,har sett at mekonomen bl.a selger slike reparasjonssett:)

Skrevet

Tja, hvorfor ikke. Intet våger intet vinner. Da kan jo vi spørre deg om man skulle komme ut for samme problemet en gang :)

Skrevet

Det er bare surr å reparere. Kjøp ny! Slavesyl er gåen høres det ut som. Ved lekkasje på denne, så forsvinner clutchen "pang" .

Den bytter du enkelt selv. Ny slavesyl og litt bremsevæske, så er du i mål.

Obs. når du har skrudd på ny slavesyl til bremseslangen, og skal til å lufte. Ikke trykk på clutchen, da raser du den nnye sylidneren, med engang. Vent med å trykk på clutch pedal til du har skrudd slavesyl fast i girkasse, der den skal stå.

Før du kjøper noe nytt, så skru ut den gamle sylinderen, så du er sikker på at det er den som er gåen. Om du ikke ser antydning til svetting o.l . Ta den ut med forsiktighet. Høres ut som clutchen din henger delvis på. La bilen stå, så du ikke raser clutch.

Skrevet

hmm okay kanskje jeg bare skal gå for en helt ny en,er jo ikke så gale i pris egentlig,men når jeg skal ta ut den gamle,bør jeg tømme ut bremsevesken FØR jeg skrur den av girkassa?ligger den i spenn lissom slik at jeg risikerer å knekke en bolt eller en skrue?

jeg var jo under bilen idag men jeg så ikke noe antydning til lekkasje på slavesylinderen....

men Mastersylinderen,er den under clutchpedalen?Hvordan kommer jeg til den?

Skrevet
hmm okay kanskje jeg bare skal gå for en helt ny en,er jo ikke så gale i pris egentlig,men når jeg skal ta ut den gamle,bør jeg tømme ut bremsevesken FØR jeg skrur den av girkassa?ligger den i spenn lissom slik at jeg risikerer å knekke en bolt eller en skrue?

jeg var jo under bilen idag men jeg så ikke noe antydning til lekkasje på slavesylinderen....

men Mastersylinderen,er den under clutchpedalen?Hvordan kommer jeg til den?

som sagt en lekasje på tettningen i slavesylinder vil du ikke se da den delen av slavesyl. sitter inni girkassa. slavesyl sitter jo bare i to skruer så den er lett å ta ut å sjekke før du gjør noe mer.

Skrevet

Du trenger ikke tappe bremsevæske. Sett wisegrip tang på bremseslangen så ikke så alt for mye luft slipper til, om du skrur bremseslangen av slavesylinderen, når du har fått slavesylinderen ut. Du løsner de to muttrene som holder slavesyl fast, løsne likt på vær, ikke alt for mye så hele greia blir skakk, kan henge igjen i veggen på kassa om du skrur den ene helt ut og den andfre ut etterpå. Da drar du kanskje den i stykker, om den ikke er det allerede.. Helt fin jobb : )

Husk å luft slavesyl før du setter den inn igjen(den nye).

Master syl ligger ved clutch pedal. Fjern trekket som er over bedalene. Da ser du rett på master syl om du ser bak clutch pedalen. Du kan eventuelt se en lekkasje. Men lekkasje på master syl, da pleier følgende scenario og skje; pedalen blir igjen i bånn og vil ikke opp igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...