Gå til innhold

e36 innpress spm!


 Share

Anbefalte innlegg

Mine bak felger på sommeren er 9x16 med ET 26..

Jeg har coilovers på bilen, men vet ikke hvor mye jeg har senka den bak.. Det subber ikke, og den er ikke høy for å si det sånn :wink:

Så da lurer jeg på om det går med en 9,5 toms felg med et høyere ET?

Skjermene bak er noe valset, men jeg vet ikke hvor mye..

Hva er maks felg bredde på e36 uten vals? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall hvis du søker på INNpress...

;)

Edit: Skal svare kjapt.. Det er ikke noe problem å regne ut det.. En halv tomme = 12,7mm.. Dersom du beholder samme innpress fordeles dette på en kvart tomme innover, og en kvart tomme utover.. Dvs: at felgen stikker 6,35 mm lengre ut.. Dersom du ikke greier dette slik det er i dag, må innpresset høynes tilsvarende (eller slik at du greier det..) Hvis du har 26 i dag, må du da opp på 32-33 i innpress ikke sant (du flytter da rett og slett den delen med felg som stikker utover, slik at den ikke stikker utover, men innover)... Det du da skal huske på er at felgen da blir en halv tomme (12,7mm) innover i hjulbuen, og da spørs det om du har plass der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre det slik at flere får det med seg..

Regnestykket er slik:

Bredde på felg * 2,54 = bredden i cm.

Bredden i cm / 2 = midtpunktet på felgen

Midpunktet på felgen - innpress (i cm) = den delen som stikker utover.

Midtpunkt på felgen + innpress(i cm) = det som stikker innover..

Ut å mål:)

Edit: Måtte jobbe, kom en kunde.. Tilbake igjen..

Dersom du har en felg på 9" og Et 26 vil du da få dette regnestykket:

9"*2,54 = 22,86cm

22,86/2 = 11,43 cm

11,43cm - 2,6 = 8,83cm utover

11,43cm + 2,6 = 14,03 innover

Med 9,5" Et 33

9,5"*2,54 = 24,13cm

24,13/2 = 12,065 cm

12,065cm - 3,3 = 8,765 utover

12,065cm + 3,3 = 15,365 innover

Regnestykket viser at den bredere felgen med annet innpress stikker 8,765 - 8,83= -0,065cm lengre utover og 15,365 - 14,03= 1,335 mer innover.

hvis vi da ser på forskjellene kan vi se at 1,335 + (-0,065)= 1,27cm som er en halv tomme og regnestykket går opp;)

Det handler bare om hvordan man vil flytte den halve tommen slik at det passer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for artig skyld er regnestykket på breitbauen slik:

10" brei med Et0

102,54 = 25,4 cm

25,4/2 = 12,7 cm

12,7cm - 0 = 12,7 utover

12,7cm + 0 = 12,7 innover

I tillegg har jeg 10mm spacere som gjør at jeg til slutt får 13,7 cm utover. Og da kan man enkelt tenke seg til hvor bredere bilen egentlig er;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du det er bare hyggelig;)

Må jo legge til at målepunktet sikkert kan variere noe på fabrikant til fabrikant.. Så like felger er jo det man er sikrest med, men hva annet kan man gjøre enn å regne det ut slik at man hvertfall har noen tall å gå etter? Vil heller anbefale å legge til litt på innpresset, og heller bygge ut igjen med spacere slik at du får riktig, enn å gamble og ende opp med å måtte dreie av litt;) Husk også at camber må være riktig i forhold til senken, slik at du ikke får en firehjulskontroll som ødelegger hele saken:) Det skjedde nemlig med min, regnet ut så innpresset var 100%, og deretter justerte de mekanikerne inn hjulet 1 cm igjen.. Det var nedtur.. :P Så nå er det å bygge ut igjen en cm:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...