Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger dynamo til min 91 mod 525 (M50 motor), tenkte jeg skulle få tak i en brukt, og lurer derfor på om jeg må ha en fra bil med akkurat samme motor eller om det går om hverandre fra flere forskjellige modeller og motorer?

Skrevet

Tror ikke du kan bruke dynamo fra M20! Tviler på om drevet er riktig og om innfestningen er det samme. Det er tross alt to helt forskjellige motorkonstruksjoner.

RS

Du skal kunne bruke dynamoer fra e34 520,525(uavhengig av m20/m50 ser det ut som)

Samt e36 320, 323, 325, 328 og M3.

Ref: realoem.com

Skrevet

Dynamoer til M50 passer kanskje overens, men ser at det er flere forskjellige versioner og styrke.

Hvorfor trenger du ny dynamo? Disse dynamoene er meget robuste, men det hender at du må bytte børster og sleperinger.

Jeg på min 1990mod 525i M50 måtte bytte børster og kjøpte Hella-regulator med børster for 170kr stk.

Men sleperingene var veldig slitte og ble oppfordret til å overhale dynamoen. Sleperingene koster 3-400kr, men samtidig bytter man lager.

Du må nok ut med totalt 2000kr, men da er dynamoen som ny.

Helt ny koster 7000kr

RS

Det fine med Bochs-dynamoer er at du får tak i deler til den. Japse-dynamoer er som regel hermetisk lukket og kan ikke overhales.

RS

Trenger dynamo til min 91 mod 525 (M50 motor), tenkte jeg skulle få tak i en brukt, og lurer derfor på om jeg må ha en fra bil med akkurat samme motor eller om det går om hverandre fra flere forskjellige modeller og motorer?
Skrevet

Rota litt mer rundt på realoem nå, og du har nok rett. Går desverre ikke med m20 dynamoer. Men spm. er hvilken dato 1991 bilen din rullet fra samlebåndet. Er ett skille i september det året. Er bilen din produsert etter 9/1991 kan du bruke de jeg nevnte i forrige post ser det ut til. Altså, til og med fra m52 motorer i e36.

Skrevet

Takk for gode svar!

Er ikke sikkert at jeg trenger å bytte hele dynamoen, men på sidene til diverse huggerier så det ut som jeg kunne få en brukt for 6-700 kr, og tenkte da det må være verdt å prøve siden det er så billig(og økonomien ikke akkurat er på topp om dagen.)

Nypriser ligger på alt fra 4 til 7 tusen som du sa, kommer opp flere forskjellige med forskjellig strømstyrke og div selv om jeg søker på modell, så neimen ikke godt for meg å vite hvilken som er riktig.

Hvordan finne ut akkurat hvilken jeg må ha, eller om det evt er lettere å bare overhale den jeg har?

Skrevet

Skal som oftest stå Ah str. på dynamoen som sitter i bilen. Samt delenummer. Står ikke dette, så skriv de siste 7 siffer i chassinr. på bilen du har, så kan jeg søke det opp. Evt. kan du også søke selv på realoem.com ;)

Skrevet

Kanskje det bare er børstene eller regulatoren, de sitter jo i en del og tar 5 min å skifte. Dumt å bytte til en brukt dynamo som kanskje er mer slitt enn din da. Børster er jo slitasjedel så ville sjekket det først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...