Nytern Skrevet Januar 29, 2009 Skrevet Januar 29, 2009 Here goes.. E39'en min lekker kjølevæske tross mange forsøk på å få den tett. Greia er at den kun lekker i kaldvær. Nå lurer jeg på om radiatoren er gåen, ser eksptank på side av radiatoren har utvidet seg på midten. Sjekka at det var tørt når jeg parkerte i går, sjekka før jeg starta i dag og da var det bløtt rundt eksptank. Kan det være en sprekk e.l som blir større i kulda? Er helt tett når det er varmere i været. Og til slutt. Kan en bytte kun eksptanken? Ser jo ut som at den er i en enhet med radiatoren.
Rogern Skrevet Januar 29, 2009 Skrevet Januar 29, 2009 Dette er fra en e39 520i som er mest vanlig. der kan expansjonstanken byttes. Edit: koster 460kr på gs
Nytern Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Skrevet Januar 29, 2009 Oi, takker! Det er isåfall genialt. Vil tro det kun er selve tanken siden det kun er bløtt rundt den. Ikke sett før i stad, men den buler jo faktisk ut på midten og.
LHrightye39 Skrevet Januar 29, 2009 Skrevet Januar 29, 2009 Har samme problemet, min "buler" også ut på midten, og har prøvd med sånn radiatortett uten hell! Noen som veit om kanskje koed får tak i slikt? Skal snart bestille derfra og da slipper jeg jo litt frakt...
TorErling Skrevet Januar 29, 2009 Skrevet Januar 29, 2009 Radiatorer som lekker har jeg hørt er ett vanlig problem på disse motorene , ekspansjonstanken min begynte å bule ut slik at det lagde en sprekk i selve festet, så jeg måtte kjøpe ny radiator. Prøvde først å bare bytte ekspansjonstank uten hell BTW. når jeg kjøpte ny radiator så passet ikke u-orginal, måtte kjøpe orginal fra BMW. merlig :S
Nytern Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Skrevet Januar 29, 2009 Oi, flere med problemet jo.. Lekker det konstant hos deg, LHrighteye? Gjorde det hos deg, TorErling? Synes det er snodig at min er 100% tett i varmt vær. Men da er vel sprekken såpass liten at det kun lekker i heftig kulde sikkert.. Ser Schmiedmann selger radiator for 2500kr. Fant ikke på sida til Koed faktisk. Finnes det noe lett måte å se om jeg har sprekk i selve festet, TorErling?
LHrightye39 Skrevet Januar 29, 2009 Skrevet Januar 29, 2009 Jeg kunne klart se at det hang en dråpe me frostvæske under radiator på den sida me ekspansjonstanken ja, jeg tørka vekk, og etter ei stund var det komt tilbake! Men etter å ha fylt på sånn radiatorsement så forsvant dette! Men jeg kommer ikke til å kjøre med dette lenge, bare en mellomløsning til jeg kjøper ny radiator! Skifter da vannpumpe samtidig! Forresten, hvis jeg ser at forrige eier har bytta til vannpumpa med metallskovler, trenger jeg da å bytte? Bilen har nå gått ca 250 000 veit ikke når forrige eier skifta, hvis det er gjordt
TorErling Skrevet Januar 29, 2009 Skrevet Januar 29, 2009 Oi, flere med problemet jo.. Lekker det konstant hos deg, LHrighteye? Gjorde det hos deg, TorErling?Synes det er snodig at min er 100% tett i varmt vær. Men da er vel sprekken såpass liten at det kun lekker i heftig kulde sikkert.. Ser Schmiedmann selger radiator for 2500kr. Fant ikke på sida til Koed faktisk. Finnes det noe lett måte å se om jeg har sprekk i selve festet, TorErling? Min lakk om sommeren, så i varmt vær. Jeg så ikke noe sprekk, men det som er tingen er at selve ekspansjonstanken, utvidet feste.. slik at det ikke ble sikkelig tett, jeg kunne kjøre ganske lenge uten å møtte fylle på, så det lakk ikke så mye.
Nytern Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Skrevet Januar 29, 2009 Oi, er sikkert akkurat det som har skjedd her. Siden den buler såpass ut på midten tror jeg den har mista formen der den går inn på radiatoren. Får håpe at radiatoren ellers er hel da. Slippe unna med å kun kjøpe ny eksptank hadde jo ikke gjort noe.. Lurer bare på hvordan jeg skal finne ut om det kun er tank som er kaputt uten å demontere noe særlig.
LHrightye39 Skrevet Januar 29, 2009 Skrevet Januar 29, 2009 Nå fylte jeg bilen opp før forrige helg, og bilen har ikke vært brukt siden den tid, og da fylte jeg akkuratt opp til der det står "kaldt" på ekspansjonstanken, men det er i like mye fortsatt :S Kan det være at bilen min bruker vann? Ødelagt toppakning? Hva er i tilfelle symptomene på det? For jeg har absolutt ikke merket noenting! :S
-2r Skrevet Januar 29, 2009 Skrevet Januar 29, 2009 Hatt akkurat samme problemene som deg. Lakk ikke om sommeren, men sto den i ro om vinteren forsvant litt kjølevæske. Fant etterhvert ut at det var en lekkasje rundt termostathuset. Ble byttet noen o-ringer eller pakninger her, og har ikke hatt problemer siden. Hvis du ikke finner ut av det er jo radiatortett/flytende kork en mulighet...
Nytern Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Skrevet Januar 29, 2009 Deilig å høre at flere har opplevd det samme som meg.. Trodde nesten jeg innbilte meg ting her.. Bytta termostat for noen mnd siden, kan jo faktisk hende at verkstedet ikke fikk det tett igjen. Men siden eksptanken buler ut blir det vel så jeg bytter den og. Igrunn teit at jeg ikke bytta termostathus når jeg bytta termostat i sommer. Lett å være etterpåklok Litt irriterende å ikke vite den eksakte kilden til lekkasjen altså.. Ser jo det er bløtt ved eksptanken, burde kanskje starte med den. MEN! Nå sitter jo termostathuset veldig høyt i motorrommet, kan godt være søl fra lekkasje der.. Er jaggu ikke lett Tusen takk for god hjelp ihvertfall, jo flere erfaringer jo bedre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå