Gå til innhold

Motorbyte E46 320 -> E46 330


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej,

Jag har nyligen flyttat från Sverige till Norge och får inte ha kvar min svenska bil så länge till. Tyvärr är ju bilar med lite mer effekt rätt så dyra här så jag funderar lite över vad det finns för alternativ för att komma undan lite billigare.

Säg att jag skulle köpa mig en E46 320ci här i Norge, ta med den på semestern till Sverige och där byta till en 330 motor, skulle detta vara genomförbart? Jag har några frågor som jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med.

1. Den EU kontroll som måste genomföras varje år, hur pass genomgående är den? Går det att passera obemärkt med en 330 motor istället för 320? Är det någon egentlig visuell skillnad på dessa motorer?

2. Hur ser uppbyggnaden ut på styrsystemet på dessa motorer, har 320 och 330 samma styrsystem men annan programmering i ECU? Vad skiljer om något?

3. Hur är det med startpärren, sitter den i en egen enhet skiljd från ECU?

4. Är det någon skillnad på motorfästena 320 vs 330?

5. Passar samma girkasse på de olika motorerna? Är det samma spline, tryckplatta,lamell?

6. Hur är det med alla kablar som sitter på motorn, är det samma?

7. Något annat som jag bör tänka på?

Jag är ingenjör och duktig på elektronik och har gjort motorbyten i andra bilar tidigare så jag tror att jag lätt klarar av att byta om jag bara hittar rätt information. Jag skulle vara mycket glad om någon hade tid att hjälpa mig med lite tips.

(Beklagar att jag skriver på fel språk)

Mvh Eric

Skrevet
mener at det er noe med at 320ci en har

mekanisk gassvaier og 330en har elektronisk overføring.

stemmer dette med at m52bxxtu (320,323,328)motorene har gass wire og at m54b30 (330) har elektronisk gass pådrag. Dette går ann å legge opp noen få ekstra ledninger for å bruke komplett 330 motor med 330 ecu,gasspedal,ews boks osv. Eller så bør det gå å sette inn 330 motor og bruke et moddet 330 innsug med gasspjeld og all elektronikk fra 320 og mappe opp den styreenheten til 330 motor på rullende landevei?

du bør vel bruke clutch og svinghjul også fra 328/330 for å få 240mm clutch i stede for 320ci sin clutch på 220mm

Skrevet

320 har 228mm clutch. på min 520i har jeg en forsterket trykkplate av et eller annet slag og 228mm clutch, så ut som det var bare og trykke inn en 240mm clutch plate da jeg monterte dette. :o

Skrevet
mener at det er noe med at 320ci en har mekanisk gassvaier og 330en har elektronisk overføring.

Elektronisk gasspedal er meget enkelt og ettermontere....

Skrevet
mener at det er noe med at 320ci en har mekanisk gassvaier og 330en har elektronisk overføring.

Elektronisk gasspedal er meget enkelt og ettermontere....

4ledninger ekstra i bilen og du har det i boks

Skrevet
Eu tas forøvrig ikke hvert år, du slipper med hvert 2. år. Om det er noen trøst :)

reis å vis den på et verksted som ikke driver med bmw til daglig 9 av 10 vil neppe oppdage at det er en m54b30 istede for en m52bxxtu motor som sitter i bilen

Skrevet

Går det verkligen att komma igenom Eu-kontroll med kompressor, eller måste man betala en massa avgifter hos vegvesenet för att detta ska gå?

Jag bedömmer att jag kan köpa en 330 motor för under 20K SEK, och får då antagligen bättre driftsäkerthet.

Bra info att det är elektroniskt gasspjäll på 330, jag skall undersöka detta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...