Jump to content

Castrol 10W-60 olje beregnet til M5 kan jeg bruke den?


jojr
 Share

Recommended Posts

Så de hadde en olje fra Castrol som var beregnet for BMW M5

Men er det sånn at det ikke er lurt å putte det på en vanlig M52B25 motor

siden den er 10W-60

Om noen kunne forklare kort hva 10W-60 står for.

Jeg har stort sett brukt 10-30 og 5-40 olje

Link to comment
Share on other sites

10W60 = 10W tallet betyr en olje som er passelig tyntflytende ved kaldstart (tynnere enn 15W60 og feitere enn 5W60). 60 betyr at den ikke blir altfor tynn når den blir varm, dvs at den er feitere enn fx 10W40 olje ved samme høye temperaturen.

Denne tråden har forklaringer og linker for spesielt interesserte :)

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1 ... =spec+olje

Link to comment
Share on other sites

Har ikke såååå god greie på det, men resonnerer sånn:

En M5 motor skal ha 10W60 olje fordi den skal kunne presses hardt og få veldig varm olje og fortsatt gå fint. Men det blir litt "overkill" på en vanlig M50B25 motor, altså dyr og unødvendig bra. Men vil funke fint.

Har 10W40 halvsyntetisk på min M50B25. Funker fint :) (Vel, litt tikking ved oppstart, skal prøve masse rens og 5W40 fullsyntetisk ved neste oljeskift men det er en annen historie.)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke såååå god greie på det, men resonnerer sånn:

En M5 motor skal ha 10W60 olje fordi den skal kunne presses hardt og få veldig varm olje og fortsatt gå fint. Men det blir litt "overkill" på en vanlig M50B25 motor, altså dyr og unødvendig bra. Men vil funke fint.

Har 10W40 halvsyntetisk på min M50B25. Funker fint :) (Vel, litt tikking ved oppstart, skal prøve masse rens og 5W40 fullsyntetisk ved neste oljeskift men det er en annen historie.)

Det ervel litt der jeg er også, Hadde på en Omega 907 (tror jeg nummeret på den var.) i går som faktisk skulle være i oljen, og håper at det vil gjøre noe med oppstart av motor, med tanke på tikking og røyk

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet over forteller det siste tallet hvor tyktflytende oljen blir ved varm motor (dvs. ved 100 grader). All olje blir tynnere og tynnere med stigende temp. Men det er ikke noe poeng å kjøpe tykkere olje enn nødvendig. Det gir bare økt bensinforbruk.

Hvis motoren begynner å bli slitt (eller oljen unormalt varm ved racing osv) vil oljen lettere stikke ut i alle pasninger i lagre osv, med lavt oljetrykk som resultat. Da kan man gå opp på oljetykkelsen.

Ved ekstrem bruk av motor kan temperaturen lokalt bli så høy at oljen kokser. Da må man kjøpe de dyreste oljene.

Jeg har aldri hatt tro på at et spesielt oljemerke er mye bedre enn andre (for gatebruk). Alle produsenter må teste oljen etter en nøye fastsatt spec. Men man må velge rett variant. Bl.a har jeg nå lært at jeg ikke kjøper de nyeste oljene (med høyest bokstav i API-spec'en). Der har de fjernet litt av de viktige EP (Extreme Pressure) -tilsetningene fordi de skader katalysatoren over tid. EP-tilsetningen gir smøring før oljefilmen blir bygd opp ved oppstart.

Dette gjelder ihvertfall for meg som bare har gamle biler. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg tar ikke feil så skal du bytte oljen etter tilsetning av slike "rensemidler" etter å ha kjørt litt? Ville iallefall studert instruksjonene en gang til i tilfelle hvis jeg var deg;)

Ja det trodde jeg jeg også, derfor jeg nevte det fordi det stod at denne bare skulle fylles på

Link to comment
Share on other sites

Har ikke såååå god greie på det, men resonnerer sånn:

En M5 motor skal ha 10W60 olje fordi den skal kunne presses hardt og få veldig varm olje og fortsatt gå fint. Men det blir litt "overkill" på en vanlig M50B25 motor, altså dyr og unødvendig bra. Men vil funke fint.

Har 10W40 halvsyntetisk på min M50B25. Funker fint :) (Vel, litt tikking ved oppstart, skal prøve masse rens og 5W40 fullsyntetisk ved neste oljeskift men det er en annen historie.)

Jeg fylte på en boks med Omega 909 og det ser ut til å ha gjort noe bra.

Denne skal tilsettes oljen og skal ikke ha oljeskift etterpå

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...