Gå til innhold

Skal kjøpe bil og trenger tips fra BMW guruer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe min første bil og har siktet meg ut BMW. De ser bra ut, hørest bra ut, og går bra.

Har igrunnen lite peiling på bil generelt, og tenkte jeg skulle høre med de som har peiling ;)

Siktet meg ut en BMW 325ia som ligger både på FINN og AutoDB:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2046777

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link

Det jeg i hovedsak lurer på mest om denne bilen er om den har airbag på passasjersiden. Eventuellt andre ting som er positive\negative med modellen.

Skulle vel helst hatt manuell men automat går helt fint med en slik motor.

Siktet meg egentlig ut noen 520 modeller og siden jeg synest de så litt mer "classy" ut hvis en kan si det sånn, mens 3 serien ser mer sportslig ut. Er det noen skikkelige forskjeller på desse 2 seriene borsett fra det jeg akkurat nevnte?

Hvis noen vet om noen annonser (Møre og Romsdal helst!) på en skikkelig BMW så tar jeg gjerne imot tips. Skal uansett ta en NAF bruktbiltest før kjøp så satser på det hjelper på valget.

Takk på forhånd!

Skrevet

Denne har ikke airbag på passasjer siden. Det så ut som en meget velholdt og pen bil, å en grei pris. Får denne godkjent på en naf test, så er det bare å handle.

Skrevet

Regner med det er ganske dyr forsikring på den og? ifløge gjensidige.no sin priskalkulator var det en spesiell bil så jeg må ringe og prate med dem. Skjeldent et bra tegn!

Skrevet

Tusen takk til Tommy og Tripled! skal printe ut de listene Tripled og ta dem med når jeg ser på bilen ;)

Tar fortsatt imot tips om modeller.

Skrevet

Har både 3-serie (E46) og 5-serie (E39), og det er ganske stor forskjell på de bilene.

5-serien er mer comfortabel, stille og svært behagelig på langkjøring mens 3-serien er mye mer leken og morsom på små svingete veier samtidig som comforen er grei nok. Blir mye en smakssak og jeg liker å kunne bytte litt.

Har kjørt 3 forskjellige generasjoner 5-serie og 4 genereasjoner 3-serie og etter min erfaring går den samme forskjellen igjen på alle modellene.

Skrevet

Hei har hatt 4 stk E36 og nå en E39 523it, og E36 er helt klart en morsommere bil, hvor du får mer følelse av bilen og veien samtidig som den er konfortabel

Skrevet
Har både 3-serie (E46) og 5-serie (E39), og det er ganske stor forskjell på de bilene.

5-serien er mer comfortabel, stille og svært behagelig på langkjøring mens 3-serien er mye mer leken og morsom på små svingete veier samtidig som comforen er grei nok. Blir mye en smakssak og jeg liker å kunne bytte litt.

Har kjørt 3 forskjellige generasjoner 5-serie og 4 genereasjoner 3-serie og etter min erfaring går den samme forskjellen igjen på alle modellene.

Synes du 320 er vesentlig raskere en 520? jeg syntes nesten min 320 virket raskere en 523 en min

Skrevet

Forsikring på E36 er ikke billig, det er noe du bør tenke på hvis du har tenkt å bruke mye penger på selve bilen, så er det surt å finne ut at du ikke har penger til forsikring.

Har hatt en lignende tråd som din hvor det ble sagt at hvis du skal kjøpe 4 sylindret BMW, så må du være obs på at de som er eldre enn 94 mod kan ha lett for å få tette oljerør til toppen. Dette kan ha vært utbedret på dem hvis de har gått litt langt.

Ellers har jo 6'erne (motorene) en sykt fin lyd, samt det er en bra effekt! Så en 325 er sprek!

Skrevet

Synes du 320 er vesentlig raskere en 520? jeg syntes nesten min 320 virket raskere en 523 en min

Har M54B22 med 170 hk i E46'en mot M52B20 (150 hk) i E39 så den er definitvt mye sprekere ja siden det er mindre bil med større motor. Men min mor har 523 med M52B25 og den sparker bedre enn en 320i med 150 hk mener jeg.

Vil nok utgjøre en stor forskjell om f. eks. 523'en har automat.

EDIT:

Morgenleif som bcrazy bemerket!

Skrevet

Har M54B22 med 170 hk i E46'en mot M52B20 (150 hk) i E39 så den er definitvt mye sprekere ja siden det er mindre bil med større motor. Men min mor har 523 med M52B23 og den sparker bedre enn en 320i med 150 hk mener jeg.

Vil nok utgjøre en stor forskjell om f. eks. 523'en har automat.

523=M52(tu)B25, 2.5L

Skal du ha 520 så bør du ikke velge automat, da blir den vel slapp. Går greit med manuell, bare du får litt turtall.

Uansett hva du kjøper gjør et søk på forumet her på vanos o-ringer.

Skrevet

Er det noe du kan kjøpe for å bruke mindre bensin på en 325? En kompis sa at jeg kunne kjøpe et luftfilter (glemt navnet) men som sagt har jeg lite peiling på bil. Mekanisk og elektrisk arbeid kan jeg siden det er jobben min, men det rent tekniske er det dårligere med biler.

Har kjørt en Honda CRV der bensiner går rett gjennom så skulle gjerne hatt ned bensinbruket litt.

Skrevet
Er det noe du kan kjøpe for å bruke mindre bensin på en 325? En kompis sa at jeg kunne kjøpe et luftfilter (glemt navnet) men som sagt har jeg lite peiling på bil. Mekanisk og elektrisk arbeid kan jeg siden det er jobben min, men det rent tekniske er det dårligere med biler.

Har kjørt en Honda CRV der bensiner går rett gjennom så skulle gjerne hatt ned bensinbruket litt.

Smale dekk med lav rullemotstand eller en liten dieselbil å kjøre slik at 325'en kan stå og ikke bruke en dråpe! :wink:

Beste du kan gjøre er å sjekke at du har nok luft i dekkene og passe litt på hvordan du kjører (alt det kjedelige som NAF og andre kommer med hele tiden, men å ha det litt i bakhodet hjelper på det og, uten å kjøre som en gammel tante).

Skrevet

Smale dekk med lav rullemotstand eller en liten dieselbil å kjøre slik at 325'en kan stå og ikke bruke en dråpe! :wink:

Da tror jeg heller jeg kan klare meg med litt høyt bensinforbruk :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...