simenbk Skrevet Februar 17, 2009 Skrevet Februar 17, 2009 Bilen min koker. e30 320i. Har byttet vannpumpe og termostat. Når jeg starter og lar den gå uten lokket på ekspasjonstanken så blir den normalt varm 90`C. Men jeg kjenner ikke trykk på slangen inn mot radioatoren? Hva kan dette være .............vannpumpa igjen? hilsen Simen
Bmw_325i_ Skrevet Februar 17, 2009 Skrevet Februar 17, 2009 luft i systemet ditt er ikke helt enkle å lufte de der, men hvis du ser på termostathuset ditt, så sitter det en skrue med 6kant (8mm) fyll opp ekspansjonstanken med frostvæske. å luft ut via lufteskruen
simenbk Skrevet Februar 17, 2009 Forfatter Skrevet Februar 17, 2009 Ja da må jeg prøve det , har forsøkt og prøve og parkere i bratte bakker og få ut luft ved og løsne på lokket , men da koker den bare over.
Bmw_325i_ Skrevet Februar 17, 2009 Skrevet Februar 17, 2009 kan godt parkere i bratt bakke mens du lufter. men kjør bilen til driftstemperatur å så parker. da er det muligheter for at det går i orden. men kan nok hende du må lufte noen ganger. husk å fyll etter i ekspansjonstank.
simenbk Skrevet Februar 17, 2009 Forfatter Skrevet Februar 17, 2009 Var ute og kjørte en tur nå , når den var godt over 90 grader forsøkte jeg og lufte. Så kjørte jeg en tur igjen og luftet, dette gjorde jeg flere ganger. Virker som om den ble bedre når jeg kjørte , men så fort jeg parkerte og den gikk på tomgang så steg tempen til kokepunkt. Men jeg får ikke vann i retur?
g-heis Skrevet Februar 17, 2009 Skrevet Februar 17, 2009 sitter det ikke en lufte skrue(plast skrue) på den ene siden av radiatoren også ?prøv å løsne den mens den sviver så ser du ganske fort om du har luft i systemet.
|Ole| Skrevet Februar 17, 2009 Skrevet Februar 17, 2009 g-heis skrev: sitter det ikke en lufte skrue(plast skrue) på den ene siden av radiatoren også ?prøv å løsne den mens den sviver så ser du ganske fort om du har luft i systemet. Har aldri sett ei sånn skrue på E30... Dette kan du sjekke, lager motoren din ¨volvo lyd¨? Det eg prøve å sei er att viskose koblinga på kjølevifta di kan vere sleten... Dette er typisk når motor blir varm på tomgang, kald i nedover bakke og normal i normal fart... Det verste som kan ha skjedd er att topp pkn di er dårleg pga att motor har vert veldig heit tidlegere, dette har eg fra andre...Har aldri opplevd att dette har skjedd på mine motorer...
Bimmerlars Skrevet Februar 18, 2009 Skrevet Februar 18, 2009 Lager motoren "volvolyd" så går vifta konstant. Det skal den ikke. Se om slurevifta foran motor går. Hvis ikke har du nok grunnen til at den koker. Den kokte selvsagt før du skifta vannpumpe og termostat? Du må lufte ut via lufteskruen på termostathuset. Ha gjerne fronten litt hevet.
|Ole| Skrevet Februar 18, 2009 Skrevet Februar 18, 2009 Bimmerlars skrev: Lager motoren "volvolyd" så går vifta konstant. Det skal den ikke. Se om slurevifta foran motor går. Hvis ikke har du nok grunnen til at den koker.Den kokte selvsagt før du skifta vannpumpe og termostat? Du må lufte ut via lufteskruen på termostathuset. Ha gjerne fronten litt hevet. Hmm, mulig den lager volvo lyd uansett? Min lagde det sjølv om vifta ikkje gjekk konstant...
simenbk Skrevet Februar 20, 2009 Forfatter Skrevet Februar 20, 2009 Nå har jeg luftet , luftet og luftet , det er vann i alle slanger og radiatoren er full .Men temperaturen går fortsatt opp og ned Kan det være noe med toppen? Mvh Simen
Bmw_325i_ Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 kan være viskosekoblinga di som ikke er helt med. hvis det er noe med toppen din så må jo evt kompresjonen gå ut i kjølevannet for at det skal bli trykk. er jo en mulighet. men blir den bare varm når du står på tomgang eller når du kjører også?
bergeee Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 sjekk at ikke noe vann blir borte. viss det ikke blir det så er det ikke orgnetlig sikulasjon i systemet. sjekk at du har kobla alle slangane riktig til termostat huset osv:)
simenbk Skrevet Februar 20, 2009 Forfatter Skrevet Februar 20, 2009 Hvordan funker viskosekoblinga? Vannet blir ikke borte.
E36Cab1 Skrevet Februar 21, 2009 Skrevet Februar 21, 2009 Er en væske inni som forandrer viskositet ved påvirkning av varme fra radiator,og dermed låser seg. Når den har kjølt ned radiatoren vil den begynne å slure igjen.
bmwess Skrevet Februar 21, 2009 Skrevet Februar 21, 2009 Ikkje toppen så e sjeive?? har opplevd det 2 ganger eg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå