Jump to content

Bytte fjærer bak E39 touring. How to?


jostein E39t
 Share

Recommended Posts

Kan noen beskrive prosessen for meg. Hvor mye arbeid er dette for to hobbymekanikere? Jeg har skrudd en del på bimmern, men ikke baki der.

Er det samtidig mulig å bytte traversforingene selv? How to?

Hvor støtter dere en touring opp bak? Jeg finner ingen egnede steder, bortsett fra jekkpunktene, men der står jo jekken!

Takker for alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

du må ut med interiøret bak, ut med seter, hattehylle, høyttalere osv, for toppskruen til demperene ligger under det plastdekselet som høyttalerne ligger oppi.

samt på nedre feste så må du koble fra abs føler så ledningen ikke blir skadet, da kobler du fra kontakta,

ikke prøv å ta ut sensor da den er veldig lett å ødelegge.

så må du skru løs den ene bærearmen øvre tror jeg, men det ser du når du skal skru der. så er det bare å lirke ut hele fjærbeinet.

da må du ha fjærklemme for å komprimere fjæra,

så skrur du ut toppmuttern, tar ut fjæra, og gjør det i motsatt prosess tilbake igjen. er ikke så vanskelig som det høres ut som da=)

er mulig å bytte travers foringer selv, hvis du er litt nevenyttig og har en litt kraftig hammer, dor og stikksag. lettest er det hvis du får ut ''innmaten'' på foringen først, for da kan du bruke stikksaga til å skjære et spor igjennom foringen slik at den mister spennet sitt, og da er det bare å dælje løs på den med hammer og meisel/dor. og jeg ville bytta til powerflex foringer hvis jeg først skulle bytta. for de kan du sette inn nesten for hånd, bare dunke de lett på plass. hvis du skal ha inn standard foringer så bør du ha presse.

kan jo jekke opp bilen på kardangen og sette bukkene på jekkfestet?

Link to comment
Share on other sites

En del jobb med å bytte fjærer bak på touring ja. Du må senke ned traversen bak som med fører at du må skru løs både mellomaksling og eksosanlegg. Har noen TIS dokumenter liggende, men ikke på denne pc'n. Send en PM med epost adressen så kan jeg sende en epost til deg med dem.

Link to comment
Share on other sites

Da var senkefjærene på plass - også bak! Jeg gjorde følgende for å bytte fjærene bak: Tok løs støtdemperen fra spindelen. Det var greit å bruke en garasjejekk under spindelen for å lettere få demperen løs og festet igjen. Det er en god del press på demperen når bilen er jekket opp. Deretter senket jeg traversen så langt jeg kunne uten at boltene løsnet helt (Jeg tok en side av gangen). Man må være to personer. Den ene står på spindelen og presser den ned (følg med på slanger og kabler så det ikke kommer direkte press på dem), og den andre brekker fjæra løs med et brekkjern. Evt. kan man bruke et langt rør eller noe lignende til å bende spindelen nedover med. Den nye fjæra settes på plass med litt lirking og knuffing med et brekkjern mens spindelen presses nedover.

Hele operasjonen var gjort på to timer, og man slipper og løsne eksosanlegg og alle de andre tingene som blant annet Haynes-boka sier man må. Det virket heller ikke som belastningen på vitale deler ble for stor.

Bilen ble lav og fin, og jeg synes ikke det er noe negativt at det ikke er sportsdempere montert. Senkesettet er et Eibach Pro-kit som skal senke 30 mm foran og 25 mm bak.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som sier at dette settet senker mer enn det lover. Jeg tror ikke du bør satse på noe lavere enn eibach-settet. Det er også forholdsvis komfortabelt å kjøre med. Min bror har en sedan som han senket med H&R 40/15, samt bilstein sprint dempere. Jeg synes personlig at det ble for stivt. På min bil fungerer det i hvert fall supert med standard-dempere til vanlig kjøring.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...