jostein E39t Skrevet Februar 17, 2009 Skrevet Februar 17, 2009 Kan noen beskrive prosessen for meg. Hvor mye arbeid er dette for to hobbymekanikere? Jeg har skrudd en del på bimmern, men ikke baki der. Er det samtidig mulig å bytte traversforingene selv? How to? Hvor støtter dere en touring opp bak? Jeg finner ingen egnede steder, bortsett fra jekkpunktene, men der står jo jekken! Takker for alle innspill!
Stianvi Skrevet Februar 17, 2009 Skrevet Februar 17, 2009 du må ut med interiøret bak, ut med seter, hattehylle, høyttalere osv, for toppskruen til demperene ligger under det plastdekselet som høyttalerne ligger oppi. samt på nedre feste så må du koble fra abs føler så ledningen ikke blir skadet, da kobler du fra kontakta, ikke prøv å ta ut sensor da den er veldig lett å ødelegge. så må du skru løs den ene bærearmen øvre tror jeg, men det ser du når du skal skru der. så er det bare å lirke ut hele fjærbeinet. da må du ha fjærklemme for å komprimere fjæra, så skrur du ut toppmuttern, tar ut fjæra, og gjør det i motsatt prosess tilbake igjen. er ikke så vanskelig som det høres ut som da=) er mulig å bytte travers foringer selv, hvis du er litt nevenyttig og har en litt kraftig hammer, dor og stikksag. lettest er det hvis du får ut ''innmaten'' på foringen først, for da kan du bruke stikksaga til å skjære et spor igjennom foringen slik at den mister spennet sitt, og da er det bare å dælje løs på den med hammer og meisel/dor. og jeg ville bytta til powerflex foringer hvis jeg først skulle bytta. for de kan du sette inn nesten for hånd, bare dunke de lett på plass. hvis du skal ha inn standard foringer så bør du ha presse. kan jo jekke opp bilen på kardangen og sette bukkene på jekkfestet?
jostein E39t Skrevet Februar 17, 2009 Forfatter Skrevet Februar 17, 2009 Takk for respons! Det er bare det at det er en touring det er snakk om! Sedanen i familien er vi ferdig med. redigert: Hvor får man tak i powerflex-foringer, og er de dyre?
Erik S. Skrevet Februar 17, 2009 Skrevet Februar 17, 2009 http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup.php3?strInnoWebRef=Direct For å komme til toppen på luftbelgene på en touring med nivåreg så er det bare til å ta ut den platen i bagasjen som er nærmest baksetene. Går ut i fra fjærene sitter på samme sted.
jojr Skrevet Februar 17, 2009 Skrevet Februar 17, 2009 Jeg skiftet på min uten nivåreg, å har du byttet på sedanen så burde ikke Touringen vøre noe problem.
Bjørner Skrevet Februar 17, 2009 Skrevet Februar 17, 2009 En del jobb med å bytte fjærer bak på touring ja. Du må senke ned traversen bak som med fører at du må skru løs både mellomaksling og eksosanlegg. Har noen TIS dokumenter liggende, men ikke på denne pc'n. Send en PM med epost adressen så kan jeg sende en epost til deg med dem.
jostein E39t Skrevet Februar 18, 2009 Forfatter Skrevet Februar 18, 2009 Da var senkefjærene på plass - også bak! Jeg gjorde følgende for å bytte fjærene bak: Tok løs støtdemperen fra spindelen. Det var greit å bruke en garasjejekk under spindelen for å lettere få demperen løs og festet igjen. Det er en god del press på demperen når bilen er jekket opp. Deretter senket jeg traversen så langt jeg kunne uten at boltene løsnet helt (Jeg tok en side av gangen). Man må være to personer. Den ene står på spindelen og presser den ned (følg med på slanger og kabler så det ikke kommer direkte press på dem), og den andre brekker fjæra løs med et brekkjern. Evt. kan man bruke et langt rør eller noe lignende til å bende spindelen nedover med. Den nye fjæra settes på plass med litt lirking og knuffing med et brekkjern mens spindelen presses nedover. Hele operasjonen var gjort på to timer, og man slipper og løsne eksosanlegg og alle de andre tingene som blant annet Haynes-boka sier man må. Det virket heller ikke som belastningen på vitale deler ble for stor. Bilen ble lav og fin, og jeg synes ikke det er noe negativt at det ikke er sportsdempere montert. Senkesettet er et Eibach Pro-kit som skal senke 30 mm foran og 25 mm bak.
Bjørner Skrevet Februar 19, 2009 Skrevet Februar 19, 2009 , hørtes ut som en fin senking. Grunnen til at mellomakslingen skal tas av er at den får en noe uhelidig vinkel når traversen senkes ned. Men mulig det går fint hvis man ikke senker den helt ned.
jostein E39t Skrevet Februar 21, 2009 Forfatter Skrevet Februar 21, 2009 Det er sikkert riktig. Men jeg løsnet jo traversen på en side av gangen, og senket den ikke lenger enn at boltene fortsatt var entret. Det var nok i mitt tilfelle...
jostein E39t Skrevet Februar 21, 2009 Forfatter Skrevet Februar 21, 2009 He he... Jeg liker også når fok legger ut bilder, men jeg har desverre ordentlige fra før senkingen. Nå har jeg de råtne felgene på, så det ser ikke så pent ut nå. Bedre når sommerfelgene kommer på. Vi får se da...
EBørøsund Skrevet Februar 21, 2009 Skrevet Februar 21, 2009 Okok.. Lurer på samme settet selv serru, derfor litt kjekt med bilde;)
jostein E39t Skrevet Februar 23, 2009 Forfatter Skrevet Februar 23, 2009 Det er mange som sier at dette settet senker mer enn det lover. Jeg tror ikke du bør satse på noe lavere enn eibach-settet. Det er også forholdsvis komfortabelt å kjøre med. Min bror har en sedan som han senket med H&R 40/15, samt bilstein sprint dempere. Jeg synes personlig at det ble for stivt. På min bil fungerer det i hvert fall supert med standard-dempere til vanlig kjøring.
DRIFTER Skrevet Februar 23, 2009 Skrevet Februar 23, 2009 Jeg har det eibach-senkesettet på en sedan, tror det senker mer en det lover ja er veldig fornøyd med det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå