Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

demonterte org motoren til 323'n min i går.

har da hatt problemer med at den bråkte litt (ikke tikking men en eller annen fæl lyd jeg ikke klarte å finne ut hva var) og røyk endel, lakk olje via bånnpanna så om den drakk olje vet jeg ikke.

fikk av toppen, dne ser helt fin ut bortsett fra endel sot.

tok ut stemplene, ringa så veldig slitte ut i forhold til noen på et m20b20 stempel jeg har.

bilde av b23 stempel:

DSC00025.jpg

b20 stempel:

DSC00023-1.jpg

ikke de beste bildene men du ser at den nederste ringen er tydelig slitt på 2.3 stempelet i forhold til 2.o stempelet.

sporet i nederste ringen går hele veien rundt på 2liter stempelet men ikke på 2,3 stempelet

kan dette ha vært årsaken til ulyden?

vet det bråker på mopeder ivaffall når stempelringene er slitte

motoren her har gått 350000km snart så er vell ikke så overraskendes :P

Skrevet

Klin umulig å se på desse bildene dine.

Skulle ha tatt komp.test og/eller lekk.test før du demonterte.

Alternativet ditt nå er å måle sylindre for ovalitet og slitasje,samt måle ringene og sjekke spennet på desse samt visuell kontroll.

Er ringspora dine slitte eller fulle av avleiring/koks vil dette også gi dårlig funksjon,og kan også forårsake at ringene "flagrer" og gi ulyd og dårlig funksjon,både på renskraping og tetning.

Ulydene dine kan være så mangt utifra din beskrivelse.

Skrevet

er vel mere sannsynlig rådebank tror jeg.. lyd fra ringene er noe spesielt. hehe.. da hadde du nok merka no effektmessig også.

men ska du sette sammen motor igjen, så bytter du jo ringer og lager i samma slengen. ringer koster ca 1600,- på koed.

Skrevet
er vel mere sannsynlig rådebank tror jeg.. lyd fra ringene er noe spesielt. hehe.. da hadde du nok merka no effektmessig også.

men ska du sette sammen motor igjen, så bytter du jo ringer og lager i samma slengen. ringer koster ca 1600,- på koed.

blir nok til å bytte lager og ringer ja, men hakke hast siden har kjøpt en bra motor,

titter på koed nå.

trenger jeg hovedleieset eller pleieleiesett?

såvidt jeg har skjønt så er det lager til både veiv og råde i hovedleiesett og i pleieleiesett er det bare til råder?

kan vell være greit å bytte lagrene på veiva og.

må vell og ha nye strekkbolter til rådene og toppen + pakning.

på veiva så er det vell ikke strekkbolter såvidt jeg har skjønt.

Skrevet

er nok best å bytte alle lagra når du først har den i deler. er strekkbolter på råden og på veiv også. orginalt sitter det 10.9 bolter på bæringa te veiv.

hovedleiesett er veiv og pleieleiesett er rådelagra.

men ta å mål litt før du setter inn me nye lager. ang rådelager så er dem standard 45mm mener jeg å huske. å så har du +.025 +0.50 og +.075 så tar du bare ett kontrollmål for å sjekke at du ikke setter inn feil lager, samt sjekk lagerflatene.

lykke til :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...