Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en lengre samtale med min forsikringsagent, kommer det frem følgende:

Dersom bilen lagres på "brann og tyveri" forsikring, vil IKKE en nedbrenning av garasjen, tre som faller over garasjen og ødelegger bilen, eller at taket raser sammen pga store snømengder (høyaktuelt nå), dekkes av forikringen på bilen, og det vil heller IKKE dekkes av innbo forsikringen i garasjen siden kjøretøy ikke inngår i noen innboforsikring..

Skal du være helt sikker MÅ man ha kasko forsikring hele året.

Men brann og tyveri forsikring er du da for å spesifisere "KUN dekket av brann og tyveri".. INGEN andre omstendigheter som måtte oppstå..

Ang innsetting på verksted:

Dersom bilen står utenfor verkstedet etter endt arbeidsdag er det BILENS forsikring som er gjeldende. IKKE verksted sitt. Skjer det noe, er det på egen forsikrings bekostning. Det BØR/SKAL alltid skrives kontrakt med verksted om at bilen låses inne etter endt arbeidsdag. Muntlig er vanskelig å bevise, derfor bør du ha den skriftlig.

Problemet her er at verkstedets forsikring IKKE dekker biler som står utenfor lokalet (med mindre dette er spesielt tilpasset).. Og det vil si at dersom det skjer noe, er det på din regning, selv om kjøpsloven §72 sier følgende:

Dersom kjøperen ikke henter eller tar imot tingen i rett tid eller forhold ellers på hans side har medført at den ikke er overgitt til ham, skal selgeren for kjøperens rekning dra slik omsorg for tingen som er rimelig etter tilhøva, såframt han har tingen i sin varetekt eller for øvrig kan ta vare på den.

Ovenstående er gjeldene retningslinjer hos Gjensidige..

Skrevet

Sikkert mange som ikke tenker på akkurat dette. Kan bli dyrt å spare penger på å ikke forsikre bilen med kasko mens den står lagret. Bra du lagde en liten obs på det.

Skrevet

Jeg har diskutert samme sak med min "agent" og prisen jeg fikk var lav pga bilen står inne i garasje. Om garasjen skulle ta fyr og bilen dermed bli brannskadet så skulle delkaskoen dekke dette. Det er hva som ble lovet, og det forholder jeg meg til. Om garasjen skulle rase sammen så er saken selvfølgelig en annen. Heldigvis så er det lite snø her, så det er ingen reel problemstilling for min del akkurat nå :)

Forsikret hos If.

Skrevet

Diskusjoner og muntlig med forsikringsselskap duger sjelden i skadesaker, agenten kan si hva som helst uten at det kan brukes mot han. Slik er det med alt egentlig som er muntlig. Skriftlig kan de ikke sno seg unna, les vilkårene til forsikringen så skal det stå klart der, er det fortsatt noe diffust eller uklart ring selskapet og be om utfyllende svar om det du lurer på og få det i papirform.

Forsikring har 2 sider, 1 før skade og en etter. Opplevelsen av forsikring har da også 2 sider, 1 før skade og 1 etter.

Skrevet

Hehe.. Ja det kan jo være forskjell selvfølgelig..

Men hos gjensidige dekkes IKKE kjøretøy av innboforsikring i garasje.. Om garasjen begynner å brenne går bilen i det tilfellet under sin egen forsikring..Hvis du da bare har brann og tyveri, og brannen ikke startet i bilen, vil dette ikke dekkes av forsikringen til garasjen..

Derimot, hvis brannen startet i bilen, bil forsikringen dekke dette..

Så ironisk nok, om garasjen brenner ned, eller raser sammen, så BØR du håpe at den var stjelt først, ellers får du nada..

Skrevet
Diskusjoner og muntlig med forsikringsselskap duger sjelden i skadesaker, agenten kan si hva som helst uten at det kan brukes mot han. Slik er det med alt egentlig som er muntlig. Skriftlig kan de ikke sno seg unna, les vilkårene til forsikringen så skal det stå klart der, er det fortsatt noe diffust eller uklart ring selskapet og be om utfyllende svar om det du lurer på og få det i papirform.

Forsikring har 2 sider, 1 før skade og en etter. Opplevelsen av forsikring har da også 2 sider, 1 før skade og 1 etter.

Antar at du sikter til meg her.

Diskusjonen foregikk på mail, så jeg har det skriftlig. Har jobbet i bilbransjen såpass lenge at jeg vet så alt for godt at et ord er verdt nada!

Skrevet

Jøss. Dette var jeg ikke klar over.

Har kun brann og tyveri pr. dags dato, men da skal det forandres på.

Skrevet

Diskusjonen foregikk på mail, så jeg har det skriftlig. Har jobbet i bilbransjen såpass lenge at jeg vet så alt for godt at et ord er verdt nada!

Sikter ikke til deg, men fyller ut på det du skrev. Det er mange som tror det holder så lenge "han" sa det osv. Jeg lærte noe via jobb tidligere og det var: sørg alltid for å ha ryggen din fri for drit til enhver tid, så går alt bra.

Skrevet

Sikter ikke til deg, men fyller ut på det du skrev. Det er mange som tror det holder så lenge "han" sa det osv. Jeg lærte noe via jobb tidligere og det var: sørg alltid for å ha ryggen din fri for drit til enhver tid, så går alt bra.

En grei leveregel det :)

Skrevet
Jøss. Dette var jeg ikke klar over.

Har kun brann og tyveri pr. dags dato, men da skal det forandres på.

Det er godt.. Da har jeg gjort minst EN oppmerksom på "problemet", så da føler jeg tråden er til nytte.. Er nok flere av oss som risikerer å føle seg lurt dersom noe skulle skje...

Skrevet

Betaler 16 000 i året for forsikring.. Og når bilen bare brukes i 5 mnd, er det kanskje ikke vanskelig å forstå hvorfor "Brann og tyveri" var en tilsynelatende god deal, når det ikke kan skje noe med en bil som står stille i en garasje, utenom nettopp brann og tyveri..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...