Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
for og ta dette opp en level: hydrauliske løfterne skal ikke lekke, om de gjør det er de slitt. MEN det er ikke noe "galt" om de tikker litt, dette er nokså naturlig når motor tipper 100k og blir stående noen dager,

følgende billig oppskrift er:

1. kjøp diesel, samma fan om den er farga. en halv liter.

2. tøm dette i oljepåfyllingslokket.

3. start motoren.

4. la den gå seg varm,dog max 15 min.

5. bytt til korekt olje og BYTT filter.

6 . hør nå....

7 . ingen tikking......

Er det bedre med diesel eller alle de andre stoffene du kan rense motoren med før oljeskift? Oljeskift på gang, men er litt skeptisk til om disse rensestoffene kan skade tettninger og pakninger ol. Er dieselen mer skånsom mot dette?

Diesel er ikke mer skånsom men koster jo ikke noe på sin side, En halvliter diesel koster jo rundt 5kr mens en innvendig motorens tipper fort 100kr. Og diesel er nå bedre enn ingenting. Men en god motorrens skal jo være skånsom mot pakkinger osv, har brukt det ett par ganger på 520'en men har ikke blitt lekasje på den nei.

Skrevet
for og ta dette opp en level: hydrauliske løfterne skal ikke lekke, om de gjør det er de slitt. MEN det er ikke noe "galt" om de tikker litt, dette er nokså naturlig når motor tipper 100k og blir stående noen dager,

følgende billig oppskrift er:

1. kjøp diesel, samma fan om den er farga. en halv liter.

2. tøm dette i oljepåfyllingslokket.

3. start motoren.

4. la den gå seg varm,dog max 15 min.

5. bytt til korekt olje og BYTT filter.

6 . hør nå....

7 . ingen tikking......

Er det bedre med diesel eller alle de andre stoffene du kan rense motoren med før oljeskift? Oljeskift på gang, men er litt skeptisk til om disse rensestoffene kan skade tettninger og pakninger ol. Er dieselen mer skånsom mot dette?

Diesel er ikke mer skånsom men koster jo ikke noe på sin side, En halvliter diesel koster jo rundt 5kr mens en innvendig motorens tipper fort 100kr. Og diesel er nå bedre enn ingenting. Men en god motorrens skal jo være skånsom mot pakkinger osv, har brukt det ett par ganger på 520'en men har ikke blitt lekasje på den nei.

Hvilken motorrens har du brukt? Noen å anbefale?

Skrevet

Hvilken motorrens har du brukt? Noen å anbefale?

Tja, Jeg er ingen ekspert på motorer, og kan heller ikke si om motorrensen gjør jobben sin bra, bedre eller utmerket. Har bare prøvd Omega og Tunap sin men dette var på to vidt forskjellige motorer, begge fikk ut mye dritt så om den ene er bedre enn den andre vet jeg ikke, men begge var verdt det :)

Tunapen brukte jeg på m50b20 i 520'en min (helt uten bivirkninger, tenker da på lekasjer osv) mens Omega sin brukte jeg på en Mercedes 250D (også uten bivirkninger).

Men som nevnt tidligere, les bruksanvisningen, Tunap sin tror jeg man skulle kjøre litt med før man tappet av igjen (kanskje ikke så konsentrert) mens Omega sin var vel max 10 min og da skulle oljen tappes av umiddelbart. :)

Skrevet
Jeg har hørt at diesel gjør at pakningene blir harde og sprekker:S

Er vel en del tillsetninger i motorrenser som motvirker dette, men som sagt rensen fra Omega er ganske konsentrert så om man ikke er forsiktig kan det vel fort gå galt med en rens også.

Skrevet

prøv med diesel. du sparer penger og blir imponert. ta og se i oljepåfyllingslokkett før og etter.

har aldri hørt om dysebråk på nyere bmw motorer, tror de har mer finmekkanikk en m20.

Skrevet

gamle m20 har ikke løftere, disse har vippearmer som også kan tikke, disse må justeres manuelt, og som du lurer på, jada dysene kan bråke noe vilt i de.

Skrevet

Ja, jeg vet det, har justert vippearmer mange ganger på den andre bilen min:)

Men det jeg lurte på var. Mange m50 tikker litt når di startes, og jeg lurte på om det kunne vere dysene?

Skrevet

tikker dysene tikker det lenge ikke bare et semutt etter start.og disse kan tikke i hytt og pine etter dagsform.

løfte tikking kommer av at en eller flere tønner har tømt seg delvis for olje. og mens disse fylles opp tikker det litt. dette er et tegn på slitasje men ikke en alvorlig feil.

på en m20 som tikker blir lyd merkbar høyere med og skru opp oljepåfyllingslokke om det er vipp armer.

Skrevet

Oljen jeg kjører har tilsatt additiver med rensende effekt.

Jeg skifta olje 3x på rad da jeg fikk motoren. Første oljeskift kjørte jeg med en dag, tappet av kullsvart olje. 2. oljeskift kjørte jeg 1 uke med, tappet av kullsvart olje, og 3. oljeskift tappet jeg av etter 2 uker igjen, da så det bedre ut på fargen :)

Så vil bare si at du oppnår samme effekt med å velge en olje med rensende egenskaper. Ikke den rimeligste måten jeg gjorde det på, men poenget er at har du en god olje så holder motoren seg ren.

My2cents...

Skrevet
Ja, jeg vet det, har justert vippearmer mange ganger på den andre bilen min:)

Men det jeg lurte på var. Mange m50 tikker litt når di startes, og jeg lurte på om det kunne vere dysene?

Dysetikking er ganske "normalt" på m50 ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...