Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diesel forbruk 530D E-39

Etter som jeg forstår så begynner det å bli noen av dem her inne, så jeg kunne tenkt meg å funnet ut hvor mye deres bruker på mila.

Min:

530DA 184 HK

Ligger på ca 1.0 på bykjøring å 0.7-0.8L på langkjøring (Snittfart på 85 fra oslo til stavanger)

Skrevet

Ved utrolig pen landeveiskjøring på slette veier (motorvei) uten last og med lite drivstoff klarer jeg å pine den på 0.5 på langkjøring. Dette er i praksis ikke reelt oppnåelige verdier! :)

Under mer normal langkjøring på Nord-Norske svingete landeveier med fjelloverganger etc. ruller den på 0.55 til 0.65.

Ren bykjøring rundt 1.0 pr mil.

Blanda kjøring 0.7-0.8.

Min kjørecomputer viser etter en rekke kontrollmålinger ca 5% for lite i forhold til reelt forbrukl. Jeg har kjørt leiebiler hvor avviket var nærmere 20%, så ta ikke computerens målinger for god fisk. Bruk den gammeldagse metoden tripteller og pumpeverdi.

Skrevet
Diesel forbruk 530D E-39

Etter som jeg forstår så begynner det å bli noen av dem her inne, så jeg kunne tenkt meg å funnet ut hvor mye deres bruker på mila.

Min:

530DA 184 HK

Ligger på ca 1.0 på bykjøring å 0.7-0.8L på langkjøring (Snittfart på 85 fra oslo til stavanger)

Dette virker noe høyt.

Klarte sjelden å bruke mer en 0,68 på langkjøring, og det var i BMW tempo. Kjører du økonomisk langkjøring er 0,58 fult oppnåelig.

Det jeg likte med 530d touringen min var nettopp at man uten å tenke økonmisk kjøring havnet på 0,68 både på comp. og ved manuell utregning.

Skrevet

min ligger på 0.96. har kun vært små/bykjøring i 2 mnd nå. ellers i sommer låg den på 0,7 på frisk blanda kjøring og da jeg henta bilen i molde så kjørte jeg hjem til bergen på 0,62 i snitt og det var overhodet ikke økonomisk kjøring uten å utdype det :)

har ikke prøvd enda hvor lavt jeg klarer å få den. jeg har manuell kasse forresten...

det skal nevnes at det er vesentlig om man har autolat-kasse :) eller manuell. autolat bruker endel mer i snitt og har man aircondition på hele tiden trekker den og opp snittet

naboen har en e60 525 diesel touring og han er ikke fornøyd. han har autolat og kjører konstant med aircondition. han kjører med blandet kjøring fra os>bergen>os hver dag (6 mil ca totalt) og forbruket hans ligger konstant og jevnt på 0,9.

Skrevet

Med meg og 8 hjul i touringen brukte den 0,52 på en tur mellom Tromsø og Trondheim. Målt etter Km og pumpe. Da ble jeg imponert! Men vinterstid med en del tomgang og bruk av dieselvarmer/ småturer er forbruket ca. 0.8. Dette er vel samme motoren som du henviser til vil jeg tro. Jeg har klart å kjøre denne bilen noen mil på langkjøring på 0,44, men det var på helt slett vei i Sverige og konstant 95 Km/h

Skrevet
Diesel forbruk 530D E-39

Min:

530DA 184 HK

ser du har autlatkasse og dermed har du nok "en god del" høyere snitt en manuell

Skrevet

Glemte å si at at min bil også har automat (lat). Tror nok at forbruket på din bil er noe høyt i forhold til hva de andte skriver og jeg opplever. Kan det syldes tett LMM? Eller dyser?

Skrevet
Glemte å si at at min bil også har automat (lat). Tror nok at forbruket på din bil er noe høyt i forhold til hva de andte skriver og jeg opplever. Kan det syldes tett LMM? Eller dyser?

uten å prøve å stjele tråden , men hva kan man hive i tanken for å rense opp i dyser ol.... og hva er LMM?

Skrevet

Jeg er ikke tilhenger av "lurium" for å ha på tanken til å rense opp dyser ol. Selv bruker jeg ikke kondensfjerner engang. Men på vinteren bruker jeg litt (ca. 0,5 dl / 50l) totaktsolje for å gi litt ekstra smøring til pumpe og dyser. Vet ikke om det er bra eller dårlig og har ingen dokumentasjon som kan bekrefte eller avkrefte. Ellers er jeg nøye med å skifte filter. Både dieselfilter og luftfilter har stor innvirkning på dieselforbruk. Særlig luftfilter.

LMM er luftmassemåler. Bmw har kanskje ett annet navn på denne? Oppgaven dens (enkelt forklart) er å måle luftmengde, slik at motorstyringen kan bestemme hvor mye diesel som skal tilføres for å få en optimal forbrenning.

På disse motorene (og mange andre) sitter denne måleren i et miljø hvor det slippes inn en del eksos, og det hender at måleren blir full av sot/koks og at den derfor ikke gir riktige signal til motorstyringen.

Det ligger noen fine forklaringer etc. her på forumet.

Skrevet

Hmm.. Under 0,5 - det høres helt vilt ut spør du meg. Jeg ligger på 0.75 i blandet kjøring, kan lett bruke litern om jeg kjører idiot.

På langkjøring klarte jeg 0.58på en strekning med en del svinger og bakker.. ca 5 mil.

Men som sagt, snittet er rundt 0.75 - Har i tillegg chip så bilen har 233hk (org 193hk)

Skrevet

2002 530 DAT

Langkjøring (oslo-stavanger): 0,67.

Blandet: 0.8

By, småkjøring: 1 liter +

Det er ikke mulig å få min ned i 0.5 som enkelte klarer her. I hvertfall ikke over lengre strekning.

Skrevet

Henger meg på det Titansilber sier her.. har ca samme tallene selv.

Kjørte forøvrig Oslo - Ålesund på 0.67 med en 528ia for noen år siden. Litt OT:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...