Gå til innhold

DIY: Olje skift M42


Nøstbakken
 Share

Anbefalte innlegg

DIY Olje skift M42

La bilen gå i 5 min før du begyner .. Da vil olja bli varm og renner da bedre ..

1. Ta av olje lukkert på toppdekselet.

2. Bolten til bunnpannen er på venster side av motoren sett forfra..

Til dette trenger du ein skralle med 17mm pipe.

Du bør være klar med eit fat til olja. Dette fatet bør være på ca 5 l

for det er ca 4,5 l på

motoren.

3. Når det slutter å renne ut olje kan du løse bolten på topplukket til

filterhuset.

legg gjerne rundt ein del på papir rundt filterhuset. Det kan hende at

det rener ut litt olje,

det er det papiret er til. Ha og klar ein plastik pose til å ha filtere i .

iwr58vlk97ypwdaa5y7d.jpg

4. Neste steg er å erstatte filteret, med det nye filtere følger det med 2stk o-ringer og

2stk skiver.

o-ringene er til lukket til filterhuset og i enden av bolten og skivene skal være på bolten

til filterhuset og bolten til bunnpannen..

Det er 2 stk merker på filterhus loket og filterhuset desse skal ligge over kvarandre

ue6nyonjg9r9eys70reb.jpg

5. Når filter er på plass og boltene til bunnpanna og filterhuset , er det

berre å fylle på olje.

Husk å ha bilen på eit flatt underlag slik at før rett visning på

peilepinnen..

Så er det berre å fylle på med olje. 4,5 l ca.

Etter du har fått olja opp på max på peile pinnen kan du starte bilen.

etter som det ikkje er

olje i filterhuset . da vil olje nivået synke litt til eit passelig nivå.

6. Reseting av "olje service linja"

På passasjer siden under panserert er det ein koblings boks .

Eineste du trenger er ein ledning stubb, som du putter eine enden ned i

pin nr 7 og andre

ned i kaosseriet , må sørge for god jording. kan anbefale å ha den

inntil muteren til topp-

lageret. selv har eg ein kabelsko i eine enden som passer ned i pin nr

7 og ei krokodille-

klemme som eg fester i muteren til topplageret..

Når kablen er koblet setter du på tenning, men du skal IKKJE starte

bilen.

La tenning stå på i ca 8sek, så røsker du ut kabelen.

Så kommer dei grønne indikatorene tilbakers på service linja..

nfc9nbxvc7uk6kii6zze.jpg

m1n2z4wp8ga4duentno5.jpg

olk8njsnq909wj2ykybq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...