Gå til innhold

oppussing av felger


gjeewaytee
 Share

Anbefalte innlegg

Restaurerte kantene på mine sånne felger i fjor.

Før:

Bilde067.jpg

Etter:

Bilde071.jpg

Bilder203.jpg

Pictures079.jpg

På et par av bildene var det fremdeles litt poleringsvoks på sentrene av felgene, derfor ser de litt skittne ut på enkelte bilder.

Mine felger slipte jeg vekk klarlakken og irret med grovt sandpapir først å, deretter gikk jeg over til finere og finere slipepapir helt til jeg tilslutt hadde slipt med 500 papir (gjerne bruk finere også..)

Når dette var gjort brukte jeg et høyglanspoleringssett fra www.gasolin.no til å polere felgkantene. Dette var et MEGET tidkrevende prosjekt, men har du tålmodigheten til det så blir resultatet bra.

Settet gasolin selger består av 3 forskjellige poleringskiver med forskjellig grovhet på, i tillegg til diverse forskjellig poleringsvoks det også var forskjellig grovhet på.

Mine felger var i allefall ikke delbare, jeg prøvde på flere skruer med riktig verktøy å løsne uten suksess. Mine felger er sannsynligvis av et annet fabrikat enn trådstarter sine felger og trolig kopifelger, så kan jo hende skruene er mulige å ta av på trådstarter sine i motsetning til mine.

Håper dette var til noen form for hjelp om ikke annet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er linken til gasolin sitt sett.

Anbefaler å kjøpe 6" ettersom 4" blir litt lite syns jeg.

Dette settet kan du polere det meste med, til og med plastikk.

Har selv prøvd å høyglanspolere ripete mobil-display i plastikk og det blir helt blankt og fint igjen etterpå. :)

Det er nok enklest å spenne felgen opp i dreiebenk eller jekke opp og sette bilen i gir å polere på andre måter, men dette er èn av mange mulige måter. :)

Desverre så er dette sikkert den mest tidkrevende måten å gjøre det på, siden de poleringsdiskene har så liten kontaktflate, så du får selv avgjøre hvordan du ønsker å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naboen pusset kanten på sine felger her for noen måneder siden. han jekket opp bilen han å satt den i 4re gir å holdt sand papiret innat mens felgen snurret :P

Er egentlig en genial måte. virker som bare det.

men må pusse vekk det "groveste" først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror jaggu jeg skal kjøpe meg en garasjejekk til og prøve. 4-de gir som er best? åssen gir blir det med min diesel da?

sikkert ikke så dumt og prøve i lavere gir først, 2.dre f.eks slik at du finner ut åssen det virker :) så kan du øke etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ikke begynt skikkelig med prosjektet før i neste uke engang, men jeg lurer på en siste ting foreløpig og det er selve felgen, eller eikene om man vil,. hvis jeg vil ha det blank sort, holder det med å pusse lett over med fint papir og vaske av eller må alt vekk der og for å lakke på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vrient å komme til helt inne med eikene når man polerer kanter.

Dette løste jeg med å skrå litt på maskinen mens jeg polerte kantene.

Felgsenteret holder det at du matter ned med P1000 våtslipepapir, trenger ikke å pusse bort all lakken for å lakkere.

Men sliper du gjennom lakken noe sted anbefales det å legge grunning oppå før det lakkeres, denne må også slipes ned med P1000 våtslipepapir.

Eventuelt for å spare litt tid kan du pusse helt lett over med P500-P600 papir eller noe slikt før du gå over på P1000 våtslipepapir.

Når dette er gjort er det good to go. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, jeg skulla ha duxola, men da gav han på malingsjappen meg noe annet, som var like bra og til halve prisen! har ikke navnet på det her, kan finne det til senere. Men det smøres på og skal stå i 20 min så spyler du av, funker skikkelig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...