DanielMK Skrevet Februar 2, 2009 Skrevet Februar 2, 2009 Enkelt og greit, og eit ganske nybegynner spørsmål ... Lurer på om det blir noko finare lyd, og evt meir effekt (hk) ved å skifte ut det originale luftfilteret, med eit KN-filter i min e39 523i 1996 mod. (det firkanta flate filteret som sitter forran på høgre sida av rekke-6ern) Eller, kan eg opne (fjerne den store plastboksen filteret ligger inni) og sette på eit konisk-filter? (rund sak) Takk for svar Daniel
Superbeetle Skrevet Februar 2, 2009 Skrevet Februar 2, 2009 Hvis du bare bytter filteret inne i boksen(innsatsfilter) vil du vel ikke merke noe mer lyd, men om du tar bort dette og setter på et kon-filter vil du få en merkbar dypere lyd ved pådrag. Effektøktningen er nok minimal, dette med varmeskjold er jeg også litt i tvil om. I de fleste tilfeller og på orginale motorer tror jeg ikke har det noe si...
525i1991 Skrevet Februar 2, 2009 Skrevet Februar 2, 2009 du vil høre en sugelyd når du gir gass ja. effektøkning? nei, men du kan få problemer med LMM, men går sansyneligvis bra. det som kan være er at du får litt bedre respons på gassen.
Olelink Skrevet Februar 2, 2009 Skrevet Februar 2, 2009 Som sagt over så blir det med ett kon-filter en grommere lyd ved pådrag, men det gir nok ikke mer hk, i værste fall mindre. Ett konfilter (de fleste billige) filtrerer også merkbart dårligere enn de orginale. K&N f.eks. er jo filter som kan renses og oljes inn på nytt samt at det filtrerer godt men om man ikke er forsiktig kan det suges inn olje fra filtret som kan ødelegge luft mengde måleren. Hadde selv kon-filter på 325'en jeg hadde men tok det av igjen da det filtrerte dårlig, enda dette kostet oppunder 2000 nytt, så det var ikke av billigsorten. Om grom lyd ikke er viktig ville jeg ikke satt på konfilter, om du da ikke koster på ett skikkelig ett, gjerne med varmeskjold. K&N sitt kon-filter med varmeskjold koster vel 4-5000
LianLi Skrevet Februar 2, 2009 Skrevet Februar 2, 2009 Har sett 5+ bremsepairer på at det luftfilterkittet jeg har på 328en faktisk gir ca 5hk på denne motoren (dette har varmeskjold), men jeg kjøpte konfilter for lyden sin del, sykt hærlig innsugslyd både fra inni bilen og foran utenfor før man passerer, etterpå blir det eksoslyden som tar over Men om man merker effekten er en annen sak, om man vil ha effekt så er det ikke luftfilteret man bytter, men alle monner drar.
Sjøbuse Skrevet Februar 2, 2009 Skrevet Februar 2, 2009 vurdert dette på min bil også. men har hørt disse drar inn mye støv, sand, grus. steiner. osv. hørt mye. og dette har vist ødelagt sylinderne. stemmer det eller er det bare tull? er det tryggt å betale litt godt for et bra filter og at det ikke ødelegger motoren?
Olelink Skrevet Februar 2, 2009 Skrevet Februar 2, 2009 vurdert dette på min bil også. men har hørt disse drar inn mye støv, sand, grus. steiner. osv. hørt mye. og dette har vist ødelagt sylinderne. stemmer det eller er det bare tull? er det tryggt å betale litt godt for et bra filter og at det ikke ødelegger motoren? som sagt kostet det jeg hadde oppunder 2000 for kun filter, og etter en måneds tid var det allerede ett støvlag inne i belgen og på gassspjeldet. Så det var tydeligvis ikke dyrt/bra nok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå