janerik171187 Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 handlet da inn en e30 i september 08, har da samlet sånn sakte inn litt div deler siden da, vi fikk da ordnet et verksted den 1 februar, så siden da så har jeg flyttet deler og bil bort dit, så nå skal jeg begynne med prosjektet, blir enn så lenge å slenge inn motoren uten turbo og eu godkjenne, så tenke på turbo konvertering, skal godkjennes etterhvert det og. kjøpte da motor av e30tic her på forumet, en m20b23 som er ganske bra preppet til turbo. specs på den: motor: m20b23, bygd for turbo med 8.3:1 i komp. planet&honet blokk samt seriøst bearbeidet topp fra EBB. Veiv nitrert av V.S (kvittering) nye ARP bolter, alle lagre, stempelringer nytt. kjørt et par tusen km med ca 0.5bar i ladetrykk. selges som ren motor. div bilder fra verkstedet nå, fått ordnet benk og hyller. blir litt div mekking i helga her og helgene framover, men blir vell mest rydding denne helga, men oppdaterer etterhvert hva sier dere, disse: eller disse baklyktene? (2 like uten soting evnt da hehe ) planene framover da er å lakke motorrom og bagasjeluke og panser, + se om det er noe annet som må lakkes opp igjen. powerflex foringer alle steder jeg gidder å bytte , så montere motor uten turbo enn så lenge, så eugodkjenne. så blir det vell sikkert litt kjøring, før jeg begynner med turbo prosjekt. skal ut på verkstedet imorra igjen, så blir fort noen oppdateringer da.
janerik171187 Skrevet Februar 7, 2009 Forfatter Skrevet Februar 7, 2009 var på verkstedet idag, og glemte seff å ta bilder men skjedde vell ikke stort enn litt rydding skal lage litt mer hyller imorra så begynner å bli sånn at jeg kan begynne litt på bilen
janerik171187 Skrevet Februar 8, 2009 Forfatter Skrevet Februar 8, 2009 lagde litt mer hyller idag så blir orden på sakene
janerik171187 Skrevet Februar 12, 2009 Forfatter Skrevet Februar 12, 2009 fått ordnet litt mer orden nå, og begynt smått på bilen. ikke så verst med rust helleregentlig, et hull ved batterikassa, ellers ingen hull, bare overflate stort sett.
janerik171187 Skrevet Februar 15, 2009 Forfatter Skrevet Februar 15, 2009 fått gjort noe idag og, fjernet asfaltmatter, og fant 3 hull til, et ved hjulbuen bak inn mot baksetet, og et på hver sin side på jekkfestene foran, men er såpass at det er lett å sveise heldigvis bilder:
janerik171187 Skrevet Februar 15, 2009 Forfatter Skrevet Februar 15, 2009 skjedd noe idag og, fått bilen opp på bukker. ribbet litt div i motorrom med tanke på lakkering, blir hellakkering siden fant noen rustblemmer på taket. bilder:
ehrnst Skrevet Februar 16, 2009 Skrevet Februar 16, 2009 jeg var på biltilsynet forrige uke for å godkjenne en 323 turbo. den er ikke godkjent nå for å si det sånn. Kan sikkert fortelle deg hva som må gjøres når den evnt. blir godkjent etter jeg har gått igjennom den smørbrødlista med ting som måtte gjøres
E36Cab1 Skrevet Februar 16, 2009 Skrevet Februar 16, 2009 Som ehrnst sier,det er et langt lerret å bleke når det gjelder godkjenning. Anbefaler deg å søke så fort som mulig,da dette er en tidkrevende prosess og det blir neppe enklere å få slikt godkjent med tida. En stor del av problemet finner du i Kjøretøyforskriften §25.2 annet ledd: 2. Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet. Dette er ikke relevant for de som har biler reg. første gang før 1989(uten katalysator og lambda). Men egentlig så er det ikke sikkert du slipper unna: 3. Nr. 2 annet ledd trer i kraft 1. november 2000 for ettermontering og ibruktagelse, uansett når bilen er registrert. Men dette går mye på skjønn for tolkning om de bruker dette punktet mot deg..
ehrnst Skrevet Februar 16, 2009 Skrevet Februar 16, 2009 En stor del av problemet finner du i Kjøretøyforskriften §25.2 annet ledd: 2. Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet. Dette er ikke relevant for de som har biler reg. første gang før 1989(uten katalysator og lambda). Men egentlig så er det ikke sikkert du slipper unna: 3. Nr. 2 annet ledd trer i kraft 1. november 2000 for ettermontering og ibruktagelse, uansett når bilen er registrert. Men dette går mye på skjønn for tolkning om de bruker dette punktet mot deg.. dessverre har det seg slik at om du har en 86mod som meg så troppa jeg opp på bt med datasprut da jeg trodde det var kun måling av CO på tomgang (under 3.5) jeg hadde 0.6 i CO på tomgang, men det hjelper altså ikke. Skal du ha datasprut må du dokumentere utslippet på lik linje som BMW måtte når e30 323 blei produsert. Full syklustest hos uavhengig labratorium var beskjeden jeg fikk. + annet som de ikke likte selvfølgelig. så jeg holder nå på å bytte tilbake til orginalsprut. ting som må bort dyser inn med lmm fordeler spjeld tps ecuboks - som er et herk når du allerede har satt inn sprut
janerik171187 Skrevet Februar 16, 2009 Forfatter Skrevet Februar 16, 2009 jeg funderte på å gjøre en enkel vri på sprut med tanke på godkjenning vet saab har en 2.3liter turbo motor som ikke er så veldig bra (ryker veldig lett) så går an å ordne sprut fra den og modde på m20 motoren, men får se hva jeg gjør. en annen ide er å lage en bryter som reagerer på ladetrykk og kopler inn en ekstra rekke med dyser som jeg justerer trykket på til det blir fin blanding ved trykk men får se om det blir godkjent turo hehe skal ivaffall sende inn søknad noen som har adressen man sender inn til?
E36Cab1 Skrevet Februar 16, 2009 Skrevet Februar 16, 2009 Ring ditt lokale BT og spør der. Vil anbefale deg å bruke org sprut for godkjenning,ellers sliter du ihvertfall med krav om syklustest.
janerik171187 Skrevet Februar 16, 2009 Forfatter Skrevet Februar 16, 2009 Ring ditt lokale BT og spør der.Vil anbefale deg å bruke org sprut for godkjenning,ellers sliter du ihvertfall med krav om syklustest. vet du ca hva sånn syklustest koster a ? er verdt endel kroner evnt for å få godkjent ivaffall. men sprutet jeg har kjøpt er sånn som sitter inni org hjerneboks, slik at alt ser helt org ut, burde vell gå an å snike gjennom da ? bare ha en lmm der slik at det ser ut som at den er i bruk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå