Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slet også med min bil litt da jeg bytta LMM. Jeg koblet av minus pol på batteriet i ca 20 min (resetter ECU). Etter det gikk det seg til. ECU har adaptive learning, og "lærer" seg verdiene til motor etter at ECU er resatt. Funka som fjell på min hvertfall

Skrevet

Hvis LMM'en er gåen, så risikerer man at ECU går i nødmodus. Har vil den være til noen har reset feilloggen i ECU. Dette gjøres enten ved bruk av diagnoseverktøyet, eller så kan man la bilen stå over natten uten strøm.

LMM'en er ikke så mye hokuspokus. Den inneholder en glødetråd eller en film, samt en temperaturføler. Glødetråd-modellen har en rensemetode med å kjøre høgere spenning på glødetråden for å brenne av skitt og støv. Disse må ikke renses med noe rensepray eller slikt da tråden kan ryke. Den andre modellen med metallplater er mer robuste og disse kan man rense.

Hvis LMM'en ryker, så vil ECU gå i nødmodus for at man skal klare å kjøre hjem. Bilen vil slurpe bensin og røykelegge fylket, men slik er det bare. Bytter man LMM vil ikke ECU'en resette seg ut av nødmoduset.

Det ble nevnt noe om en lyd. Ikke se bort fra at lyden stammer fra rense-modusen der LMM'en brenner av støv og skitt.

RS

Uansett så er det vel ikkje vits å koble av strømmen ei heil natt? 1 min skulle no vere nokk, eg tippe det er kontakta di eg...du kan for.eks dra gummien på kontakta tilbake å sjå om det er nokken av dei lodda ledningene der som har løsna :)
Skrevet

Ok jeg missforsto da jeg trudde du hørte lyden med LMM tilkoblet.

Klarer du å lokalisere hvor lyden kommer fra? Man bør ikke koble til og fra LMM'en med tenningen på, men jeg har gjort det selv en gang.

Siden du har en 1991mod, så har du sikkert LMM med glødetråd. Tror LMM med plater kom i 1994. Men uansett bør du resette ECU'en med enten diagnoseinstrument, eller la bilen stå uten strøm over natten.

RS

Har testa litt nå..Når jeg slår på tenninga uten at lmm er tilkoboblet,så durer/turer det i noen fram i motoren..men når jeg kobler til lmm ( med tenning fortsatt på ) så slutter det å dure/ture.hvorfor ? skjønner f... ikke noen av den j.... bilen...
Skrevet

Går fint å rense LMM med glødetråd, men vær forsiktig så den ikke ryker slik Mons1 skriver. Jeg brukte en Q-tip med Isopropanol (kan bruke annen rensevæske, men sørg for at den er silikonfri) for å rengjøre, funker fint det.

Min slurpa ca 4 liter drivstoff pr mil, men ingen røykleggelse av byen :P

Skrevet

Så nå er konklusjonen det at jeg skal likavell ta av strømmen på batt i en natt..? skal prøve å få testa hvor lyden kommer fra...men tror den kommer fra insugs området en plass...har ikke fått lokalisert det helt enda...synes også det er rart at jeg må rense lmm etter som han jeg kjøpte den fra har brukt lmm fint uten problemer !

Skrevet

Du må nesten bare prøve deg frem med noen av tipsene du har fått. Er umulig for oss å gi et helt konkret svar på hvor feilen ligger hvis du skjønner. Lykke til :)

Skrevet
så jeg burde koble til lmm og etter det koble fra batteri ?? den er brukt jah..men han jeg kjøpte den av her på forumet så at den fungerte 100% di 2 siste mnd han brukte bilen !

kan være dere ødela noen pins da dere koblet den ut av hans bil. Har skjedd med meg . Bedre å kjøpe helt ny.

Skrevet
er det noe grunn til at dere renser lmm? evt hvordan er det og gjøre på min 96 mod og va er hensikten?

Hvertfall på tidlige E36-modeller som har glådetråder inni LMM så har det en hensikt fra tid til annen. Skitt og forurensning kan feste seg til disse trådene og da kan LMM gå i nødmodus siden den ikke klarer å registrere hvor mange luftmolekyler som passerer.

Dette er grunnen til at trådene gløder etter man har slått av motor, for å "brenne/svi" bort evt forurensning.

På senere modeller kan jeg ikke uttale meg, da LMM er bygd opp på en annen måte (plater istedet for tråder tror jeg det var)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...