Galro Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Interessant historie og video: "More than a month after Sam Salter wound up in the Ramsey County jail for two nights, the 40-year-old adjunct college instructor from Hudson, Wis., is still fuming. "You feel totally helpless," he said. At the end of a New Year's Eve traffic stop on Interstate 94 in St. Paul, State Patrol Sgt. Carrie Rindal rammed Salter's 2001 Toyota Sienna van, causing $1,500 damage to his vehicle, and arrested him at gunpoint while his three children, ages 2, 3 and 6, sat in the van. His wife had to pick up the kids as he was taken to jail. Rindal said Salter was attempting to flee. He said he was merely looking for a safe place to pull over. The Ramsey County attorney's office declined to charge Salter after reviewing the evidence, including a video of the stop. "It was our belief there was insufficient evidence to prove that the suspect was knowingly fleeing police, and that is what he had been arrested for," said Paul Gustafson, a county attorney spokesman. In late January, the State Patrol mailed Salter a ticket for making an illegal lane change. He faces no other charges. The squad car's video shows that Rindal first noticed Salter about 11:40 p.m. Dec. 31. She said in a report that she had witnessed him weaving within a lane, changing lanes without signaling and going 70 miles per hour in a 55-mph zone on I-94. She turned on her lights to pull him over, and the video shows what followed: A one-mile pursuit that ended on a side street off I-94, where Salter said he had turned to look for a safe place to pull over. It was never a high-speed chase. After Rindal rammed Salter's car -- a police tactic sometimes used for stopping fleeing vehicles -- he stopped abruptly and emerged from the van questioning why she had hit his vehicle. Rindal emerged from her squad car and, with gun drawn, forced him against the side of his vehicle and arrested him. Salter registered zero in a preliminary alcohol-breath test." Filmen og artikkelen finner du her: http://www.startribune.com/local/east/3 ... UUycaEacyU Ueditert versjon av samme hendelse: http://www.startribune.com/local/389903 ... cUiacyKUUr Ifølge politiet stoppet han ikke fort nok. Ifølge hvordan artikkelen er vinklet og hva som sees i videoen, virker det på meg som om han handlet fornuftig. Selv om saken er fra Amerika, melder det seg noen viktige spørsmål: -Skal man stoppe uansett forhold? -Hvordan er praksisen blant politiet på området? -Og ikke minst, hva gjør du?
Hansh Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Stopper så snart det er forsvarlig, men kan jo gjerne signalisere at man har sett de og kommer til å stoppe, f. eks. med blinklys.
Captain Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Jeg har blitt stoppet en god del ganger, noen ganger rutinestopp med førerkortsjekk osv, andre ganger fordi det har gått noe for fort. Flere av gangene har blålysene blitt satt på på steder det er ukurant og stoppe, f.eks vei med mye trafikk og liten veiskulder. Pleier å sette på nødblink for å vise at jeg har sett dem, slakker ned, og kjører til egnet sted for stopp. Gjort dette i USA et par ganger også, aldri vært noe problem.
Galro Skrevet Februar 5, 2009 Forfatter Skrevet Februar 5, 2009 Til nå har jeg enda til gode å bli stoppet i trafikken (pussig nok) annet enn ved kontroller, så jeg har derfor ikke opparbeidet meg en vane på hvordan jeg skal gjøre det. Det naturligste er å stoppe på det første sikre stedet. Problemet ligger i om politiet skjønner at du har planer om å stoppe, og å ikke stikke fra - noe som man kanskje er troende til å gjøre om man møter på bilen på eksempelbildet av en politibil. Kommer vinking, bremsing og blinking frem som tydelige signaler på at du har tenkt til å stoppe eller kan det oppfattes som om du ikke har peiling på hva du driver med (full f.eks.)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå