Gå til innhold

Hvordan motor kan jeg putte inn i min e30 touring

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg har en e30 touring 316 1993 modell. hva er den største motoren jeg kan putte inn i den uten å måtte endre drivverk osv.

Tips og info mottas med takk;)

Skrevet

Det er ganske opp til deg selv. Drivverket kan holde _mye_ effekt om du er heldig. Men så kan det også ryke tvert. Er flere som har kjørt 350hk+ på vanlig E30 4 syl bakstilling. Men til slutt ryker det.

Av standardmotorer går det fint ann å lempe nedi S50 (E36 M3) og S38 (E34 M5) motorer, som gir en grei effektøkning.

Går fint ann å kjøre med hundrevis av hk, hvis man kjører bilen normalt, men hva er da vitsen?. Ofte er 1000kr pr hest over orginaleffekt (i den motoren du velger) en fin pekepinn (da inkl alle enheter du må oppgradere i bilen)

Skrevet

men, problemet er vell gjerne å få dette lovlig.. om du har en 316 som er en liten 4syl.. så er det ganske mye ekstra vekt som skal i bilen for motor og bremser skal være ok til dette..

og etter det jeg har fårstått så vil de nye reglene ikke gi lov til å endre vekt på bilen uten papirer fra bmw.. og dette får man gjerne ikke..

ikke lov å endre fra 5 til 4sitteplasser heller.. sjekk dette før du tar på deg noe som helst om det skal være lovlig..

Skrevet

kan sikkert hive mye inn men, blir dette lovlig ombygging? bør muligens tenke på det og? før dere tipser om 2.5liter osv.. :) blir vell en vekt økning mtp. 4syl til 6syl osv..?? :)

Skrevet

Er det ikke sånn at når bilen har vært i norge i over 10 år kan man endre effekten på den "gratis" så lenge man ikke endre vekta? eller er det noe jeg har drømt?

Skrevet

Det er korrekt krofarn, men de siste direktivene som har kommet fra departementet gjør det nesten umulig å få registert store motorer i E30, med mindre du letter den krafitg (gjerne med glassfiber/cabondeler) og drar til TUV.

Ikke engang en TUV godkjenning er _nødvendigvis_ nok.

Man skal ha ganske god stå på vilje, peiling og TÅLMODIGHET for å få godkjent noe i Norge i dag. De færreste gir opp da det tar 1 år å få svar fra Trafikkstasjonen.. :roll:

Skrevet

ville ikke gått fra 4 til 6 syl. det gjorde jeg og det er ikke godt å få godkjent. jeg lurer på å få en is motor i min da er det vertefall 4 syl. motor og kan kjøre med det uten å godjenne det uten problem.

Skrevet

Kan jo hive i en S14, men er jo samme prisen som for en S50 så du skal være litt sær for å velge den :wink:

Ellers er jo en M20B25, evt M50B25 greie "budjett"-alternativ :wink:

Understellet er likt på alle Touringer (utenom ix :roll: ) men selvfølgelig forskjellig diff avhengig av motor :wink:

PS: kun M20B25 som er bolt on i bilen din, resten krever div mod. :wink:

Skrevet

Girkasse er drivverk,så hvis man regner med den,så begrenser motorvalget seg veldig.

Om man derimot bytter girkasse,så er mulighetene mange.

Og en bakaksel som tåler det meste av bmw motorer er ikke så altfor dyrt,1000kr kanskje(store akselen fra e28).

Skrevet

Norge, et ekte molboland..

Hvorfor kan de ikke bare åpne opp litt og lære av sverige..

Hvorfor skal alt som er morsomt være enten ulovlig eller utrooolig dyrt her.. snufs.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...