HerrFlick Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Hei! Da man har en BMW fra 98, er det da viktig å passe på vedlikeholdet av automatkassa? Koster jo 50 laken å skifte hvis den går. Er dette noe som må passes på, eksempelvis skifte gurolje av og til, eller er det liten fare for at en slik kasse skal gå? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveinis Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 BMW selv hevder jo at det er "lifetime" olje på disse kassene. Jeg ville likevel bytta ca hver 100 000 km. Har fått dette tipset fra flere her inne, og har også hørt folk som har tatt analyse av automatolja etter 150 000 og det har vist seg at det er på høy tid med et oljeskift. So much for "lifetime".... Edit: Velkommen til forumet, forresten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Kommer jo ann på hva Bmw legger i "lifetime" da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveinis Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Kommer jo ann på hva Bmw legger i "lifetime" da Hehe, sant nok. I Tyskland er vel livstid på en bil 2-3 år, hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HerrFlick Skrevet Februar 10, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2009 Jeg elsker bilen min, så jeg skal kjøre den til den knekker sammen Men mye koster en slik skift, er det kostbart? Takk takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw530d99 Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Jeg har GM-kassen på min bil, og jeg ble anbefalt å skifte olje og filter hver 60 000 km. på denne. Anbefalingen kom fra en som ikke har gjort annet enn å skru automater de siste 20 åra. Denne kassen sitter i i BMW diesel og i Cadillac! Ble hvistnok brukt i BMW-dieselen pga. at den taklet det forholdsvis høye dreiemomentet som er på disse motorene. På Cadillac er serviceinterval 60 000. Ikke snakk om lifetime oil der. BMW har også en spesiell olje til disse kassene, mens Cadillac har standard dextron 3. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krutte-39 Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 eg tok oljeskift på min automatkasse, med flushing av heile systemet, gjekk med 12 liter totalt. Meina eg betalte rundt en 4000,- for gildet. Dette var hos automatservice i bergen, som er spesialister på automatkasser, dei anbefalte meg å ikkje kjøre noke lenger enn 60 000km mellom kvert oljeskift.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HerrFlick Skrevet Februar 10, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2009 Hvordan i alle dager kan det være plass til 12 liter olje bare i en automatgirkasse??? Noen som vet hva som er standard i min 520i 98-modell? (e39) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Nyegaard Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Converteren alene tar relativt mange liter gitt . Står en del spennende på www.ratz.no om emnet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveinis Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Kassa må flushes også, der går det fort noen liter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jojr Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Jeg byttet olje selv og fikk på ca 6,5 liter på min 320 97 mod og 523 98 mod, og bytte av filter kom vel det på ca 1500kr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jojr Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Kassa må flushes også, der går det fort noen liter... Jeg har da ikke flushet mine kasser vil det si at det som er gjort er bortkastet? Skal jeg få gjort det er det kanskje lurt å sette det bort? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HerrFlick Skrevet Februar 10, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2009 Jeg byttet olje selv og fikk på ca 6,5 liter på min 320 97 mod og 523 98 mod, og bytte av filter kom vel det på ca 1500kr Vanskelig jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jojr Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Converteren alene tar relativt mange liter gitt .Står en del spennende på www.ratz.no om emnet www.rats.no ble riktig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveinis Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Kassa må flushes også, der går det fort noen liter... Jeg har da ikke flushet mine kasser vil det si at det som er gjort er bortkastet? Skal jeg få gjort det er det kanskje lurt å sette det bort? For all del, jeg har ikke gjort dette sjøl, så skal ikke uttale meg skråsikkert! Men han jeg kjøpte bilen min av hadde nettopp gjort dette (på verksted). Da ble det flushet olje gjennom kassa for å få ut alt som ligger i converteren. Sånn jeg forstod det får du ikke byttet ut all olja uten å gjøre dette, men det er klart det er bedre å få bytta mesteparten av olja og filteret enn å ikke bytte i det hele tatt! -Forutsatt at du har på samme type olje som var på den fra før. Er visst ikke noe lurt å blande disse oljene, har jeg lest. Mange her som har bedre peiling på dette enn meg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå