Zipp0 Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Var så uheldig og få en opel inn i siden på bilen min i går, var på vei rundt i en rundkjøring da det kom en rimelig uoppmerksom dust og kjørte inn i siden på meg.. Altså hans skyld.. Hvordan blir dette mtp forsikring? Mulig å få utbeltalt penger for deler og jobb eller må bilen settes bort på karosseriverksted? Må hvertfall ha en ny dør og muligens en skjerm.. Tror vindusheisen fikk smake litt å.. Herlig..
S.Arnesen Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Du kan velge om du vil ha pengene utbetalt, eller om du skal sette bilen på verksted. Kan være noen kroner å tjene på å gjøre det selv, men det er veldig deilig å bare levere ifra seg bilen og ikke tenke noe mer på det også...
Spiritus Sancti Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Du kan velge om du vil ha pengene utbetalt, eller om du skal sette bilen på verksted. Kan være noen kroner å tjene på å gjøre det selv, men det er veldig deilig å bare levere ifra seg bilen og ikke tenke noe mer på det også... Det er veldig deilig å sitte igjen med penger etter bilen er ferdig også da.. En kollega (snekker) av meg hadde vannlekkasje. Hvis han valgte å gjøre jobben selv så skulle han få 179000 kr utbetalt.. Så det er gode kroner å spare på å gjøre det selv. Hadde ikke tenkt 2 ganger på det en gang..
BreitBau Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Du kan velge om du vil ha pengene utbetalt, eller om du skal sette bilen på verksted. Kan være noen kroner å tjene på å gjøre det selv, men det er veldig deilig å bare levere ifra seg bilen og ikke tenke noe mer på det også... Det er veldig deilig å sitte igjen med penger etter bilen er ferdig også da.. En kollega (snekker) av meg hadde vannlekkasje. Hvis han valgte å gjøre jobben selv så skulle han få 179000 kr utbetalt.. Så det er gode kroner å spare på å gjøre det selv. Hadde ikke tenkt 2 ganger på det en gang.. Merkelig regnestykke.. hvis man må gjøre det selv, så regner jeg med at han vil hi gjort det innen rimelighetens tid. Derfor må han jo da ta seg fri fra sin egentlige jobb slik at han får tid til å gjøre jobben.. Tilfeldigvis snakket jeg litt med fattern i går ang dugnadsarbeid o.l., og han sa at dersom feks en snekker jobber for seg selv for 200 000, så skal han egentlig skatte for dette, siden det går under dugnadsarbeid for privatpersoner.. Privatpersoner må med andre ord skatte av dugnadsarbeidet som er gjort for de, selv om dugnadsarbeidet er gratis og frivillig.. (Har ikke hold i dette annet enn at fattern er mester, selvstendig næringsdrivende, og ganske stødig innen skattereglementet) Han kan jo også gjøre jobben om kvelden, men fritiden verdsetter hvertfall jeg til rundt det dobbelte av hva jeg tjener til daglig (skal jeg ta på meg noe ekstra, som jeg ikke får verken feriepenger eller opptjente feriedager for, samt må være borte hjemmefra og gå glipp av andre fritidssysler, så vil jeg ha ca det dobbelte av hva jeg tjener på jobb.. Hvertfall 50% mer..) Hvis han må ta seg fri fra jobben er jo inntekten hans det han har fått fra forsikringsselskapet for å gjøre jobben, så da går han vel så i si i null, hvertfall når man tenker 0 feriepenger, 0 feriedager og at han må skatte av det. Hvis han skal gjøre det om kvelden, så tjener han jo vanlig lønn om dagen, men hvordan skal man egentlig verdsette fritiden sin i såfall? Du får jo ikke dekket "overtidsarbeid" av forsikringsselskapet, så hvis jeg vrir litt på det og sier at han heller kunne jobbet overtid i sin vanlige jobb, til 50% overtidsbetaling, så "taper" han jo 50% lønn ved å jobbe for seg selv, i stedet for sjefen, hvis sjefen har noe overtidsarbeid å tilby.. Da har vi slått fast at du enten går i tilnærmet null, eller taper 50% for arbeidet du gjør.. Kall meg gjerne kapitalist, men jeg skjønner ikke helt hvordan du kan gå i pluss når det er arbeid som må gjøres.. Dersom han derimot kan få pengene, og drite i arbeidet, da begynner det å ligne noe..
S.Arnesen Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Nå er det jo slik at de fleste bil entusiaster liker å jobbe på bilen da, så ikke alle har samme syn som det du legger frem der.... Men det er jo ikke noe tvil at det "koster" deg mer å gjøre det selv enn å bare levere bilen på verksted, selvom du kanskje sitter igjen med noen kroner ekstra om du gjøre jobben selv....
BreitBau Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Ja nå svarte jeg på snekkerregnestykket da, men så klart, om snekkern liker å snekre på kvelsdstid hos seg selv, så er jo saken en helt annen.. Men personlig er det INGENTING jeg hater mer enn å male hjemme, enten på dagen eller som "overtid" på kvelden.. Å utføre jobben sin hjemme er skikkelig demotiverende.. Bil er jo noe helt annet
Spiritus Sancti Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Du kan velge om du vil ha pengene utbetalt, eller om du skal sette bilen på verksted. Kan være noen kroner å tjene på å gjøre det selv, men det er veldig deilig å bare levere ifra seg bilen og ikke tenke noe mer på det også... Det er veldig deilig å sitte igjen med penger etter bilen er ferdig også da.. En kollega (snekker) av meg hadde vannlekkasje. Hvis han valgte å gjøre jobben selv så skulle han få 179000 kr utbetalt.. Så det er gode kroner å spare på å gjøre det selv. Hadde ikke tenkt 2 ganger på det en gang.. Merkelig regnestykke.. hvis man må gjøre det selv, så regner jeg med at han vil hi gjort det innen rimelighetens tid. Derfor må han jo da ta seg fri fra sin egentlige jobb slik at han får tid til å gjøre jobben.. Tilfeldigvis snakket jeg litt med fattern i går ang dugnadsarbeid o.l., og han sa at dersom feks en snekker jobber for seg selv for 200 000, så skal han egentlig skatte for dette, siden det går under dugnadsarbeid for privatpersoner.. Privatpersoner må med andre ord skatte av dugnadsarbeidet som er gjort for de, selv om dugnadsarbeidet er gratis og frivillig.. (Har ikke hold i dette annet enn at fattern er mester, selvstendig næringsdrivende, og ganske stødig innen skattereglementet) Han kan jo også gjøre jobben om kvelden, men fritiden verdsetter hvertfall jeg til rundt det dobbelte av hva jeg tjener til daglig (skal jeg ta på meg noe ekstra, som jeg ikke får verken feriepenger eller opptjente feriedager for, samt må være borte hjemmefra og gå glipp av andre fritidssysler, så vil jeg ha ca det dobbelte av hva jeg tjener på jobb.. Hvertfall 50% mer..) Hvis han må ta seg fri fra jobben er jo inntekten hans det han har fått fra forsikringsselskapet for å gjøre jobben, så da går han vel så i si i null, hvertfall når man tenker 0 feriepenger, 0 feriedager og at han må skatte av det. Hvis han skal gjøre det om kvelden, så tjener han jo vanlig lønn om dagen, men hvordan skal man egentlig verdsette fritiden sin i såfall? Du får jo ikke dekket "overtidsarbeid" av forsikringsselskapet, så hvis jeg vrir litt på det og sier at han heller kunne jobbet overtid i sin vanlige jobb, til 50% overtidsbetaling, så "taper" han jo 50% lønn ved å jobbe for seg selv, i stedet for sjefen, hvis sjefen har noe overtidsarbeid å tilby.. Da har vi slått fast at du enten går i tilnærmet null, eller taper 50% for arbeidet du gjør.. Kall meg gjerne kapitalist, men jeg skjønner ikke helt hvordan du kan gå i pluss når det er arbeid som må gjøres.. Dersom han derimot kan få pengene, og drite i arbeidet, da begynner det å ligne noe.. Oisann.. Personen det er snakk om er deleier i firmaet jeg jobber i, som selv har bygget huset det har vært vannlekkasje i. Du får 179k for alt, hvor lang tid tar det å rive gips (noe JEG allerede har gjort) ta ut isolasjon, pigge opp gulvet, flyte gulvet på nytt, og gipse osv på nytt.. Det er ikke så mange dager med jobb. Hvor mange snekkere jobber ikke svart på fritida si? Og på lørdager for seg selv? Alle jeg kjenner Så jeg skjønner ikke problemet du har med dette.. Nok OT nå vel? Var ikke det dette handlet om..
MonicaM3 Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Du får ikke full takst hvis du skal ha kontan. Du får ikke arbeidstimene verkstedet skal ha eller moms på deler pluss en liten prosent av totalen faller bort
hauken Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 er vell også forskjell fra selskap til selskap hvordan utbetaling av skadeoppgjør blir?
Kai-P. Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Hvis det eventuelt er snakk om å gjøre opp uten å involvere forsikringsselskapet så går det an å sette bilen på verksted og få taksert skadene, regningen betales så klart av personen som kjørte på deg.
MonicaM3 Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Tviler.. For få år siden ble det endringer på dette da mange benyttet seg av svart arbeid osv. Det skal ikke lønne seg å få kontant mer var det jeg fikk beskjed om sist. Har tatt ut kontant 3 ganger men gadd ikke siste gangen da jeg hadde sittet igjen med lite. Dette var hos If og Gjensidige. Og man får jo ikke leiebil selvfølgelig.. Hvis man skal gjøre dette selv og er avhengi av bil
S.Arnesen Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Man får ihvertfall hele taksteringssummen i sparebank1 og vesta...
MonicaM3 Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Håpe Zippo ikke har If eller Gjensidige da.. Og vurdere en av dem selv
Zipp0 Skrevet Februar 22, 2009 Forfatter Skrevet Februar 22, 2009 Har if.. Ta noen telefoner i morgen og få taksert driten, er det ikke no særlig og hente går bilen på verksted.. Prøvde og få cash av han som kjørte på meg men ville ha det gjennom forsikringsselskap.. Så får vente og se:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå