Gå til innhold

Lufting av motor, radiator, bil, E36,E34,E46 osv.


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

Dette gjelder altså lufting av kjølesystemet. Gjelder for alle biler som har radiator og ekspansjonstank(påfyllingstank) i ett.

Lager dermed en søkbar tråd, som burde treffe på de fleste logiske søk , hva lufting av bmw angår. Er dermed fult mulig å foreta ett søk via søkemotoren på siden, og få treff som er meget relevant (vet mange sliter med å finne frem i treffene som kommer ved bruk av søkemotoren)

Sakset fra Haldor, jeg har gjort ett par mindre endringer.

xdvf0wnh55jiwekx1fny.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett spørsmål som til stadighet dukker opp, er lufting av motor.

Dette gjelder altså lufting av kjølesystemet. Gjelder for alle biler som har radiator og ekspansjonstank(påfyllingstank) i ett.

Lager dermed en søkbar tråd, som burde treffe på de fleste logiske søk , hva lufting av bmw angår. Er dermed fult mulig å fforeta ett søk via søkemotoren på siden, og få treff som er meget relevant (vet mange sliter med å finne frem i treffene som kommer ved bruk av søkemotoren)

Dette er ingen problem tråd, men en ferdig løsning.

Sakset fra Haldor, jeg har gjort ett par mindre endringer.

Metoden er som følger:

* Kald/lunken motor

* Bil på flatmark.

* Skru av radiatorkorken (stor og rund på radiator)

* Skru av en liten plastplugg (stjernejern) som er plassert noen få cm til høyre fra radiatorkorken. Dette er en ventilasjonsskrue.

* Sett nøkkel i tenning, posisjon 2 (alt av instrument lys lyser)

* Vifte på full styrke

* Fyll radiator med kjølevæske. Litt om gangen.

* Etterhvert vil det komme væske ut av ventilasjonsskruehullet, samt

luftbobler. Etterfyll litt og litt, inntil det ikke kommer luftbobler lenger.

* Skru så til radiatorkorken.

* Skru på plass ventilasjonsskruen, ikke dra til spesielt hardt da den kan knekke.

* Kjør en liten tur med full styrke på viften. Motoren skal nå vise normal arbeidstemperatur og varmen skal være tilbake i kupè.

* Sjekk / etterfyll kjølevæske neste dag, ekspansjonstanken skal være ca halvfull. (stor tykk strek på utsiden av tank)

Hei, veldig greit med sånt info. Men det kan være lurt å nevne at varmen i varmeapparatet må stå på fullt. På flere E46, E39 osv er det en liten elektrisk vannsirkulasjonspumpe som starter når man setter vifta på trinn 1 og ikke fullt. Har du noen god begrunnelse for å sette den på fullt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde ikke noe spesielt når jeg luftet min... etter jeg hadde holdt på et par timer.. byttet reimer, vannpumpe og termostat løsnet jeg bare lufteskruen.. og etterfylte med væske til det var fullt. Kjørte en tur og løsnet litt på den.. kom litt luft til og neste gang jeg sjekket kom det væske ut.

Så for min del var ikke vifte på fullt osv nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man bruke kjøleveske når man gjør dette?

Skal alltid bruke kjølevæske når man lufter, bytter eller etterfyller.

Bland 50/50 med vann :wink:

Også viktig å bruke riktig farge, dvs grønn i de fleste BMWer, men det må du sjekke før du setter i gang. Kan også bruke gul (universal) hvis du ikke er sikker :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du hvordan kjøleveske jeg skal bruke når jeg har en 316i e36 91 mod?

Mest sannsynlig grønn (somm du får kjøpt på BMW), men kan være bytta til f.eks rød en gang i tida så du må nesten se hva som er i ekspansjonstanken, evt tappe av litt for å være helt sikker. Viktig å ikke blande grønn/blå og rød :wink:

Kan som sagt kjøpe gul også. Bruker det på jobb. Funker fjell :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke kjølevæsken på bmw'er vanlig blå?? eller den vanlige dui får kjøpt over alt?

Blå er den mest standar solgte på alle butikker som selger bil rekvisita. Men hos Bmw er det mest brukt grønn. Grønn kan blandes med Blå, men verken Blå eller Grønn kan blandes med Rød. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen god begrunnelse for hvorfor vifte skal stå på fult. Den kan godt stå på 1, så lenge sirkulasjonspumpen er i gang, så spiller det ingen rolle. Sirkulasjonspumpen er ikke trinnbar, går kun iett tempo. Begrunnelsen for at den skal stå på fult er = det er så lett å huske for alle mann til seinere.

Og lufte en E34 med M20 med denne metoden, er ikke dødfødt ( man kan ikke være så utrolig firkantet mtp å finne lufteskruen i henhold til prosedyre.) For den må man bruke. Man kan gjerne få til å lufte bilen ved og kutte ut elementer i oppskriften, men for at resultatet skal bli vellyket med "garanti" på at det fungerer, så anbefaler jeg denne metoden til punkt å prikke.

Metoden fungerer også helt fint på en E30 med M20. Lufteskruen er bare på termostahus isteden for radiator. Så vanskelige kan vi da ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...