jojr Skrevet Februar 13, 2009 Skrevet Februar 13, 2009 Så de hadde en olje fra Castrol som var beregnet for BMW M5 Men er det sånn at det ikke er lurt å putte det på en vanlig M52B25 motor siden den er 10W-60 Om noen kunne forklare kort hva 10W-60 står for. Jeg har stort sett brukt 10-30 og 5-40 olje
Simpel Skrevet Februar 13, 2009 Skrevet Februar 13, 2009 10W60 = 10W tallet betyr en olje som er passelig tyntflytende ved kaldstart (tynnere enn 15W60 og feitere enn 5W60). 60 betyr at den ikke blir altfor tynn når den blir varm, dvs at den er feitere enn fx 10W40 olje ved samme høye temperaturen. Denne tråden har forklaringer og linker for spesielt interesserte http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1 ... =spec+olje
jojr Skrevet Februar 13, 2009 Forfatter Skrevet Februar 13, 2009 Takk det er bra:) Så da har det ike stor betydning for en vanlig M50B25 motor hva slags olje man putter på
Simpel Skrevet Februar 13, 2009 Skrevet Februar 13, 2009 Har ikke såååå god greie på det, men resonnerer sånn: En M5 motor skal ha 10W60 olje fordi den skal kunne presses hardt og få veldig varm olje og fortsatt gå fint. Men det blir litt "overkill" på en vanlig M50B25 motor, altså dyr og unødvendig bra. Men vil funke fint. Har 10W40 halvsyntetisk på min M50B25. Funker fint (Vel, litt tikking ved oppstart, skal prøve masse rens og 5W40 fullsyntetisk ved neste oljeskift men det er en annen historie.)
bergeee Skrevet Februar 13, 2009 Skrevet Februar 13, 2009 låner tråden litt. åssen olje skal jeg på på min m30b20 motor?
jojr Skrevet Februar 13, 2009 Forfatter Skrevet Februar 13, 2009 Har ikke såååå god greie på det, men resonnerer sånn:En M5 motor skal ha 10W60 olje fordi den skal kunne presses hardt og få veldig varm olje og fortsatt gå fint. Men det blir litt "overkill" på en vanlig M50B25 motor, altså dyr og unødvendig bra. Men vil funke fint. Har 10W40 halvsyntetisk på min M50B25. Funker fint (Vel, litt tikking ved oppstart, skal prøve masse rens og 5W40 fullsyntetisk ved neste oljeskift men det er en annen historie.) Det ervel litt der jeg er også, Hadde på en Omega 907 (tror jeg nummeret på den var.) i går som faktisk skulle være i oljen, og håper at det vil gjøre noe med oppstart av motor, med tanke på tikking og røyk
camxer Skrevet Februar 13, 2009 Skrevet Februar 13, 2009 Hvis jeg tar ikke feil så skal du bytte oljen etter tilsetning av slike "rensemidler" etter å ha kjørt litt? Ville iallefall studert instruksjonene en gang til i tilfelle hvis jeg var deg;)
dvil Skrevet Februar 13, 2009 Skrevet Februar 13, 2009 Som skrevet over forteller det siste tallet hvor tyktflytende oljen blir ved varm motor (dvs. ved 100 grader). All olje blir tynnere og tynnere med stigende temp. Men det er ikke noe poeng å kjøpe tykkere olje enn nødvendig. Det gir bare økt bensinforbruk. Hvis motoren begynner å bli slitt (eller oljen unormalt varm ved racing osv) vil oljen lettere stikke ut i alle pasninger i lagre osv, med lavt oljetrykk som resultat. Da kan man gå opp på oljetykkelsen. Ved ekstrem bruk av motor kan temperaturen lokalt bli så høy at oljen kokser. Da må man kjøpe de dyreste oljene. Jeg har aldri hatt tro på at et spesielt oljemerke er mye bedre enn andre (for gatebruk). Alle produsenter må teste oljen etter en nøye fastsatt spec. Men man må velge rett variant. Bl.a har jeg nå lært at jeg ikke kjøper de nyeste oljene (med høyest bokstav i API-spec'en). Der har de fjernet litt av de viktige EP (Extreme Pressure) -tilsetningene fordi de skader katalysatoren over tid. EP-tilsetningen gir smøring før oljefilmen blir bygd opp ved oppstart. Dette gjelder ihvertfall for meg som bare har gamle biler.
jojr Skrevet Februar 13, 2009 Forfatter Skrevet Februar 13, 2009 Hvis jeg tar ikke feil så skal du bytte oljen etter tilsetning av slike "rensemidler" etter å ha kjørt litt? Ville iallefall studert instruksjonene en gang til i tilfelle hvis jeg var deg;) Ja det trodde jeg jeg også, derfor jeg nevte det fordi det stod at denne bare skulle fylles på
jojr Skrevet Februar 13, 2009 Forfatter Skrevet Februar 13, 2009 Har ikke såååå god greie på det, men resonnerer sånn:En M5 motor skal ha 10W60 olje fordi den skal kunne presses hardt og få veldig varm olje og fortsatt gå fint. Men det blir litt "overkill" på en vanlig M50B25 motor, altså dyr og unødvendig bra. Men vil funke fint. Har 10W40 halvsyntetisk på min M50B25. Funker fint (Vel, litt tikking ved oppstart, skal prøve masse rens og 5W40 fullsyntetisk ved neste oljeskift men det er en annen historie.) Jeg fylte på en boks med Omega 909 og det ser ut til å ha gjort noe bra. Denne skal tilsettes oljen og skal ikke ha oljeskift etterpå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå