Gå til innhold

Castrol 10W-60 olje beregnet til M5 kan jeg bruke den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så de hadde en olje fra Castrol som var beregnet for BMW M5

Men er det sånn at det ikke er lurt å putte det på en vanlig M52B25 motor

siden den er 10W-60

Om noen kunne forklare kort hva 10W-60 står for.

Jeg har stort sett brukt 10-30 og 5-40 olje

Skrevet

Takk det er bra:)

Så da har det ike stor betydning for en vanlig M50B25 motor hva slags olje man putter på

Skrevet

Har ikke såååå god greie på det, men resonnerer sånn:

En M5 motor skal ha 10W60 olje fordi den skal kunne presses hardt og få veldig varm olje og fortsatt gå fint. Men det blir litt "overkill" på en vanlig M50B25 motor, altså dyr og unødvendig bra. Men vil funke fint.

Har 10W40 halvsyntetisk på min M50B25. Funker fint :) (Vel, litt tikking ved oppstart, skal prøve masse rens og 5W40 fullsyntetisk ved neste oljeskift men det er en annen historie.)

Skrevet

En M5 motor skal ha 10W60 olje fordi den skal kunne presses hardt og få veldig varm olje og fortsatt gå fint. Men det blir litt "overkill" på en vanlig M50B25 motor, altså dyr og unødvendig bra. Men vil funke fint.

Har 10W40 halvsyntetisk på min M50B25. Funker fint :) (Vel, litt tikking ved oppstart, skal prøve masse rens og 5W40 fullsyntetisk ved neste oljeskift men det er en annen historie.)

Det ervel litt der jeg er også, Hadde på en Omega 907 (tror jeg nummeret på den var.) i går som faktisk skulle være i oljen, og håper at det vil gjøre noe med oppstart av motor, med tanke på tikking og røyk

Skrevet

Hvis jeg tar ikke feil så skal du bytte oljen etter tilsetning av slike "rensemidler" etter å ha kjørt litt? Ville iallefall studert instruksjonene en gang til i tilfelle hvis jeg var deg;)

Skrevet

Som skrevet over forteller det siste tallet hvor tyktflytende oljen blir ved varm motor (dvs. ved 100 grader). All olje blir tynnere og tynnere med stigende temp. Men det er ikke noe poeng å kjøpe tykkere olje enn nødvendig. Det gir bare økt bensinforbruk.

Hvis motoren begynner å bli slitt (eller oljen unormalt varm ved racing osv) vil oljen lettere stikke ut i alle pasninger i lagre osv, med lavt oljetrykk som resultat. Da kan man gå opp på oljetykkelsen.

Ved ekstrem bruk av motor kan temperaturen lokalt bli så høy at oljen kokser. Da må man kjøpe de dyreste oljene.

Jeg har aldri hatt tro på at et spesielt oljemerke er mye bedre enn andre (for gatebruk). Alle produsenter må teste oljen etter en nøye fastsatt spec. Men man må velge rett variant. Bl.a har jeg nå lært at jeg ikke kjøper de nyeste oljene (med høyest bokstav i API-spec'en). Der har de fjernet litt av de viktige EP (Extreme Pressure) -tilsetningene fordi de skader katalysatoren over tid. EP-tilsetningen gir smøring før oljefilmen blir bygd opp ved oppstart.

Dette gjelder ihvertfall for meg som bare har gamle biler. :)

Skrevet
Hvis jeg tar ikke feil så skal du bytte oljen etter tilsetning av slike "rensemidler" etter å ha kjørt litt? Ville iallefall studert instruksjonene en gang til i tilfelle hvis jeg var deg;)

Ja det trodde jeg jeg også, derfor jeg nevte det fordi det stod at denne bare skulle fylles på

Skrevet

Jeg fylte på en boks med Omega 909 og det ser ut til å ha gjort noe bra.

Denne skal tilsettes oljen og skal ikke ha oljeskift etterpå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...