christr Skrevet Februar 26, 2009 Share Skrevet Februar 26, 2009 Noen som kan hjelpe med dette? Har en 94 mod BMW 320i... Startet bilen på vanlig måte,rygget den litt bak i garasjen for å få bedre plass til å ta av deler som skulle lakkes. Siden bilen har stått stille en stund var kablene tatt av batteriet for å ikke tappe dette. Tok på kablene, startet bilen og rygget bak. Etter en stund med demontering av av div deler skulle bilen kjøres på plass... En kompis skulle starte bilen, mens jeg gikk bak for å sette kablene på batteriet igjen. Problemet er det at akkurat når jeg satt på pluss kabelen på batteriet holdt kompisen min nøkkelen i start posisjon. Det gnistret mellom kabel og batteripol (sikkert pga belastnig siden tenningen stod på og var i start posisjon). Etter dette var det ikke liv i starteren. Tenkte at et rele sikkert var gåent så jeg la bare en pluss kabel til starteren for å få gang på den. Starteren sveiv da rundt, men bilen startet ikke. Fant senere ut at heller ikke bensin pumpa svev, så tenkte at det var derfor den ikke startet. Har nå koblet forbi releet til bensinpumpa slik at den får bensin, men til ingen nytte. Motor sviver rundt, og bensin pumpa går, men det er heller ikke gnist i pluggene..... Så da er spørsmålet: Er det et hoved rele som kan være gåent eller er det kanskje hjernen? Er det et hovedrele/sikring som kan være gåent hvor ligger så dette? Noe som styrer både starter og bensin pumpe? Takker for alle svar:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet Februar 26, 2009 Share Skrevet Februar 26, 2009 Er jo egentlig typisk hjerne-feil.. Men jeg tør vel egentlig ikke å uttale meg noe mer om det, for det er mange el-feil som kan oppstå i en bil.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
christr Skrevet Februar 26, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2009 Takk for raskt svar:) Vet du om det er noen sikringer i hjernen som kan byttes, eller må hele hjernen byttes? Hvor finner jeg hjernen hehe? under hanskerommet eller tar jeg helt feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skien Skrevet Februar 26, 2009 Share Skrevet Februar 26, 2009 Vet ikke om du har start sperre på den men hvis du har det så kan det være den som er aktivert står en boks under hanskeromet som det står ews på dette er start sperre sender strøm til starter,tenning og bensin pumpe du må sjekke ALLE sikkringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
christr Skrevet Februar 26, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2009 Har ikke start sperre på bilen. Alle sikringer er ok.... Eller det vil si alle sikringer jeg har funnet er ok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boen Skrevet Februar 26, 2009 Share Skrevet Februar 26, 2009 Sjekk i det minste sikringene før du begynner å styre med hjerne og startsperre da. Ofte greit å starte med det enkleste. Edit: Du kom meg i forkjøpet;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet Februar 26, 2009 Share Skrevet Februar 26, 2009 Hjerne tar jo 3 minutter å bytte.. bare å få lånt en av noen:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
christr Skrevet Februar 26, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2009 Hvor er hjernen plassert da? Har en kompis med samme bil så kan sikker prøve med den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristols Skrevet Februar 26, 2009 Share Skrevet Februar 26, 2009 Hjernen (DME) sitter bak et deksel til venstre i motorommet (på motsatte side av sikringsboksen). På firesyl modeller står batteriet montert forran. Hjernen ligger i et rom som gjemmer seg i hanskerommet, men er kun tilgjengelig fra motorrommet. Dersom du følger motorledningsnettet som er festet til motoren i bakkant vil du se en svær kabel gå inn i dette rommet. På min er plastdekselet dekket med en myk dempematte som er festet med plastklips Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
christr Skrevet Februar 26, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2009 Takk for svar. Da er vel hjernen den boksen hvor den store pluggen med masse ledninger står i. Vet hvor den er:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
christr Skrevet Mars 7, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2009 Fikk start på bilen i dag, men skjønner ikke helt hvorfor hehe... Jeg hadde fiklet litt med bilen å skulle bare se om jeg fikk gnist i pluggene. Jeg "tvangs kjørte" starteren så startet den plutselig:) Det eneste jeg egentlig har gjort er å ta ut et rele. Releet ligger under rattet til venstre for clutchen. Målte at dette får pluss signal når tenniingen vris i start posisjon. Noen som vet hva dette releet er til? er det start releet? Det er litt stort, svart med blå skrift. Ligger det noen slags start sperre i releet som gjør at hvis det er gåent så får jeg ikke startet bilen??? Har tvangskjørt starteren med releet koblet til, men da var det ikke gnist i pluggene.. skønner ikke særlig mye av dette, men er meget fornøyd med at bilen hvertfall starter... Må bare sette pluss på starteren for å få den i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fazerfreak Skrevet April 7, 2009 Share Skrevet April 7, 2009 hmm akkurat mitt problem også.. dette releet må eg sjekke ligger det oppunder dashbordet eller er det det store nede ved gulvet ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet April 7, 2009 Share Skrevet April 7, 2009 før du begynner å bytte hjerne må du passe på at du får hjerne med likt nr som det du har. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmer 3 Skrevet April 8, 2009 Share Skrevet April 8, 2009 det releet sitter til venstre for rattstammen ytterst, du ser det med en gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjsyse Skrevet April 8, 2009 Share Skrevet April 8, 2009 når ingenting skjer høres det nå ut som du har alarm /startsperre som ofte gjemmes under rattet der og det er releéne. Er det defa alarm tar det deg ca. 10 sekunder og forbikoble startsperra når du tar fra strømmen på batteriet kan det hende av den låser seg av og til, og trenger en reset. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå