Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en mindre lekasje med kjølevæske i min 318 e46 2001mod.

Kommer fra under ekspansjonstanken ett sted. Der det er bløtt iallefall.

Uten og tenke meg om kjøpte jeg først ferdigblandet hos statoil og fylte etter. Da denne ble tom etter noen dager, (Ja jeg drøyde det i det lengste med og fikse lekasjen da jeg bare brukte bilen på korte butikk turer.... er LAT i snøværet) kjøpte jeg ferdigblandet på torshov. Begge disse flaskene er av den BLÅ typen. Mistenker at det er RØD på bilen...

Hva er sjansen for at det levrer seg og hvordan sjekker jeg dette?

Tempen på bilen er helt normal under kjøring.

Skrevet

Samme hva du gjør. IKKE BLAND!

Dumt å ta sjansen på at det ikke skjer noe, da dette fort blir graut og kan tette systemet flere steder.

Spyl grundig igjennom systemet med varmeappvifta på fullspeed og max varme, så fyll på ny ferdigblandet veske samt luft systemet.

Fiks lekkasjen også før påfyllingen.

Skrevet

Skaden er allerede skjedd. Har blandet. Hvordan ser jeg at det evnt har levret seg?

Lekasjen skal fikses og skal bytte kjølevæska. Sitter det en tappeskrue under radiator? Og hvor er den under blokka?

Hva med termostat under skylling? den åpner seg da bare når det er varmt. Vil det ligge igjen der da eller?

Hva koster dette og gjøre hos et verksted evnt. Redd for at det blir tull med lufting og har ikke mulighet for å skylle med hageslange nå på vinteren.

Skrevet

Faktisk usikker på om du ser noe..

Tror ikke det må ha blitt klumpete, men kan ha blitt det.

Spylte gjennom kjølesystemet mitt tidligere.., da kom det rød/brun aktig grumsete guffe ut.

Bare gjort dette på E36. Brukte kun tappeskruen i bunn av radiator.

Men er vel sant som du sier ang. termostat.

Lurer på om jeg spylte gjennom uten radiator der. (byttet jo radiator..), så spylte ordentlig i alle slanger (begge sider av termostat)..

Skrevet

Bmw bruker da ikke rød ? Har du blandet (forstår fortsatt ikke hvorfor du tror du har rød... ) Trodde kun folkevogn brukte G12. Men, er det ikke slik, kunden har rett. Har du blandet, så tapp systemet. Tappeskrue i bunn av radiator. En blå en, med en stor stjerne på. Tappeskrue til blokk er under eksosen, nærmere bestemt ved syl 5 tenker jeg.

Radiatoren lekker, vanlig feil. Plastikk og alu er ikke verdens beste konstrukjson for en radiator å være.

Skru av termostat hus og spyl igjennom hele systemet der. Samt alt av slanger må spyles. Sett på tenning og vifteregulering på maks, for at sirkulasjonspumpen til varmeapparatregister går og du da får spylt igjennom alt.

Dette klarer du selv. Men gjør det nå. Ikke vent.

Skrevet

Jeg har bare fire sylindre jeg... 8)

Hva med lufting av systemet etterpå?

Hvordan foregår det?

Hvordan er du sikker på at det er radiatoren min?

Er ikke hundre prosent sikker på om det er RØD væske på den nå, men den har jevnlig vært på service på Tronrud bil Drammen.

Noen som vet hva tronrud bruker for kjølevæske?

Skal skru ut tappe skruen i morgen. Kommer det bare blå væske skrur jeg igjen. :)

Skrevet

Da Tronrud (eller Bilia som de nå heter) er BMW-forhandler/verksted har de mest sannsynlig brukt original BMW-kjølevæske som er blå, men kan aldri si det sikkert da kjølevæske skal byttes hvert 2.år.

Lufting er et mye omdiskutert tema på bimmers uten at jeg helt forstår hvorfor :roll:

# Fyll opp med kjølevæske

# Sett på tenning og sett varmeapp på fullt

# Skru av påfyllingslokk, åpne lufteskrue

# Fyll på til det renner ut

# Sett på påfyllingslokk og skru til lufteskrue igjen.

# Kjør bilen varm for å se om alt er greit og evt etterfyll

:wink:

Skrevet

Lars89, det kan du da ikke mene. Er det slik dere som mekanikere gjør det? Start av bil før lufting. Har dere aldri opplevd en sprukket topp pågrunn av dette? Det er da utrolig. Men og vri tenningen slik at man kan få skrudd på viften og sllik at sirkulasjonspumpen går, det er lurt. Men overhodet ingen start før lufting er ferdig...

Trådstarter, jeg tror ikke det er blandet farge. BMW bruker blå. Verksted som etterfyller, bruker blå. Nå har du vell brukt bilen litt med "blandet", som du tror. Da ville det vært grøt for lenge siden.

Jeg tror det er radiatoren, fordig jeg regner med at du har radiator og ekspansonstank i ett. Tenker da at det lekker ifra o-ringen i bunn av ekspansjonstank. Den går det å bytte, men blir som regel liten suksess. Derfor sier jeg at radiator må byttes.

Skrevet

Skru av påfyllingslokk og lufteskruen ved siden av.

Skru på tenningen, til 2 posisjon. Skru varmeapparat på fult.

Fyll på påfyllingen med lunkent vann, helt til det kun kommer vann ut av utluftingen (bobler litt først).

Skru igjen påfyllingslokket, så utluftingsskruen.

Nå er den overfylt og det er bare å kjøre. Javner seg ut selv.

Fyll etter, dagen etterpå. Om nødvendig. Som regel ikke.

Skrevet
Lars89, det kan du da ikke mene. Er det slik dere som mekanikere gjør det? Start av bil før lufting. Har dere aldri opplevd en sprukket topp pågrunn av dette? Det er da utrolig. Men og vri tenningen slik at man kan få skrudd på viften og sllik at sirkulasjonspumpen går, det er lurt. Men overhodet ingen start før lufting er ferdig...

Har ikke sprukket noen topper enda nei og har lufta et par biler inkludert mange BMWer, men hvis du mener det så tar jeg det til meg. Ser poenget ditt :wink:

Skrevet

husk at det er tre typer kjølevæsker :

1. blå

2. rød

3. grønn

BMW av nyere type skal ALDRI bruke blå. Det stemmer at rød brukes på VW sine motorer men er faktisk fin til BMW også da denne har bedre smøre effekt. Grønn er den mest vanlige, men blir ofte tatt feil av å være av den blå typen. Som er uheldig, fordi mange blander disse to væskene sammen og tetter igjen ting inne i motoren. Rød og grønn kan blandes, men ADLRI blå. Fikk vite dette av en mekaniker hos jæger.

Skrevet

Blå og grønn kan vel blandes? Mener å huske at det er rød og blå som blir grøt. Å kun de sammen. Joe, hvorfor skal ikke bmw av nyere dato bruke blå? Ltie er endret, fra eldre Bmw'r, f.eks 90 tallet. Men smett inn en grei forklaring på det, en eller annen. For det her var nytt for min del.

Skrevet

Sånn som e har fått med meg kan blå og grønn blandes, mens rød ikke kan blandes med noen av de. Finnes også en gul (som jeg bruker mye på jobb) som er universal og kan brukes på alt.

Har ikke hørt noe om at BMW har bytta, men ville vært logisk i.o.m at den rød er snillere mot alu, noe både topper og blokker hos BMW er lagd av ettervert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...