Gå til innhold

Oppgradere anlegg


Anbefalte innlegg

Hei,

For å få det avklar, du snakker nå med en komplett nybegynner og har kun hatt bmw i 1.5 måneder.

Har en E39, 2000-modell . Vet ikke helt hva slags anlegg/forsterker som sitter i denne, men det er ven en business? Dvs kasettspiller, knapper 1-6 osv, CD-veksler bak.

Jeg synes anlegget mitt spiller helt greit, men mine kamerater som sitter baki er ikke helt enig. Merker selv grei lydkvalitet, men mangler de aller dypeste tonene, det blir aldri skikkelig trøkk.

Er det så enkelt å bytte ut elementene som sitter rundt om til noen som spiller litt bedre? Greier forsterkeren dette? ønsker ikke noe som får bilen til å virke uorginal, men "uorginale" elementer gjemt under de beige "bikubene" burde vel gå an.

Er jeg helt på villspor nå? Trenger hjelp til å ordne en billig løsning!

Hawk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! I menyen til venstre her på forumet så finner du en SØKE-funksjon, og ved å bruke den, fant jeg en lignende tråd der du sikkert kan få svar på noe av det du lurer på! Dette er overhodet ikke ment som kjeft, men som et godt råd, så kanskje du raskere finner svar neste gang! :D

Her er tråden, som går på oppgradering av originalt lydanlegg i E39, tror det er snakk om samme anlegg som du har! ;)

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=105512&highlight=e39+anlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Skillbill!

Fant bare så mye rart og i overkant avansert, og ønsket å samle litt tanker her igjen.

Ser ut som en THA-løsning kan være bra. Ved å se på http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=63381 får de bare plass til forsterkeren bak. Synes dette er en flott plass, men må mp3-spilleren ligge bak da? Finnes det noen måte å lage en elegant løsning på en plugg ellernoe som jeg kan dra tilbake igjen?

Forresten, hvordan fungerer denne inputen? hvordan kan jeg velge denne AUX-inngangen? rett og slett og ikke ha på noen lyd fra radio/CD/kasett og spille lyd?

Hawk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke si det sikkert, men jeg mener å ha sett bilder fra slike ombyggings-prosjekter der mp3spiller/ipod enten har ligget løst i nærheten av girspaken, ev. montert som en mobilbrakett på egnet plass, og jeg har også sett de montert i det lille "rommet" under armelene, der det også kan være montert koppholder.

Jeg tror dette var på en e46 men det skal vel ikke være noe problem å få til det samme på en e39! ;)

Det var hvertfall en elegant løsning med lite synlig kabelstrekk, og det er jo ganske viktig for de fleste!

Jeg hadde faktisk en "mild" oppgradering av anlegget i den forrige e46'n min også.

Originalt hadde jeg bmw business.

Det jeg gjorde var å bytte spilleren til en sony xplod med kraftigere innebygd forsterker. Tror det var 4x50w

Neste var at jeg byttet hattehyllespk. til infinity. Husker dessverre ikke specs men det var hvertfall bolt on.

Bare ved å bytte til en annen spiller så fikk jeg merkbart bedre lyd av org høytalere, men mye vil ha mer derfor byttet jeg også ut hattehyllespk. som ga et litt mer fyldig lydbilde mtp. dypere toner.

Jeg prøvde også ut en løsning med 12" Cadence Triplex Sub i bagasjerommet, jeg er glad i bass og ble meget fornøyd, men jeg gikk bort fra denne løsningen da sub og forsterker til denne opptok over halv bagasjeplassen:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos bilradiospesialisten http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m436&vn=736&katid=231 finner du høytalerbraketter som gjør at ettermonterte høytalere kan monteres originalt. Jeg går utifra at det da ikke blir noen synlig forskjell!

:wink:

Ellers kan du jo bare søke frem spesifikasjoner på størrelsen til de originale høytalerne og se om ikke du får skaffet noen som er bedre/kraftigere men som er like store! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei,

Takk for hjelp, dere skjønner sikkert hvor lite peiling jeg har.

Men altså, ingen grunn til å bytte ut noen høytalere før jeg har kjøpt

Blaupunkt THA475PnP, adapter til BMW, og et 5.5 meter langt kabelsett. Adapteren og kablesettet selges separat.

montert det i bagasjerommet og strukket en AUX-kabel foran igjen?

På en skala fra 1-10, hvor på jordet er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ganske bra det - du legger først til alle kablene til THA`en, så legger du en han/hun 3.5mm jack kabel frem til en eller annen egnet sted for iPod`en, men husk å kjøp den adaperkabelen som gjør at du spiller på både fremme og bak (det er en sånn splitt med to hanner og en hun) - for å høre på musikk fra iPodden må du skru ned volumet på radioen, og skru opp lyden på iPodden.

Jeg bruker den ene AUX inngangen til radioskanneren, og den andre til TomTom`en min - da får jeg politiradioen inn på høytalerne bak, og TomTom`en inn på høytalerne fremme - og iPodden har jeg koblet inn i midtarmlenet (fordi jeg har E90 med AUX inngang til radio/spilleren der fra før) Denne konfigurasjonen gjør at jeg kan både høre på scanneren/gps`en og musikk samtidig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Noe som dette?

381619_X_2006-07-04_063938_590.jpg

Tror foreløpig jeg ønsker lyd i samtlige høytalere.

Men er det verdt det? Holder det med bare forsterkeren i første omgang? Øker dette bilens verdi, eller er det bare negativt med "hjemmesnekra" løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et dumt spørsmål:

Har CD-veksler baki. Leste et sted at dette kunne være til bry (var nok ikke over den forsterkeren). Men er den til bry?

Håkon

Det er jo ikke særlig praktisk med cd-veksler bak, sikkert derfor den ble flyttet til hanskerommet på e60, men om det blir noe tekniske problemer av dette vet jeg faktisk ikke, for det er vel det du lurte på?

Du spør hvor mye på jordet du er på en skala fra 1-10, da svarer jeg blankt og gir deg heller ros for at du gyver løs på et slikt prosjekt! Mange i din situasjon ville nok satt hele prosjektet bort til proffer og betalt dyrt for dette :wink: Du på din side skaffer deg ny lærdom samtidig som du får en litt spennende hobby!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Noe som dette?

381619_X_2006-07-04_063938_590.jpg

Tror foreløpig jeg ønsker lyd i samtlige høytalere.

Men er det verdt det? Holder det med bare forsterkeren i første omgang? Øker dette bilens verdi, eller er det bare negativt med "hjemmesnekra" løsninger?

For å svare veldig rett frem; "alt" er bedre enn original bmw business lyd 8)

Så kan man jo spørre seg selv hvor grensen går, og finne et godt kompromiss på god lyd, tid og penger! Jeg har HiFi Professional Logic7, vet ikke om du har hørt et slikt anlegg spille? Men jeg er veldig kresen ang. lyd/musikk og ser dette anlegget som et minimum når det gjelder lyd i bil! :wink:

Øke bilens verdi vil det nok ikke gjøre, kanskje i noen tilfeller der man virkelig bygger stort og profft, men da på bekostning av plass og utseende på bilen originalt, men et godt hjemmesnekret anlegg vil i mine øyne ikke senke prisen hvertfall, dette kommer jo uansett an på neste kjøper.

Min første bil var en Hyundai Accent og den bygde jeg skikkelig hjemmesnekra-jalla-mekk for å si det mildt 8) Tror ikke det var så positivt for den som kjøpte bilen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! Imponert over hvor fantastisk hyggelige folk er her. Et godt, voksent samfunn her av hjelpsomme BMW-eiere.

Kunne jeg få en bekreftelse på om kabelen jeg har bilde av er den jeg trenger? (i grunn ikke så vanskelig å se når jeg får den, men greit å være forberedt.)

Får jeg handlet dette på mekonomen?

Ønsker noen å se bilder og fremgang på prosjektet?

Takk igjen, altså gutter (og jenter?!)! Dere er fantastiske og gjør livet mitt mye enklere!

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...