Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nå har jeg sett frem å tilbake på div sider, og ut fra det jeg finner ut, så er det lmm på e34 serien. Men, kan ikke finne noe konkret til en 525TDS. Men finner til 520 og 525i..

Så, jeg tror jeg skal ta en tlf i morgen, å høre med koed,

Men, førts finne ut om den er gåen. :)

Alle e34 bensin har lmm..

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
har ikke lest så nøye :P funnet ut av hva det var ?

Hehe, ser det :)

Det jeg er på jakt etter, er årsaken på hvorfor 525tds drar så dårlig på lavt turtall.

Og jeg ser etter om det er lmm (luftmengdemålern) :)

Oki a-dekk as: Da lærte jeg noe nytt der :)

Skrevet

Den har ikke lmm. Tipper det er et turborelatert problem. Hvor mye lader den? Slanger og evt ic kan lekke. Kan være så enkelt som at den nye turboen ikke er korrekt justert. Tror ikke det er pompa,- Om bilen går jamt og fint selv om den går "dårlig". Synes ikke 1800rpm høres veeeldig sent ut. Men noe... litt for lite trykk.....??

Skrevet

Turboen er ny på bilen. Og skal vist være rett juster..

Men, jeg har ikke fått testa laddetrykke i senere tid da. Så, kan jo være at den har forandra seg.

Bilen sviver bra på tomgang. Men, når jeg kjører lenge, si ca 20 min, og mottoren er go og varm, da er den tongstarta. Den starter, men må vri på teninnga ganske lenge, ca 6 til 8sek.

Om det kan vøre noe galt der, som igjen påvirker bunndrage. Vet jeg ikke noe om da. Noen som kan svare på hva det kan komme av da?

En annen ting, som jeg kan legge til, er når jeg ligger i si 80 i 5gire, og drar over til 3gir, så drar den enormt bra hele veien til 5tusen da. Så, det virker som mottoren er bra da...

Derfor jeg lurte på, hvorfor den drar så dårlig i bakker, og er treg opp til 1800rpm..

Jeg kan legge til en liten ting til.. Når jeg tar løs i 1gir, slipper jeg clutch. vist jeg ikke gir litt gass, kveles motoren med en gang. Og det skal vel ikke være sånn?

Skrevet

Hei! Gamle dieselbiler med fordelerpumpe er ikke nødt til å ha luftmassemåler, derfor har ikke din det. Det er kun for å få blandinga ekstra fin, men er ikke så veldig nøye ettersom diesel går med stort luftoverskudd.

At motoren er helt slapp under 1800 omdreininger har nok ingenting med turbo å gjøre, du har nok ikke fullt ladetrykk før 1800 selv om bilen var ny. Er en fordel om luftfilteret ikke er helt tett men det har du vell sjekka. Sjekk om egr ventilen ikke står åpent hele tiden, husker ikke helt når den skulle være åpen, men de har en tendens til å sote seg fast.

Det jeg tror er galt er dieselpumpa. Har vært borti flere av disse som har problemer med den, en av de var en 725tds med samme symptomer som du forklarer og i tillegg automatkasse, den var IKKE lett å kjøre inn i tett trafikkerte rundkjøringer :x

Jeg ville prøvd å bytte pumpa om innstillingene på den gamle stemmer, om du får tak i en billig på ett eller annet vis.

Om ikke ville jeg bytta motor til en du VET er frisk. Hvis det ikke hjelper å bytte pumpa bytter du som sagt motor med en gang, ikke prøv alt mulig dritt! Den nevnte 725'en ble påkosta alt mulig fra turbo til sensorer for en formue, jeg kontrollerte til og med at det var rett slagvolum! Den ble aldri bra før jeg skifta motor til en brukt en. Det var da 3. motoren, de 2 andre var overhalte og var like slappe som den orginale.

Lykke til! :D

Skrevet

Da har jeg fått vite fra verkstede, at det ikke her noe som helst galt med bilen's motor, eller noe EL system..

Det jeg fikk vite, er at 525TDS, er en treg bil, og at den ikke kom før den paserte 1800, var vist feil fra min side.

Da de testet bilen på benk, så kom den seg på ca 1600Omr. Og , det var helt normalt..

Men, den som kunne gjøres, var å justere noe på trykke på turboen, da ville det hjelpe. Men, der sa jeg de skulle vente med. For, jeg mente jer har lest en plass. At det ikke er helt heldig å justere opp trykke på E34motorene. Stemmer det, eller er det jeg som husker feil?

Det som det ble snakket om, var å øke den til 0.8. Den lå vist på 0.6 nå..

En anne ting som kom frem, er det er en liten oljelekarte på bilen, men hvor den er, måtte de se nærmere på..

Men, uansett, så er vist det normalt de bilene var møkk lat. Noe som kan stemme med det jeg har opplevd av 525..

Blir litt sint egentlig, når jeg tenker over det.

For med 2.5 liter, skulle man tro de dro litt.. Men pokker ei :)

Men,er vel bare å se om man for solgt bilen til noen andre da. Og finne seg en litt sprekere bil da..

Men, takk for hjelpen til dere.. Et meget flott forum dette. :)

Skrevet

Det var jo to enkle løsninger; verkstedet: de er bare sånn. Du: selger den. :lol: Den 725tdsen jeg forklarte om gikk veldig ekstremt daut fra tomgang og opp til ca 2000 omdreininger. Etter det gikk den bra, vi prøvde også å trimme denne bilen, først chippet vi hjernen, deretter satt vi på powerbox samtidig. Begge delene hjalp såvidt jeg vet, men ikke på bunndraget. Motoren gikk også til helvete med så mye knøl-trimming. Når vi endelig fikk fiksa bilen (ny brukt motor) dro den helt greit fra bunnen. Har også kjørt e34 525tdsA som gikk veldig greit, også fra bunnen. Så om du faktisk mener det du sier om at det er fra tomgang til omtrent 1800 omdreinginger den er dau, så vil jeg påstå at det er noe galt. Prøv en tilsvarende bil om du får mulighet ! :)

Skrevet

Jeg synes det er rart at verkstedet fåreslår å justere på turbotrykket. For det første vil vel ikke dette hjelpe noe fra tomgang til 1800 omdreininger, og for det andre står det VELDIG tydelig i TIS'en til bmw at wastegate staget IKKE skal røres. Er greit nok at det går ann å justere trykker for å "trimme" bilen, men synes det blir feil av verkstedet å fåreslå det!

Jeg kan legge til at også jeg synes det virker rart om bilen din skal være så lat. Kjører selv tds og det er jo ingen racerbil, men den er absolut ikke så dau at jeg reagerer på det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...