Gå til innhold

Automatgirkasse, oljeskift?

HerrFlick
 Share

Anbefalte innlegg

BMW selv hevder jo at det er "lifetime" olje på disse kassene. Jeg ville likevel bytta ca hver 100 000 km. Har fått dette tipset fra flere her inne, og har også hørt folk som har tatt analyse av automatolja etter 150 000 og det har vist seg at det er på høy tid med et oljeskift.

So much for "lifetime"....

Edit: Velkommen til forumet, forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har GM-kassen på min bil, og jeg ble anbefalt å skifte olje og filter hver 60 000 km. på denne. Anbefalingen kom fra en som ikke har gjort annet enn å skru automater de siste 20 åra. Denne kassen sitter i i BMW diesel og i Cadillac! Ble hvistnok brukt i BMW-dieselen pga. at den taklet det forholdsvis høye dreiemomentet som er på disse motorene. På Cadillac er serviceinterval 60 000. Ikke snakk om lifetime oil der. BMW har også en spesiell olje til disse kassene, mens Cadillac har standard dextron 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg tok oljeskift på min automatkasse, med flushing av heile systemet, gjekk med 12 liter totalt. Meina eg betalte rundt en 4000,- for gildet.

Dette var hos automatservice i bergen, som er spesialister på automatkasser, dei anbefalte meg å ikkje kjøre noke lenger enn 60 000km mellom kvert oljeskift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa må flushes også, der går det fort noen liter...

Jeg har da ikke flushet mine kasser vil det si at det som er gjort er bortkastet? Skal jeg få gjort det er det kanskje lurt å sette det bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa må flushes også, der går det fort noen liter...

Jeg har da ikke flushet mine kasser vil det si at det som er gjort er bortkastet? Skal jeg få gjort det er det kanskje lurt å sette det bort?

For all del, jeg har ikke gjort dette sjøl, så skal ikke uttale meg skråsikkert!

Men han jeg kjøpte bilen min av hadde nettopp gjort dette (på verksted). Da ble det flushet olje gjennom kassa for å få ut alt som ligger i converteren. Sånn jeg forstod det får du ikke byttet ut all olja uten å gjøre dette, men det er klart det er bedre å få bytta mesteparten av olja og filteret enn å ikke bytte i det hele tatt! -Forutsatt at du har på samme type olje som var på den fra før. Er visst ikke noe lurt å blande disse oljene, har jeg lest. Mange her som har bedre peiling på dette enn meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...