Gå til innhold

Lufting av motor, radiator, bil, E36,E34,E46 osv.


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort dette utallige ganger på e39 og min opplevelse er at bilen må stå i slakk oppoverbakke for å få dette gjort skikkelig

bare på e39 jeg hadde dette problemet, kan jo være noe som var gjort feil med min iogmed at det var slik

men kan være verdt å prøve for de som ikke klarer dette helt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maartn; Vil ikke påstå at vedkommende ble ledet helt på ville veier. Viskosen er hva som kjøler motor under tomgang. Om man ikke opplever unormal temperatur under kjøring, så vil jeg heller påstå at du er den som leder vedkommende ut på ville veier.

En termostat har to muligheter, den låser seg lukket og den låser seg åpen. Om den låser seg lukket, så kommer det begrenset med vann igjennom termostat og motor koker før eller siden, tomgang eller drift, spiller ingen rolle. Om den har låst seg i åpen posisjon, da vil motor slite med å komme til driftstemperatur, den vil da vise veldig kald på temperaturnålen i instrumentet.

Men her kommer "cluet" om motor har en viskosekobling som ikke fungerer, så vil den da, enten være låst til motorens turtall hele tiden. Eller den henger aldri med på motorens turtall. Om den henger med på motorens turtall hele tiden, da merker man svært lite på temperaturen, men man hører at det kommer ett ordentlig "sug" forran motoren vær gang man kjører i gang. f.eks . Uansett temperatur på motor. Om viskosekoblingen aldri henger med på motorens turtall, da prøver termostat å kjøle så godt den kan ved å åpne for vann, på tomgang. Men termostaten trenger litt hjelp, og dette skal da komme i form av en "simulert" kjøring av bil. Viften griper fast og omfavner motor med "kald" luft. Men dette intreffer da altså ikke, så termostaten sliter å sliter med å holde temperatur nede, men til slutt tar overmakten overhånd og motor koker.

the-transporter; Jeg har ikke hatt problemer med dette på E39, men husk at du har en lufteskrue på termostathus også, denne må benyttes

bmwmann 24 ; Problemet ditt høres ut til at trenger en egen tråd, for og kanskje avlaste denne litt med "off topic " da dette ikke direkte angår lufting av kjølesystem. Kanskje du burde lage en tråd som beskriver ditt problem og ut ifra beskrivelsene du har angitt mtp. ekspansjonstank, så burde du kanskje legge til ett bilde i tråden. For å lage ny tråd så trykker du på "nytt emne" i toppen av forumet. Teknisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maartn; hvis du leser hva han har skrevet så ser du at motoren hannes ble varmere en normalt på tomgang!!!

sats på at det er termostaten, men har du tid så sjekk vannpumpen også, den kan ha sprukket delvis(lite sirkulasjon på tomgang, men bedre under kjøring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskose er det ikke da jeg har hatt havari på den før og den var "slarkete"eller kast i. Jeg ska bytte termostat i dag.

Takk til Fliiid for en bra topic. Jeg er såppas sta på mitt at jeg mener det er luft enda. Da BMW er et herk å lufte (mener jeg) Utelukker ingenting, men vannpumpe? da hadde jo ikke bilen vært kjørbar. bilen ble kjørt fra Narvik til Alta (500km) Meeen, er jo termostaten da.' Bilen blir vel frisk.

Ska ikke plage dere på denne topic mer, da Fliid har rett i at dette ikke angår denne topic. LENGE LEVE BIMMERS!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe mannskit! Har plagdes med dette i tre år! Vell og merke ikke på en bmw (nissan maxima) Noen som har noen triks på denne? Anyway... har kjøpt ny bil. Denne gangen rett merke. Men det hadde vært flott å funne ut av luftinga på maximaen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maartn; hvis du leser hva han har skrevet så ser du at motoren hannes ble varmere en normalt på tomgang!!!

sats på at det er termostaten, men har du tid så sjekk vannpumpen også, den kan ha sprukket delvis(lite sirkulasjon på tomgang, men bedre under kjøring)

Beklager så mye. Så det nå. Grunnen til at jeg reagerte var at "bmwmannen" skrev om problemet i en annen tråd, og da tolket jeg det slik at den ble KALDERE når den sto og gikk. Hvis den blir varmere på tomgang er det selfølgelig en stor sannsynelig at det er viskose.

Kom akuratt inn etter å ha byttet ekspansjonstank på min M50 nå, og jeg har holdt på sikkert i 2 timer for å få varme på tomgang. Prøvd alle mulige triks, og tilslutt gikk det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg har skrevet litt rundt i tull nå. Prob er at bil blåser kaldt på tomgang, varmt under kjøring (typisk luft i system) temp.nål går mot rødt på tomgang å blir normal under kjøring.. under kjøring blir det varme i anlegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er klar over dne skruen men jeg hadde mye problemer med min e39.

på e34`n min har jeg gåen viskose og termostat

viskosen henger alltid på og termostaten er låst i åpen

tar ca en mil med kjøring før motoren er kald, så blir mye lavt turtall og høyt bensinforbruk

men når motoren endelig blir varm så holder den seg helt stabilt på riktig temperatur . .

rart egentlig men passer meg bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg luftet min bmw bmw E36 318 91mod engang da jeg skiftet ut alle pakkningen i kjølesystemet,fulge bare instruksjoner i haynes boken :D

Men var ikke det jeg vil fram til her da,hehe.. E36 hadde denne lufteskruen helt nede på tanken om jeg ikke husker feil :roll:

E46 som jeg har nå, denne sitter vel på toppen? Tempen/nåla på bilen beveger seg sakte opp før det blir normal varme, trur jeg skal forsøke å lufte systemet her å.

Kommer btw å sette bilen i litt oppoverbakke som jeg gjorde med E36 i sin tid,funket fett da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med m40b18? de har vel lufting på termostathuset også, am i right? Sliter veldig med tempen. Stiger uansett om jeg kjører eller står i ro, men roer seg litt ved kjøring (stopper midt imellom rødt og vanlig). Kan det være luft? Byttet termostat, vannpumpe, registerreim og luftet det jeg makter. Kan det være mere? Får ikke luftet på termostathuset btw, pga dårlig skrue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med m40b18? de har vel lufting på termostathuset også, am i right? Sliter veldig med tempen. Stiger uansett om jeg kjører eller står i ro, men roer seg litt ved kjøring (stopper midt imellom rødt og vanlig). Kan det være luft? Byttet termostat, vannpumpe, registerreim og luftet det jeg makter. Kan det være mere? Får ikke luftet på termostathuset btw, pga dårlig skrue.

"Får ikke luftet på termostathuset btw, pga dårlig skrue" Mulig svaret ligger der :wink:

Er det ikke mulig å erstatte den med en ny skrue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en lufteskrue sant? Så ikke noe om dette i tråden, derfor ble jeg litt skeptisk. Har nemlig en på radiator også.. :P Grunnen er at jeg ikke får skruen ut :) PRøvd med grip-tang og alt. Bestiller nytt i dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Bare ett lite spørsmål... ehm ifølge oppskrifta di skal du sette tenning i pos 2. Men altså da ikke starte motoren? Trodde det var en vesentlig del av prosessen, men om den lille sirkulasjonsvifta klarer det så ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fliid mener tenningen, og varme på varmeapp på maks.

Vifta er ikke så farlig hva den står på, men for enkelhets skyld er ofte full hastighet nevnt her også. Altså, ingen start av motor er ment her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...