Gå til innhold

Bytte av stempel ringer m50b20. hva, hvor og hvordan?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, her er greia, da jeg har et ekstremt oljeforbruk, og har fått tips om å sjekke stempel ringene da det ikke lekker olje noe sted, lurer jeg på følgende. Hvordan bytter man stempel ringer? Hva trengs? Hvis jeg først skal skru i fra hverandre motoren kan jeg jo like så godt bytte stempel ringene? Bilen har gått 236K nå, så er vel kanskje på tide med litt omtanke og kjærlighet :wink: Går automatisk ut ifra at toppen må av, såpass har til og med jeg fått med meg, så ny toppakning må til. Er det noen foringer, pakninger e.l. som like godt kan byttes ut med det samme motoren havner i biter? Har søkt litt på forumet og fått med meg at det er en del jobb, og at det ikke er godt å si hva som må byttes, slipes o.s.v. før man har demontert motoren. Dette er forøvrig en automat hvis det har noen som helt betydning.

Men la oss nå gå ut i fra at jeg ska ha komplett overhaling. Hva trengs? Da NAV ikke akkurat gir millionlønn til mennesker på attføring desverre, er jeg også litt spent på pris. Er selvfølgelig klar over at ingen kan gi meg noen eksakt pris, men et ca. beløp på hvor mye jeg må ut hade vært kjekt. Har ikke noe stramt budskjett egentlig, må det byttes, så må det byttes. Ikke noe vits i å spare seg til fant heller.

Eller lønner det seg rett å slett å få tak i det fadern kalte for en "bytte motor". Der man får tak i en tilsvarende overhalt motor og bare bruker vann- og oljepumpe fra eksisterende motor og div annet?

Jeg har ytterst lite erfaring med å skru motor, men vil gjerne/trenger/må lære å skru. Og siden jeg veit at det er en del mekanikere både av yrke og hobbyprofesjon her, tenkte jeg å høre her. Så håper på noen vettuge svar :)

På forhånd takk!

Og unnskyld for evt. unødvendig svada og annet tull :wink:

Skrevet

skal man bytte stempelringer så bør man ha litt kompentanse på motor også. er ikke gjort på en kveld i grunn, skal det gjøres ordentlig. og er en del jobb. fordi HELE motoren må i biter..

men 236000km skal ikke gjøre att stempelringa er utslitte. ;)

Skrevet

Hva er "ekstremt oljeforbruk"? 1L på 50km eller 1000km??

Motorbytte blir nesten enklere enn å bytte stempelringer. MYE skruing.

Skal jo helst hone sylinderne også og da må ALT skrus av. :shock:

Blir fort mange tusen både i deler og verktøy.

En M50B20, evt B25 er jo ikke helt umulig å få tak i heller :wink:

Skrevet
Hva er "ekstremt oljeforbruk"? 1L på 50km eller 1000km??

Motorbytte blir nesten enklere enn å bytte stempelringer. MYE skruing.

Skal jo helst hone sylinderne også og da må ALT skrus av. :shock:

Blir fort mange tusen både i deler og verktøy.

En M50B20, evt B25 er jo ikke helt umulig å få tak i heller :wink:

nei, den bruker vel en liter på kanskje 10-15mil. synes det er en del da jeg nettopp har bytta olje og olje filter, og filteret var tett. da brukte den kanskje samme mengde olje på 5-10mil. Hehe synes det er for gærnt når jeg må bruke mer penger på olje enn bensin :roll:

Skrevet
Bytt ventiltetninger, burde holde.

Da må jeg nesten be deg utdype litt, ikke for å væra vanskelig, men aner ikke hva ventiltetninger er. antar de sitter rundt ventil åpningene?

Har haynes bok som visstnok skal ta for e34, men alt av eksempler i boka er jo fra e36. og da gjerne 4 syl. :(

Skrevet
men 1 lite rpå 10 mil er MYE da. ryker den blått ?

Nope, ingen blå røyk. fin og hvit eksos. kommer en del ved kickdown, men det antar jeg er fordi bilen da går på et "noe" høyere turtall enn ved marsjfart?

Skrevet

En M50B20, evt B25 er jo ikke helt umulig å få tak i heller :wink:

Men er det bare å denge inn en b25 da? har tenkt på det, men godkejnning o.l. og må bytte støtdempere nå, og da er det forskjellige dempere for 520i og 525i. Så er det evt mye annet enn motor som trengs for at det skal væra i orden? antar det må byttes hjerne også, må jeg da ha nytt ledningsnett? for når det kommer til elektronikk så er jeg enda blankere enn motor.

Men gi meg en pc i smådeler så skal du se jeg kan få satt den sammen å få liv i den uten større problemer hehe.

Skrevet

ryker noe jævlig når jeg gir bånn gass ihvertfall. MYE mer enn det gjør ellers, sliten topp/toppakning også da kanskje?

Skrevet

Skal stempelringene byttes må du sjekke sylinderslitasje og hone evt. borre dem. Hvis ikke kan du like gjerne kaste pengene i dass. Ta å bestill deg et slipesett + reg. til toppen din du, så plukker du denne av og i småbiter. Får bytta ventiltettningene og toppakning skal du se at alt blir mye bedre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...