Gå til innhold

Hva menes med et M understell???


Anbefalte innlegg

Skrevet

c33xro978lql43lydj9m.jpg

Heisan.

Scannet inn side side tre i serviceboken til min BMW Z3, 1.8l, 1996. Har aldri lagt merke til en innklistret lapp der før idag og jeg lurer på noen småting. Om man leser så står det følgende:

309 Arktissilber - bilens farge, greit nok.

Q2SW Leder Oregon/Schwarz - bilens lærinteriør, greit nok.

0209 Sperrdifferential (25%) - Diff som sperrer 25%, er dette vanlig eller er det en opsjon?

0302 Alarmanlage mit fernbedie - alarm med fjernkontroll, greit nok.

0550 Bordcomputer - kjørecomputer, greit nok.

0669 BMW Business RDS - headunit til stereoanlegget, greit nok.

0255 Sport-lederlenkrad II mit - sportratt, greit nok.

0271 BMW-LM RAD/Z Line - ???

0410 Fensterheber, elektrisch v - elektriske vindusheiser, greit nok.

0423 Fussmatten in hochflor-ve - gulvmatter i velour, greit nok.

0494 Sitzheizung fur fahrer+B - elektrisk seteheis, greit nok.

0520 Nebelscheiwerfer - tåkelys, greit nok.

0676 Hifi aktiv lautsprechersy - forsterker i bagasjerommet til stereoen.

0704 Sportfahrwerk, M - M-understell???

0388 Stoffverdeck, Schwarz - Sort trekk på cab'en?

De to jeg lurer på er da 0209, 0271 & 0704.

0209 - Hva er poenget med en sperrediff, blir bilen muligens mer stabil i svinger og hiver den mindre på rumpa?

0271 - Er dette felgene montro?

0704 - M understell, har min lille 1.8 l det samme hjulopphenget osv som en M-Roadster? I så fall, hva skiller et M-understell fra ett standard understell?

Til sist, hva innebærer egentlig BMW's service intervall. Er det noen som har en oversikt over sjekklistene?

Skrevet

0209: er vell diff brems:) greit å ha om man vil slenge me rompa/komme seg fram på snø osv..

0271.. felger ja :)

0704: sports understell som er ekstrautstyr..mye bedre "forsterket understell" som er stivft å behageligt å kjøre med..mye bedre en det vanlige..merker god forsjell om du prøver..mye sportsligere preg

GiljeN

Skrevet

Diffbrems? Motorbrems? Har jeg en ekstra bremsepedal jeg ikke vet om?

:-)

Mulig jeg misforstår, men en diff med 100% brems blir vel som på en dragster, blir det ikke? 0% blir kanskje litt løst på rumpa?

Skrevet

er ikke noe mester på faget men en liten sånn forklaring her :)

me vanlig diff "uten brems" så vil det hjulet som er lettest snurre rundt..det som drar..har du diffbrems så drar du på begge..har du 100sperr så er de sperra helt..sliter med å kjøre en rund kjøring i litt fart uten å skli med rompa.."begge hjula vil gå like langt" egentli så skal ytter hjulet gå rulle mindre..

er du med ? hehe

GiljeN

Skrevet

Jepp, akkurat slik jeg også har forstått det. På min lille RC bil kan jeg justere vha en skrue og pressplater det samme. På utenlandsk heter det " differential slip ". Regnet med at det var det samme her. Så, bilen min er altså super retningsstabil, juhu. Så da er det egenltlig min feil at jeg fortsatt greier å slenge med rumpa i rundkjøringer? Litt tung gassfot mao...:-)

Skrevet

Åhhh, så jeg har ikke oppheng av gull altså...:-) Søren!

15mm lavere sier du, kan stemme det. Synes alltid at bilen min ser litt lavere ut enn andre Z3'er jeg ser rundtomkring.

Takker og bukker for svar.

Skrevet

noen som vet hva dette er?

0226: sportliche fahrwerksabstimmung

0273: bmw lm rad sternspeiche e43

gjelder en bmw 320d e46 dette.

håper på svar fra noen:)

Skrevet
Jepp, akkurat slik jeg også har forstått det. På min lille RC bil kan jeg justere vha en skrue og pressplater det samme. På utenlandsk heter det " differential slip ". Regnet med at det var det samme her. Så, bilen min er altså super retningsstabil, juhu. Så da er det egenltlig min feil at jeg fortsatt greier å slenge med rumpa i rundkjøringer? Litt tung gassfot mao...:-)

Din feil at du greier å slenge med rumpa? Det er jo ENKLERE med 25% sperre enn 0% sperre!

Og til giljeN: Det er ytterhjulet som skal rulle mest, ikke minst (hvis man har 100% sperre blir dette et problem i rundkjøringer og i sakte fart..)

Skrevet
Jepp, akkurat slik jeg også har forstått det. På min lille RC bil kan jeg justere vha en skrue og pressplater det samme. På utenlandsk heter det " differential slip ". Regnet med at det var det samme her. Så, bilen min er altså super retningsstabil, juhu. Så da er det egenltlig min feil at jeg fortsatt greier å slenge med rumpa i rundkjøringer? Litt tung gassfot mao...:-)

Din feil at du greier å slenge med rumpa? Det er jo ENKLERE med 25% sperre enn 0% sperre!

Og til giljeN: Det er ytterhjulet som skal rulle mest, ikke minst (hvis man har 100% sperre blir dette et problem i rundkjøringer og i sakte fart..)

var kansje litt rask der ja :) me litt sjapp tankegang så greier min lille søster å regne ut det :)

giljeN

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Med 100% sperre, som på feks en Land Rover, så er det null differensialvirkning. Da vil begge sider av den akslingen som differensialen er låst på rotere med samme hastighet. Det er vel de samme man gjør på en dragster. Begge hjulene går rundt med samme hastighet og det er nesten umulig å svinge.

Da må vel det følgelig bli vanskeligere for rumpa på bilen med å slå ut med rumpa ved 100% diffsperre enn 0%. Eller er jeg helt på jordet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...