Gå til innhold

Kan slettes


xeminit
 Share

Anbefalte innlegg

Dette burde være en interessant bil for mange. En får ganske lett tak i rimelige 4,0 V8. Den passer rett inn i den bilen. Forstilling og bremser er like framme. Motorene veier det samme. Bare mellomaksling og evnt. ventilerte skiver bak som må byttes. Diffen og bakakslingen fra 530 kan fint brukes. Trenger bare å bytte til 540 flens på diffen. Med ny kasse og et par småting i tillegg så har en en billig og bra 540.

Eller et annet tips. Han som heter Hylle på forumet har en

lite kjørt 740/540 automatkasse. Selges pga ombygging til man. Den er bare kjørt ca 166.000 km og er i veldig bra stand. Hylle kjøpte den ombygde 740en av meg, og jeg fikk bygd bilen om i Tyskland. Setter en inn en 540 automatkasse i en 530 V8 så får en sikkert aldri problemer med den kassen. Tror at denne kassen blir solgt for ca 6.000 kr. Mellomakslingen kan kanskje deles, slik at fremre del er fra 740 og bakre del fra 530. Da trenger en heller ikke gjøre noe med flensen på diffen. Denne kassen veier ca 30 kg mer, men det burde ikke ha noe å si. Utvekslingen vil ikke bli noe problem. Jeg satte inn en 750 diff med denne kassen, og det fungerer helt topp. 530 V8 og 750 har lik utveksling på 3,15.

Bytter en til 540 innsug og chiper motoren, får en 530 V8 en del mer kraft.

Dette er bare noen forslag til dere som kan få seg en kjempefin E34 til en veldig gunstig pris.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at 530 kasse kan passe på 540 motor, og trodde at det kunne passe andre veien også siden motorblokkene er like. Kanskje at svinghjulet må byttes også for at det skal kunne passe. Men det har dere kanskje prøvd ut?

5 HP 18 kassen fra ZF blir laget i mange varianter. Kassen til 530 V8 er ikke lik de kassene som står på 6 sylinder modellene. Der er ikke så mange av disse kassene heller her hjemme. I alle fall ikke når en trenger dem.

Så er det jo et alternativ med å bygge om til manuell kasse. Men det drar også på seg kostnader.

I alle fall er det gode muligheter med denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ingen problemer med å få tak i ein sånnein manuelle kasse Eirik, så dette kunne jo vært et fint prosjekt dersom det ikkje finnes rust, og bilen e godkjent ombygd.

Einaste problemet eg har e å få tak i svinghjul te disse motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. 540 (5hp 30) kassa passe over på 530 motorn. Men d e førskjellie styreenheta på di to kassn. Har prøvd me begge enhetan.

Probleme mett blei at styreenhetn tel girkassa ikje ville samarbeide me motorstyreenhetn. Girkassa la sæ i 4 gire (trur æ) i nødprogram. Den gikk framåver, men ville ikje gire opp eller ned.

Å vest man sætt i 540 kassa, så må du ha 540 mellomaksling, å d nytte ikje å bytte flæns på diffen, før d e førskjelli dimensjon på splindsn på diffen, så må fløtte heile diffen over, å da træng du stekkakslinga å.

Snakke av erfaring hær! Tru mæ, myyye lættar å fløtte over heile bakstelle. D har 3 opphæng + dæmperan. Tar mæ nu ca 1,5 t å slæppe ned bakstelle, av me bræmseslanga, abs kabla å drit. Men går fort;)

Egentli kan æ være ærli å si, kjøpte mæ en 540 delebil, men motor å driværk i ordn. Fløtta over alt fra girkassa å bak. Hadde æ fløtta over 540 motorn å, så hadde d jo funka. Men e desværre fette lei d hær greiern nu. Skal bygge opp 540`en tel banebil å 530`en sælges tel di såm har pænga tel å overhale girkassa, eller kjøpe en ny/brukt kasse.

Men IKJE tru at d passe over å går bra me 540/740 kasse!

Få tak i den som skal være dær! Bmw 530 ZF 5HP 18.

Mvh Fredrik Dalsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja forstår godt at du er frustrert.

Merkelig at det ikke passet. Du prøvde ikke tilfeldigvis 540 styreenheten også? 530 og 540 har samme nr, men kanskje hadde det funket bedre da?

Dumt at du bor så langt nord. Akkurat nå har jeg har tilgang til en rimelig 530 aut.kasse i Tyskland, men reiser ikke med bil denne gang til å ta hjem til Norge.

Det er flere som bør kjenne sin besøkelsestid her som vil kjøpe en E34. 530 V8 motoren er en kjempefin motor.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja forstår godt at du er frustrert.

Merkelig at det ikke passet. Du prøvde ikke tilfeldigvis 540 styreenheten også? 530 og 540 har samme nr, men kanskje hadde det funket bedre da?

Dumt at du bor så langt nord. Akkurat nå har jeg har tilgang til en rimelig 530 aut.kasse i Tyskland, men reiser ikke med bil denne gang til å ta hjem til Norge.

Det er flere som bør kjenne sin besøkelsestid her som vil kjøpe en E34. 530 V8 motoren er en kjempefin motor.

Eirik.

Skulle gjærne hatt den, men blir vel dyrt å sende med hurtigruten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke å være så dyrt med Hurtigruten, hvis du selv er passasjer. Sjekket dette opp en gang selv. Om vinteren har de mange gunstige avganger. Men det kan nok være gunstigere med bilfrakt firmaer. Tror at Auto-Link transporterer sørover. Men det er klart at transporten drar opp utgiftene mye for oss i sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke å være så dyrt med Hurtigruten, hvis du selv er passasjer. Sjekket dette opp en gang selv. Om vinteren har de mange gunstige avganger. Men det kan nok være gunstigere med bilfrakt firmaer. Tror at Auto-Link transporterer sørover. Men det er klart at transporten drar opp utgiftene mye for oss i sør.

Verken autolink eller det andre dominerende transportselskapet deroppe frakte ikkje biler som ikkje e kjørbare., desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde seff med begge styreenhetene. 530 styreenheten ville ikke samarbeide med girkassen, mens 540 styreenheten ville ikke samarbeide med motorstyreenheten.

Men bilen er SOLGT!!

Har mæst sansynlig en banebygd E34 540 til salgs i sommer.

Skal på ACR med den;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...